بخشی از مقاله

چکیده

امروزه اهداف 5 گانه انقلاب اسلامی در بین اندیشمندان و نظریهپردازان جامعه مشخص و شناخته شده است. مسیری که پیشرفت حقیقی نظام و جامعه را ترسیم نموده و باید مراحل آن یک به یک محقق و از آن عبور شود. زمانی پیشرفت به معنای حقیقی کلمه به دست خواهد آمد که این مراحل در واقعیت تحقق یافته باشند. نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی می گذرد اما هنوز مرحله دوم به نحو مطلوب و کامل محقق نشده است. منظور ما از مرحله نظام اسلامی، ماهیت و ساختار نهادها و دستگاههاست و در مرحله دولت اسلامی عملکرد آنها. و این مغایرتی با نگاه رهبری مبنی بر آن که دولت اسلامی یعنی تمام دستگاه ها و قوا، و مرحله نظام تشکیل شده است ندارد، بله نظام تشکیل گردیده اما اولاً باید همین دستگاهها بر اساس مبانی و معیارهای اسلامی ایرانی تعریف، نظریهپردازی و یا تطبیق شوند. به دلیل آنکه در واقعیت امر مشکلاتی از آنها بروز پیدا نموده است. و تمامی مراحل پیشرفت، به هم متصل و مرتبط است. از طرفی طاغوت-های به جا مانده از حکومت گذشته، چه در رفتار و چه در ماهیت برخی دستگاهها. به دلیل آن که معطوف ظواهر شدهایم و از باطن در جاهایی غفلت گردیده، میبینیم وجود دارند و رهبری عظیمالشأن نظام، راجب طاغوتها هشدار دادهاند و حذف آنها مطالبه ایشان است، از سوی دیگر برخی مراکز با مأموریت خاص و بر اساس نیاز امروز جامعه باید تشکیل شوند که اینها باید در یک اندیشکده بحث و بررسی شود. لذا در این مقاله با رعایت اختصار و فرصت محدود به این مهم، راهکار و تدابیر لازم پرداخته میشود. باشد مورد رضای حضرت حق و مؤثر واقع گردد.

.1× مقدمه - طرح موضوع -

طبق تعریف مقام معظم رهبری از اهداف پنچ گانه انقلاب اسلامی ایران، دومین مرحله، تشکیل نظام جمهوری اسلامی است. که این امر با تمام سختی ها، شرایط حساس و اقتضائات زمانی، پیشرفت ها و ناکامی ها، به طور نسبی لحاظ شده است. لکن هنوز با نظام مطلوب و آنچه نیاز جامعه ما برای نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی است فاصله داشته و باید اصلاح و تقویت گردد. متاسفانه برخی از سیاست ها ، ساختار ها و برنامه های کلان گرچه تغییراتی در ظواهر آن ها ایجاد شده است ، لکن هنوز ماهیت آن ها همانند گذشته حفظ گردیده و نیاز به تغییرات اساسی در باطن آن ها دارد. نظام جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس مبانی، آرمان ها، رسالات و معیارهای اسلامی ایرانی تعریف و در این مهم اولا نظریه پردازی شود. آن چه امروز نیاز جامعه بوده و آن را لازمه تحقق نظام اسلامی می دانیم اصلاح تمامی ارکان و ساختارهای فعلی نیست، بلکه تطبیق آن ها با معیارهای اسلامی ایرانی و اصلاح موارد لازم است. در جایی تقویت نظام ، در جایی تشکیل مراکز، نهادها و سازمان های مؤثر در پیش برد اهداف والای انقلاب اسلامی با رعایت عدم موازی کاری و عدم بروز مشکل و اخلال در میان وظایف و اختیارات سایر دستگاه های کشور است. این اقدام سال ها پیش از این باید انجام می شد. اما به هر دلیل و البته با توجه به کارشکنی ها ، دشمنی ها و تحمیل شدن جنگ های نظامی ، اقتصادی و فرهنگی بر علیه نظام مقدس و ملت عزیز ایران اسلامی در تحقق این مهم تأخیر بوجود آمده است. لذا در این مقاله البته با محدودیت زمان، به این مسئله مهم کشور پرداخته شده و امید است از سوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که رسالت عظیمی در جهت اصلاح الگوها، و حرکت جامعه به سمت پیشرفت حقیقی کشور دارد مورد توجه و اقدام سریع و لازم قرار گیرد.

.2× اندیشکده نظام سازی - بحث اصلی مقاله -

شاید برخی بر این باور باشند مگر می شود ادعا کنیم نظام ما نظام اسلامی نیست. و اصلا این بحث را مغایر با کلیّت نظام ، انقلاب و رهبری بدانند. اما جالب است بدانیم مهمترین شخصیت در مطالبه شکل گیری نظام اسلامی به معنای حقیقی کلمه ،رهبری عظیم الشأن نظام هستند. معظم له می فرمایند:وقتی این نظام واقعاً اسلامی است که در آن همهی اجزای اسلام محفوظ باشد و صورت و سیرت اسلام در آن حفظ بشود. بیانات .1393/12/21 و حال سوال، آیا در همه جای نظام ما اسلام به معنای حقیقی کلمه وجود دارد؟ و رعایت می شود؟ دین اسلام برترین دین آسمانی است. اصلا نقشه زندگی سعادتمندانه بشریت را برایمان به ارمغان اورده است. اگر در نظام اسلامی همه جای آن. و رفتارهای مسئولین اسلامی شود. برآیند آن که دارای مشکل نخواهد بود، نمی توان زیاد مسائلی را مطرح نمود اما این مقاله می کوشد گریزهایی به دلایل اصلاح و تقویت نظام اسلامی زده و مسئله را روشن نماید.

یکی از شاخصه های اصلی نظام اسلامی، ظلم ستیزی است، طبق تعریف رهبری از عدالت، ایشان معتقدند آن جایی که ظلم باشد عدالت نیست. و عدل نقطه مقابل ظلم است. معظم له اعتقاد دارند: جمهوری اسلامی با ظلم مخالف است، با ظالم مبارزه میکند، در مقابل زورگوئی و زیادهخواهی ظالمان و مستکبران هم با همهی وجود میایستد و عقبنشینی نمی کند. حال این سوال مطرح می شود. آیا فردی می تواند ادعا کند در کشور ظلمی اتفاق نمی افتد؟ اگر از رهبری این سوال پرسیده شود ایشان چه پاسخی می دهند؟ کما اینکه مکرراً در پاسخ به اینگونه سوالات بیان داشتند نمی توان چنین ادعایی کرد. و سوال مهم اینجاست چرا نظام اسلامی که ماهیتا مغایر ظلم است در جایی مرتکب آن شود؟ این اختلاف بین واقعیت و حقیقت نظام ، این ضعف کار است که باید اصلاح شود. وقتی بررسی میکنیم می بینیم در جاهایی آن هم به دلیل حفظ ماهیت آن دستگاه یا طرح یا سیاست از حکومت گذشته و صرفا پرداختن به تغییرات ظاهری، امروز باعث برخی مشکلات گردیده اند. حرف اینست که اینها باید اصلاح شود. از پرداختن به طور مصداقی به یک یک مسائل صرف نظر می شود، لکن مواردی هستند که اینها باید در یک اندیشکده مطرح شود. در بین نخبگان و اندیشمندان جامعه. اساتید گرانقدر و جوانان فعال و صاحب نظر، چرا که اینگونه طرح مبحث دارای فایده باشد رافع مشکلات. و نظام مقدس جمهوری اسلامی را تقویت و یاری نماید نه آنکه محکوم شود به مغایر بودن با اصل نظام. اندیکشده باید اختیارات لازم را داشته باشد شجاعت و جسارت داشته باشد، تا بتواند حرف جدیدی به میان آورد. از رودروایسی های سیاسی کنار باشد مسئله مسئله اسلام است. مسئله انقلاب. عمر امام ما، خون دل های رهبر فرزانه ما، و حکومت جهانی حضرت ولی عصر - عج - ، یکی از مهمترین اندیشکده های کشور، که باید اولا بتواند و با یک آهنگ حرکت متناسب به اصلاح و تقویت بخش های مختلف بپردازد. همچنین از هرگونه سواستفاده احتمالی دشمنان باید هوشمندانه و آگاهانه جلوگیری کند. راه پیش رو سخت است. اندیشکده باید بصیرت لازم داشته باشد، باید بتواند تشخیص دهد ظلم را ، و رد پای طاغوت را و قدرت داشته باشد برای حذف آن. اما همانطور که در تمامی این سال ها حرکت نظام رو به پیشرفت و با عنایت های حضرت صاحب الامر - عج - و امدادهای الهی همراه بوده است. این وظیفه مهم نیز به کوشش جوانان این مرز و بوم. انجام خواهد شد.

مطمئن باشید جمهوری اسلامی ایران به برکت همتهای بلند، به برکت ایمانهای قوی، به برکت انسانهای خوب و مؤمن و با اخلاصی که بحمداللﱠه در کشور ما فراوان وجود دارند، خواهد توانست قلهها را یکی پس از دیگری فتح کند.14/02/1390 ما نیاز داریم به اصلاح ساختاری نظام، به تطبیق دستگاه ها بر اساس مبانی و معیارهای اسلامی، این یک کار فرعی نیست که حالا باشد یک زمانی آن را انجام دهیم ، زمان گذشته است، تا نظام اسلامی به طور کامل محقق نشود چگونه می توانیم مرحله سوم را عملی نمائیم؟ یکی دیگر از شاخصه های نظام اسلامی ایستادگی است. این خصوصیت وجود دارد و باید بیش از پیش تقویت شود. معظم له می فرمایند: نظام جمهوری اسلامی، یک جمهوری مثل بقیه ی دولتها و جمهوریها و غیر جمهوریهای دنیا نیست؛ یک نظامِ دارای پیام است .پیام نظام اسلامی پیامی است که ملتهای جهان تشنهی آنند؛ فرق میکند با یک کشوری، با یک دولتی، با هر گونه نظام سیاسی که فقط در فکر یک محدودهی جغرافیائی است؛ آن هم با آدمهائی، در رأس آن، آمیخته و آلودهی به شهوات گوناگون بشری. اینجا مسئله، مسئلهی ارزشهاست؛ مسئله ی انسانیت است؛ مسئلهی نجات ملتها از کمند قدرتهای مداخلهگر و سلطهطلب است. نظام اسلامی ما برای بشریت پیام دارد. بیانات. یکی از وظایف اندیشکده را باید تشکیل مراکز، نهادها و سازمان هایی برای انجام وظایف خاص در دست یابی به اهداف والای انقلاب در نظر گرفت، مثلا ما امروز مسئله تهاجم فرهنگی را بیش از هر زمانی داریم، دستگاه های متولی هم بسیارند اما آیا اقدامی که باید انجام بشود انجام شده است؟ تا کی قرار است سیاست ما دفاعی باشد؟ بنا بر آیه شریفه » و قال الذین کفروا لا تسمعو لهذا القرآن و لغو فیه لعلکم تغلبون « ما باید سیاست هجوم را در پیش بگیریم و آن وقت است که موفق و پیروز خواهیم بود.

اینها باید در یک اندیشکده بحث و بررسی گردد. البته طرح های اولیه آماده است. نیازی نیست سال ها بنشینیم. بلکه باید اندیشکده به بحث و کارشناسی آن ها بپردازد. مشکلاتی که امروز وجود دارد همه حل شدنی است اما باید بخواهیم و بگذاریم. وقتی رهبری جامعه میخواهد و اصلا مطالبه ایشان است، چرا تعلل کنیم؟ ما نیاز داریم به نظریه پردازی و تحقق نظام جمهوری اسلامی و تا این مرحله از اهداف 5 گانه انجام نشود پیشرفت حاصل نخواهد شد. بیایم خود را به یک سری مباحث نظری مشغول نموده و در هر موضوع معطوف ساختارها شویم و از اصل جا بمانیم؟ ما مکلفیم بر اطاعت از حضرت حق و پیامبرش و امر ولایت، رهبری می فرمایند: اساس نظام اسلامی بر اطاعت از خداوند است؛ 1388/12/6 خب اطاعت از خدا و رسولش را بر هر چیز مقدم بداریم. آن جایی که نیاز به اصلاح است اصلاح کنیم ، آن جایی که نیاز به تقویت است تقویت نمائیم. آن جایی که باید مواردی تشکیل شود سریعا آن ها را تشکیل دهیم. آن هم نه منفعلانه بلکه پیشرو و کارآمد، اینها شدنی است. و وقتی توان آن را داریم و تکلیف مشخص است تعلل جایز نیست. چرا که فردا باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشیم. آیا می توانید؟ اما نکته مهم آنست قرار نیست نظام ما حتما عدالت را به طور کامل برقرار کند بلکه باید وظیفه مان را انجام دهیم. و عدالت واقعی و کامل و رفع مشکلات با ظهور عدل گستر جهانی تحقق خواهد یافت. لکن ما باید شروع کنیم. آغاز شده سال های قبل با انقلاب اسلامی و ما باید آن را متناسب پیش ببریم. وگرنه با نشستن و انتظار اتفاقی نخواهد افتاد. جامعه مهدوی را ما باید شروع به ساخت کنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید