بخشی از مقاله

چکیده

وجود یک برند شناختهشده نظیر برند حلال برای اغلب شرکتها یک مزیت رقابتی محسوب شده و بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار است. هدف این تحقیق بیان وضیعت برند حلال در تجارت جهانی و قابلیت استفاده از ظرفیتهای ملی-اسلامی برای ایجاد و توسعه یک برند، نظیر "برند حلال" است . این مطالعه بهصورت مروری و با روش توصیفی انجام گرفته و اطلاعات به روش کتابخانهای و با تحلیل و بررسی تحقیقات مربوط جمعآوری شده است. در مرور تحقیقات و آمار میتوان اذعان داشت که جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از جمعیت بیش از 98 درصدی مسلمان، میتواند نقش بیبدیلی در تجارت بینالمللی حلال ایفا کند، اما به دلیل ثبت نشدن رسمی برند "حلال ایران"، این کشور نتوانسته است سهم قابل قبولی در تجارت عظیم محصولات حلال داشته باشد. درعینحال با توجه به پتانسیلهای موجود، روند تولید محصولات و خدمات حلال در ایران با حمایتهای بخشهای خصوصی و دولتی میتواند آینده درخشانی داشته باشد. همچنین توجه به تولید محصولات با برند حلال علاوه بر تأمین مصرف داخلی و افزایش صادرات، میتواند به امر توسعه تولید ملی و اشتغالزایی کمک شایانی نماید.

مقدمه

حدود یک چهارم از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل دادهاند. این جمعیت 1/6 میلیارد نفری، اعتقادات و بهتبع آن نیازهایی دارند که گاه متفاوت با خواستههای پیروان سایر ادیان است. تأمین این نیازها که باید از ویژگی مهم »حلال بودن« برخوردار باشند، به علت گردش مالی بسیار بالا و پرسود بودن این تجارت - تجارت حلال - به موضوع مهم و مورد توجهی برای کشورهای مسلمان و غیرمسلمان تبدیل شده است. در این میان ایران هم چند سالی هست که به سمت حضور در بازار تجارت حلال رفته که با توجه به ظرفیتهای موجود در کشورمان، اقداماتی در جهت ایفای نقشی مهمتر و تأثیرگذارتر و سهیم شدن در این بازار سودده انجامگرفته است که ازجمله آنها میتوان به برگزاری دو نمایشگاه تجارت حلال در کشورمان در طی دو سال اخیر اشاره کرد که موردتوجه تولیدکنندگان داخلی و خارجی محصولات حلال قرار گرفت.

در فضای رقابتی عصر جدید، نامهای تجاری که نشاندهنده هویت و اعتبار و یادآور همه کارکردهای تعامل شرکت با مشتریان خود است، اهمیت ویژهای دارد. هرچقدر اطلاعات و آگاهی مشتریان از ویژگیهای محصولات برند ملی بیشتر باشد و محصولات، جوابگوی نیازها و خواستههای مشتریان بوده و احساس نمایند برند تجاری موردنظرشان، طرح و ترکیب محصولی سالم و دارای سطوحی از کیفیت باقیمت مناسب عرضه میکند، منجر به آن میشود که مشتری با شناخت و آگاهی کامل و با نگرش املاًک مثبت به سمت برند حرکت کند، بنابراین دانش مصرفکننده به کاهش پیچیدگی اطلاعات کمک میکند و سبب کاهش تردید وی نسبت به برند میگردد. این فرآیند درنهایت منجر به وفاداری به برند میشود که درنهایت منجر به رفتارهای خاصی مانند افزایش حجم خرید، بیان نقاط مثبت شرکت و توصیه محصولات شرکت به دوستان و خویشاوندان میشود.

ضرورت داشتن برند مناسب برای تمام شرکتهاکاملاً روشن است زیرا برندها یکی از سرمایههای اولیه هر سازمانی محسوب میشوند. میتوان اذعان داشت که بدون تردید یکی از مهمترین موضوعاتی که بر اقتصاد جهانی تأثیر مستقیم گذاشته است، نشان حلال یا برند حلال1 در حوزه کالاهای مصرفی بهویژه مواد غذایی، دارو، خدمات مالی و بانکداری، گردشگری، لوازمآرایشی و بهداشتی و ... در بین مسلمانان جهان است. امروزه، دولتها به اهمیت سرمایهگذاری در رابطه با تجارت حلال و نشان حلال واقف شدهاند و اقدامات وسیعی را برای فراهم آوردن شرایط مناسب جهت سرمایهگذاران در این بازار جذاب و پررقابت بینالمللی انجام دادهاند.

تجارت امروز جامعه حلال حجم بالایی است و با توجه به افزایش آن در آینده باید بتوانیم با برنامهریزی مناسب از بازار و تجارت حلال سهم عمدهای را نصیب خود کنیم. در حال حاضر مرکزی برای دادن نشان حلال ایجاد شده و این حساسیت در بخش دولتی و خصوصی و بسیاری از شرکتها ایجاد شده که محصولات با نشان حلال صادر شود که همین از دستور کار قرار گرفتن این مسئله بسیار مفید است.شاید بارزترین مهارت بازاریاب حرفهای این باشد که او بتواند نام و نشان تجاری به وجود آورد، از آن پاسداری کند، مصونش بدارد و آن را تقویت نماید.

با توجه به توضیحات فوق، هدف این مقاله بررسی جایگاه برند حلال در مدیریت امروزی ایران و جهان و لزوم طراحی و ایجاد یک برند ملی-اسلامی نظیر آن چیز که در مورد برند حلال در دنیای تجارت اتفاق افتاده است، در تمام حوزههای تولیدی و خدماتی است.

پیشینه تحقیق

عنوان تحقیق پیشبینی قصد انتخاب محصولات حلال با استفاده از تئوری عمل منطقی یک مدل برای ارزیابی اثرات قابلیت اعتماد به نام تجاری بانک بر تعهد و وفاداری مشتریان رویکرد تطبیقی نگرش مشتریان به لباس با علامت-های تجاری بینالمللی مطالعه اکتشافی برای اندازهگیری ادراکات مصرف-کنندگان به سمت غذای حلال در پاکستان تئوری رفتار برنامهریزیشده در خرید مواد غذایی حلال رشد بازارهای گوشت با برند حلال در اروپا شناسایی شیوههای ذبح شرعی در کشورهای منتخب فاکتورهای تأثیرگذار بر نگرش نسبت به لوازمآرایشی حلال میان زنان مسلمان اردن ارزش درک شده و سودمندی درک شده از برچسب حلال: نقش مذهب و فرهنگ ساختن برندهای جامع: مطالعه اکتشافی از لوازمآرایشی حلال مطالعه و بررسی انگیزه خرید مشتریان مالزیایی از لوازمآرایشی حلال اعتمادسازی در مورد برند حلال نتیجه انتخاب مدل برند حلال با تئوری عمل مطقی انجام میشود.

اعتماد به نام تجاری حلال، رضایت از نام تجاری حلال و تعهد مستمر را بررسی میکند. کیفیت نام تجاری حلال، وفاداری به نام تجاری حلال، آگاهی نام تجاری حلال، تصویر نام تجاری حلال، ارتباط بانام تجاری و انسجام، قصد خرید با استفاده از مدل تحلیل برند انجام میدهد. تعهدات دینی، نام تجاری حلال و مسلمان بودن با استفاده از عوامل تأثیرگذار بر تحقق برند حلال بررسی میشود. شناسایی رفتار خرید مواد غذایی حلال و منطق خرید از غذاهای حلال را ارائه میدهد.مسئولان اروپایی در سالیان اخیر با رشد روزافزون تقاضا برای تولید و عرضه محصولات حلال مواجه شدهاند.در کشورهای استرالیا، ترکیه، آلمان، بلژیک و ... ازلحاظ حلال سازی گوشت تفاوتهایی وجود دارد.سطح آگاهی نسبت به لوازمآرایشی حلال کم بوده و برند حلال نمیتواند عامل اصلی انتخاب مصرفکنندگان باشد ولی بااینحال محتویات تشکیلدهنده محصول برای آنها مهم است.

ارزش و سودمندی درک شده و عوامل فرهنگی بهعنوان متغییر مستقل و دیدگاههای خرید در بخش کالاهای دارای برچسب حلال و فروشگاههای دارای کالاهای حلال بهعنوان متغییر وابسته، با نقش میانجیگری مذهب بررسی شده است.

مدل پیشنهادی برای برند جامع شامل اخلاق معنوی، فلسفه پایدار و اخلاق پایدار، سلامت و اصول اخلاقی است.الگوی ارزش مصرف لوازمآرایشی که دارای برچسب حلال است را در قالب ارزشهای احساسی، اجتماعی،شناختی و ... ارائه میدهد.یکی از راههای رفع دغدغههای مسلمانان پیروی شرکتها از اصول قرآن است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید