بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه رشد و گسترش بی رویه جمعیت نیاز به زمین را افزایش داده است از طرفی جمعیت شهرها در حال افزایش است و روستا ها در حال خالی شدن از سکنه است. این امر سبب رشد و گسترش شهرها به صورت سریع و بدون برنامه ریزی شده است. رشد و گسترش شهرها باعث از بین رفتن محیط طبیعی و زوال منابع طبیعی شده است .تمایل بشر به برقراری ارتباط با طبیعت تمایلی فطری است، به گونه ای که زندگی انسان با موجودات زنده اطرافش پیوند خورده است و بشر از همان دوران طفولیت این میل و احساس را در وجود خود به همراه داشته و با گذشت زمان آن را در فرهنگ و زندگی اجتماعی خود نیز بروز داده است. یکی از مصداق های ارتباط بشر با محیط زیست پیرامونش، طراحی و معماری بیوفیلیک در شهرهاست.

معماری زیست دوست یا طراحی بیوفیلیک در واقع طراحی و ساخت با توجه به طبیعت در ذهن میباشد. در این مفهوم، عشق و مراقبت از طبیعت به عنوان ارزش های اصلی شهر مطرح می شود و تمام تلاش در راستای ترمیم و حفظ محیط زیست صورت می پذیرد. این مقاله در جهت آشنایی با مفهوم بیوفیلیک، روش های اجرای آن در سطح جامعه، تاثیرگذاری آن بر محیط زیست و افزایش سلامت و پایداری محیط زیست است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به شرح برنامه ریزی بیوفولیک و نقش آن در شهزسازی پرداخته شده است . برای دست یابی به این امر ابتدا مطالعات کتابخانه ایی صورت گرفته و سپس به تجزیه و تحلیل موضوع پرداخته شده است . در آخر خلاصه و جمع بندی از مطالب بیان شده و پیشنهاد ها و راهکارهایی برای یک برنامه ریزی محیطی سالم ارائه شده است.

- 1 مقدمه :

روند فزاینده شهرنشینی و مهاجرت به شهرها متعاقباً باعث افت کیفیت محیط زیست شهرها و افت شدید بنیانهای اکولوژیکی شده است. لزوم پرداختن به بعد جدیدی از توسعه تحت عنوان بعد زیست محیطی با هدف مدیریت و نگهداری منابع طبیعی و جهت دهی به تحولات و ساختارهای رشد و فناوری و تامین نیازها و رضایتمندی همه نسلها، بیش از پیش احساس میشود.از طرفی بیوفیلیک یک مفهمو جدید می باشد و مطالعات چندانی در شهرسازی در این باره صورت نگرفته است.

هدف از انجام این مقاله آشنایی با مفهوم کلی بیوفیلیک و تاثیر آن بر زندگی شهری، ضرورت و دلایل نیاز به اجرای بیوفیلیک در جامعه و همچنین چشم انداز آینده این مفهوم بر زندگی جوامع مختلف و ارائه راهکار و پیشنهاد هایی در جهت برنامه ریزی فیزیکی مناسب می باشد. شناسایی نحوه اثرگذاری بیوفیلیک بر سلامت محیط زیست و همچنین تلاش برای اصلاح ارتباط بشر با محیط پیرامون خود و همچنین افزایش تاب آوری محیط زیست شهری نیز از جمله اهدافی ست که در این پژوهش دنبال شده است.

در این مقاله ابتدا و پیشنیه و تاریخچه ای از طبیعت گرایی ، همچنین اهداف مورد نظر تحقیق و روش انجام تحقیق مطرح شده است. و سپس به بررسی مفاهیم و تعاریف مرتبط با موضوع پرداخته و نهایتا دیدگاه ها و نظریه های مختلف محققان در رابطه با زیست دوستی شهری بیان شده است. در آخر به توضیح بیوفیلیک، برقراری آن در اعصار گذشته و حال حاضر، بیان شاخص های یک شهر بیوفیلیک، استراتژی و لزوم استفاده از این نوع طراحی در ساختار شهری، پرداخته شده و نهایتا نتیجه گیری کلی از مبحث ارائه شده و ارئه راهکار و پیشنهاد ها پرداخته شده است.

- 2 ادبیات نظری نظری - 1-2اکولوژی - Ecology -

اکولوژی در لغت به معنی "بوم شناسی "به معنای غالب رابطه طبیعی میان گیاهان، حیوانات و انسانها از یک طرف و محیط زیست آنها از طرف دیگر میباشد. عنوان اکولوژی مفاهیم گستردهای را در همه زمینه ها بیان می دارد. این عنوان ابتدا در مورد "وابستگی گیاهان و حیوانات به محیط طبیعی "به کار گرفته شد. از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مفاهیم اکولوژی مورد توجه دانشمندان شاخه - های مختلف علوم قرار گرفته و مطالعات شهری نیز از این جریان به سرعت متأثر شده است. اکولوژی برای اولین بار توسط هکل مطرح شد. تعاریف کنونی علم اکولوژی نیز، همچنان بر پایه برداشتها و نظریات هکل استوارند. امروزه نیز اکولوژی را مطالعه سیستمهای طبیعی در سطحی میدانند که در آن انسانها با کل موجودات زنده به عنوان اجزایی از یک سیستم با هم در کنش متقابل هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید