بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر با روش تحلیل پیوندها به عنوان یکی از شیوه های وب سنجی به بررسی پیوند میان وبگاههای بانکهای ایران پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که که مدیران و طراحان وب سایت های بانکهای مورد مطالعه باید برای ارتقاء کیفی و محتوایی وب سایت خود برنامه خاص داشته باشند.

پژوهش حاضر نشان داد که وبگاههای بانکهای ایران در زمینه تبادل پیوند و همکاری با یکدیگر از وضعیت مطلوبی برخوردارند. چون این وبگاهها دارای اشتراکات محتوایی هستند، اگر با هم تبادل پیوند داشته باشند امکان رؤیت آنها بیشتر خواهد شد. در نهایت، اطلاعات موجود در وبگاه بانکهای ایران باید آنلاین، روزآمد باشد، تعامل شهروندان با بانکها از طریق این وبگاهها بیشتر شود و مراجعات حضوری آنها به بانکها به واسطه استفاده از فناوریها در دریافت خدمات، کاهش یابد.

تحلیل نتایج پژوهش حاضر بیانگر این امر است که هر چند شبکه های هم پیوندی بین وب سایتهای بانکهای ایران، قابل قبول به نظر می رسد، لیکن مدیران و طراحان وب سایت های بانکهای مورد مطالعه باید با شناخت عواملی که بر جذب پیوند توسط وب سایت تاثیر دارند، برای ارتقاء کیفی و محتوایی وب سایت خود برنامه ریزی نمایند. به هر حال، وب گاه بانکها، نقطه تعامل شهروندان با بخشهای مختلف بانک و دسترسی به خدمات بانکی و اطلاعات مورد نیاز آنهاست. موفقیت نهایی یک وب گاه، به عواملی چون کیفیت، اندازه، زبان، قدمت، شمول و برخی عوامل دیگر بستگی دارد و نمیتوان یک یا دو عامل محدود را به عنوان تنها دلایل موفقیت یک وب سایت قلمداد کرد.

مقدمه

امروزه جوامع و سازمان ها با تغییرات بسیار سریع، همه جانبه و بنیادی مواجهاند. سازمانهای موفق در این عصر، با آگاهی از زمینههای این تحولات و به تناسب آنها، تغییرات لازم را در خود ایجاد میکنند. ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه آن، دولت الکترونیک، از جمله مهمترین این تغییرات است. در صورتی که بتوان چالش ها و موانع توسعه دولت الکترونیک را شناسایی و راهکارهای مناسب برای رفع آنها را اتخاذ کرد، پیادهسازی دولت الکترونیک مزایای متعددی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وب گاهها به عنوان رابط بین دولت و شهروندان، نقش مهمی را در توسعه خدمات دولت الکترونیکی ایفا میکنند. به گونهای که شهروندان می توانند با صرف کمترین زمان و هزینه، نسبت به بهرهگیری از اطلاعات موجود در این وب گاهها و انجام بیشتر فعالیتهای اداری، بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمانها و مراکز دولتی اقدام نمایند. یکی از سازمانهایی که به ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان میپردازد، بانکها هستند. ارائه خدمات الکترونیک از طریق وبگاه شهرداریها، صرفه جویی قابل توجهی در وقت و هزینه شهروندان خواهد داشت. پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی وضعیت وب گاههای بانکهای جمهوری اسلامی ایران و نحوه ارائه خدمات الکترونیکی از طریق این وبگاهها بپردازد. شیوه انجام کار به روش پیمایشی از نوع توصیفی و با استفاده از شاخص های موجود در حوزه وب سنجی خواهد بود.

اهداف پژوهش

هدف این پژوهش، بررسی کیفیت، میزان رؤیت وب گاههای بانکهای ایران، رتبه بندی و ارتباط این وب گاهها براساس میزان تبادل پیوند با یکدیگر و شناسایی وب گاههای هسته آنها است.

سؤالات پژوهش

1.    وضعیت روابط پیوندی و نمودار شبکه ای پیوندهای متقابل وبگاههای بانکهای ایران چگونه است؟

2.    میزان رؤیت پذیری وبگاههای بانکهای ایران چگونه است؟

3.    وبگاههای هسته بانکهای ایران کدامند؟

پیشینه پژوهش

واگان و همکاران - - 2007، در مقاله ای چرا وب سایت ها هم پیوندی دارند، 859 صفحه از صفحات هم پیوند شده از وب سایتهای دانشگاهی کانادا را به عنوان نمونه بررسی کردند، همچنین در مورد پیوندها متغیرهایی زبان، کشور، نوع وب سایت و دلایل هم پیوندی را مورد مطالعه قرار دادند، نتایج پژوهش آنان حاکی از آن بود که 94 در صد از موارد هم پیوندی میان دو دانشگاه به دلیل ارتباطات دانشگاهی، و 38 در صد به خاطر علایق علمی و اموزشی بوده است، همچنین اشاره کردند که هم پیوندی میان دو وب سایت نشانگر مشابهت یا ارتباط آن هاست.

هولمبرگ وثلوال - 2009 - 1 شواهد قوی را مبنی بر تأثیر مجاورت جغرافیایی در برقراری پیوند بین وب گاههای دولتهای محلی و شهرداریها در فنلاند یافتند. پژوهش آنها نشان داد که یوندهاپ غالباً به دلایل اداری ایجاد شده بودند. الاعما - 2011 - به ارزیابی رضایتمندی شهروندان از پورتال شهرداری در عربستان سعودی پرداخت. بررسی وی روی هشت وبگاه شهرداری در عربستان شامل شهرهای مکه، مدینه، جوف، عسیر، جده، جهزان، دمام و ریاض نشان داد که وب گاه شهرداری جده، بیشترین میزان کارایی و استقبال را از سوی کاربران و شهروندان داشته است.

وی در پژوهش خود بیان داشت که شهروندان باید از طریق وبگاههای شهرداریها در برنامه ریزیهای شهری مشارکت کنند و این امر از طریق استفاده از قابلیتهای وب 2 در این وبگاهها میسر خواهد بود. مورای و کلابی - - 2013 به بررسی وب گاههای شهرداریهای نیوجرسی پرداختند. یافتههای تحقیق آنها نشان داد که 41 درصد از افراد در نیوجرسی بیان داشتند که آنها اطلاعات مورد نیاز خود را درباره خدمات شهری از طریق مراجعه به وب گاه شهرداری کسب میکنند. آنها عقیده داشتند که باید امکان ارتباط با شهردار، هیات رئیسه و کارکنان شهرداری، دسترسی به فرمهای نظرسنجی و پیشنهادها، آگاهی از زمان ارائه خدمات شهری نظیر جمعآوری زباله و بازیافت، مالیات و عوارض شهری وجود داشته باشد.

تحقیق آنها نشان داد که بین میزان اطلاعات موجود در هر وب گاه با جمعیت شهر، رابطه معنی دار وجود دارد. هر چه شهر بزرگ تر باشد، محتوای وب گاه باید غنیتر و مفیدتر در دسترس شهروندان قرار گیرد. عصاره و پاپی - 1387 - در مطالعه ای با عنوان"ارزیابی کیفیت وبگاههای کتابخانههای دانشگاه دولتی ایران به منظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها" 41 تارنمای فعال مربوط به کتابخانههای دانشگاههای دولتی با استفاده از ابزار WQET مورد ارزیابی قرار دادند، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که وب سایتها در درجه بندی کیفیت عالی، بسیار خوب، خوب، نسبتا خوب، و نامناسب قرار گرفتند. طراحان و مدیران تارنماها از یافته های پژوهش در جهت ارتقای سطح کیفیت تارنمای کتابخانه های دانشگاهی کشور خواهند کرد.

سهیلی و دانش - 1388 - در پژوهش خود به بررسی و تحلیل پیوندهای وب گاههای وزارتخانههای دولت جمهوری اسلامی ایران پرداختند. یافتههای به دست آمده نمایان ساخت که وب گاههای وزارت تعاون، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و وب گاه وزارت صنایع و معادن بالاترین میزان رؤیت را به خود اختصاص دادهاند. مردانی نژاد، سهیلی و دانش - 1391 - به بررسی میزان رویت، تاثیرگذاری و هم پیوندی وب گاههای واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند.

تحلیل نتایج این مقاله بیانگر این امر است که مدیران و طراحان وب سایت های دانشگاه های مورد مطالعه باید با شناخت عواملی که بر جذب پیوند توسط وب سایت تاثیر دارند، برای ارتقاء کیفی و محتوایی وب سایت خود برنامه ریزی نمایند. پژوهش دیدگاه و عرفان منش در خصوص ارزیابی ظاهری، تحلیل پیوندها و میزان بازدید از وبسایت دانشگاههای علوم پزشکی ایران بیان داشتند که روش تحلیل پیوند، ابزار مناسبی برای ارزیابی وب سایتها محسوب میشود. آنها اشاره کردند که دانشگاههای مورد بررسی، میتوانند با بررسی دقیقتر وبسایتهای خود در بهبود کیفیت و کارآیی این وب سایتها بکوشند.

نوروزی و هاشم زاده - - 1391 در مطالعه ای با عنوان "تحلیل شبکه های پیوندی وب گاه های پژوهشگاههای ایران: روابط پنهان و آشکار با روش وبسنجی"، و به کارگیری شیوه تحلیل پیوند به بررسی وضعیت روابط و شبکههای پیوندی 23وبگاه پژوهشگاه ایران پرداخته اند. گردآوری دادهها با استفاده از نرمافزار تحلیلگر وب انجام گرفته است. نمودار شبکهای رسم شده در این پژوهش قدرت پیوندهای متقابل بین مجموعهای از وبگاههای پژوهشگاههای ایران را نشان داد و الگوی رابطه درونی بین این وبگاهها را به تصویرکشیده بود.

وبگاههای پژوهشگاههای ایران به لحاظ تبادل پیوند و همکاری با سایر پژوهشگاهها از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. نمودارهای همپیوندی نیز روابط پنهان پژوهشگاههای ایران را به تصویر کشید و بیانگر این نکته بود که عامل اشتراک موضوعی و محتوایی از مهمترین عوامل ایجاد همپیوندی در بین وبگاههای مراکز پژوهشی ایران بوده است.

صادقی مقدم و همکاران - 1393 - در پژوهش خود بیان داشتند که محیط بسیار رقابتی، پویا و پیچیده صنعت بانکداری و رشد فزاینده تقاضای مشتریان، تغییرات بسیاری را در این صنعت ایجاد نموده است، از این رو وفاداری الکترونیکی به یکی از موضوعات مورد توجه در فضای کسب و کار الکترونیکی جهت حفظ هرچه بیشتر مشتریان تبدیل شده است.

نتایج تحلیل دادهها نشان داد که فرضیات اثرگذاری کیفیت وب سایت بر درک رضایتمندی کلی کاربران و اعتماد بر وفاداری مشتریان مورد تایید قرار نگرفت. از سویی دیگر اثر مثبت کیفیت وب سایت بر کیفیت خدمات ادراک شده و اعتماد، کیفیت خدمات ادراک شده بر درک رضایتمندی کلی و اعتماد و در نهایت رضایتمندی کلی ادراک شده بر وفاداری الکترونیکی مورد تایید قرار گرفتند. اصنافی - 1393 - به بررسی شبکه های پیوندی وبسایت های ناجا پرداخت.

روش پژوهش

در پژوهش حاضر از روش تحلیل پیوندها، به عنوان یکی از روشهای وبسنجی استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر تعداد 31 وب سایت بانکهای جمهوری اسلامی ایران است که نشانی این وب سایتها از طریق درگاه بانک مرکزی ایران به نشانی: /http://www.cbi.irبه دست آمده است. به منظور ترسیم روابط پیوندی و نمودار شبکههای پیوندهای متقابل وب گاههای بانکهای ایران از نرمافزار تحلیلگر وب1 استفاده گردید که این نرمافزار از طریق وبگاه http://lexiurl.wlv.ac.uk/ قابل دسترسی است. به منظور تعیین رؤیتپذیری وب سایتهای بانکهای ایران، باید میزان پیوندهای دریافتی این وب سایتها محاسبه میشد. به همین منظور، از وب سایت http://www.alexa.comاستفاده شد.

از طریق این وب سایت، میزان پیوندهای دریافتی، وضعیت ترافیک، رتبه وبسایتهای مورد بررسی در صفحه گوگل به دست آمد. برای شناسایی و معرفی وب سایتهای هسته از فرمول زیر استفاده شده است:

Au یعنی شاخص تعیین وب سایت هسته،مجموع پیوندهای دریافتی به وب سایتهای مورد مطالعه و n، تعداد وب سایتهای مورد مطالعه است. هرگاه، تعداد پیوندهای دریافتی یک وب سایت از عدد حاصل از فرمول بیشتر باشد، آن وب سایت جزء وب سایتهای هسته محسوب میشود. در این فرمول عدد کلی به دست آمده از مجموع پیوندها 23564 بود که پس از تقسیم بر تعداد 32 وب سایت مورد مطالعه، عدد 760/12 به دست آمد. به این مفهوم که اگر یک وب سایت، مجموع پیوندهای یک وبسایت از عدد 625166/468بیشتر شد، آن وب سایت به عنوان وب سایت هسته است.

دانش و دیگران، به منظور شناسایی وبسایتهای هسته دانشگاههای جهان اسلام از این فرمول استفاده کردند

نوروزی و هاشم زاده نیز در پژوهشی با عنوان تحلیل شبکههای پیوندی وب سایتهای پژوهشگاههای ایران: روابط پنهان و آشکار نیز از فرمول مذکور استفاده نمودند.بازه زمانی گردآوری دادههای پژوهش حاضر، طی روزهای 1396/4/10 تا 1396/4/12 بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید