بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از مباحث توسعه صنعت گردشگری در مناطقی که از قابلیت های توریستی برخوردارند، شناخت قوت ها ، ضعف ها ، فرصت ها و تهدید هایی است که در پیش روی این صنعت قرار دارد . اگر چه بسیاری از مناطق گردشگری از جمله شهرستان خوی از دیر باز مورد توجه گردشگران بوده و برای بسیاری ، جاذبه های انها شناخته شده است اما بهره برداری از توانمندیها و جاذبه های گردشگری اگر بدون شناخت و برنامه صورت پذیرد.

منجر به تخریب و نابودی این قابلیت ها می گردد. لذا در بیشتر نواحی توریستی ضرورت شناخت و ساماندهی وضعیت گردشگری احساس می شود .در مقاله حاضر کوشش شده با هدف ساماندهی صنعت گردشگری در شهرستان خوی و روستا های پیرامون ابتدا قوت و ضعف و سپس فرصت ها و تهدید های بیرونی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته، سپس پیشنهادات اساسی به منظور بهره برداری از قوت ها ، فرصت ها کاهش ضعف ها و تهدیدات ارائه گردد.

مقدمه:

ایران بهشت باستان شناسان دنیا است و جزء ده کشور اول دارای پتانسیل های صنعت توریسم می باشد. این صنعت بزرگترین صنعت دنیاست و درآمد آن بطور بالقوه میتواند جایگزین صنعت نفت در ایران گردد. - یکانی، :1389 مجموعه مقالات - 2 : - ICIWG 2010 - امروزه صنعت گردشگری یکی از مهمترین فعالیتهای اقتصادی در جهان به شمار می آید که علاوه بر منافع اقتصادی، فرصت بسیار مناسبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهد تا نسبت به اهمیت حفظ فرهنگ ها و چگونگی محافظت از فرهنگهای لّیمح و چشم اندازهای طبیعی آگاه شوند این شرایظ برای جوامع محلّی روستاها و شهرها و نواحی دوردست طبیعی، درآمد خوبی ایجاد میکند.

در میان مناطق گردشگری، مناطق مجاور شهرها مخصوصاً شهرهای بزرگ که از جاذبه های طبیعی نظیر کوهها، رودخانه ها، دریاچه ها و ... برخوردارن نقش مهمی را در توسعه گردشگری و نیز تفرجگاهی ایفا می نمایند که هم برای جوامع محلّی این مناطق، منافع اقتصادی و اجتماعی دربردارد و هم ساکنان چنین شهرهایی فرصت می یابند در ایام تعطیل اوقات فراغت خود را برای ادامه کار و زندگی آماده سازند - امیر عضدی و همکاران، :1389 فصلنامه: - 168 گردشگری به عنوان گونه ای از گذران اوقات فراغت به »حق انسان« تبدیل گردیده که در کنار دیگر حقوق او شکل دهنده ی بنیان زندگی او در عصر پسا مدرن میباشد. - پاپلی یزدی و سقایی، - 38 :1382 گردشگری خود دارای الگوهای فضایی مختلفی است که یکی از این الگوهای فضایی ، گردشگری روستایی است.

این گونه از گردشگری بیشتر در بین طبقات متوسط و بعد زمانی و فضایی کوتاه ،که سفر به تفرجگاههای پیرامون شهری را به ویژه در پایان هفته ، امکان پذیر می نمایند روندی رو به گسترش یافته است - کدیور و سقایی ، - 1386:112 ،گردشگری روستایی با توجه به ارزش ها و اثرات ناشی از اینگونه گردشگری رویکردی مطرح در کنار دیگر گزینه های توسعه ی همه جانبه فضاهای روستایی محسوب میشود که میتواند در حمایت از سیاست های کشاورزی و حفظ محیط زیست ایفای نقش کند.

ضرورت اهمیت تحقیق:

سید منصور دیبا: به دارالمومنین خوی چون رنجه فرمودی/به هر کویی روان گردی به دل ها صد مکان داری شهر کهن ودارالمومنین خوی که از طلیعه تمدن بشر تاکنون جایگاه فرهنگ مدنیّت، و علم بوده و آثار ارزشمندی را از ادوار مختلف در دل خود جای داده است ، وسعت و پراکندگی یادمان ها و ارزش های فرهنگی و هنری در این شهرستان به حدّی است که پژوهش ، نگهداری و معرّفی آنها رسالتی خطیر و وظیفه ای دشوار و سنگین می طلبد. خو گرفتن و نوشتن در مورد دیاری که همیشه به دلیل فرهنگ والا و زندگی خوب مردمانش مورد توجه بوده است و به عنوان یکی از خوش آب وهوا ترین و سرسبز ترین نواحی ایران به شمار میرود سخت است .

شهری که میزبان مراد عارف نامی مولانا جلاالدین مولوی،حضرت شمس تبریزی که بر افروزنده شعله وجود مولوی بوده است و اکنون بخاطر وجود تربت پاک حضرتش در خوی این شهر خوب و باصفا مورد توجه عام وخاص قرار گرفته است . این شهر با قرارگیری در دامنه کوههای غرب کشور و کوههای اورین و همچنین با دارا بودن منابع آب فراوان و جاذبه های طبیعی ،توان بالایی برای جذب گردشگری داشته و رودخانهها، چشمهسارها، دره های زیبا، با اقلیمی فرحبخش و شرایط کوهستانی با سیمایی روحبخش از توانمندی قدرتمندی محیطی،همچنین همسایگی با کشور ترکیه و با دارا بودن جاده ترانزیتی ایران- اروپا در 30 کیلومتری آن و داشتن خاک بسیار حاصلخیز و منابع بالقوه آب و خاک که خود در حد پتانسیل های موجود جذب گردشگر میباشد.

اهداف تحقیق :

-1شناخت جاذبه های طبیعی و انسانی و تاریخی و فرهنگی و گردشگری در خوی

-2 دستبایی به توسعه پایدار شهری و روستایی در خوی

-3 فراهم نمودن محیطی فرحبخش جهت گذراندن اوقات فراغت شهروندان خویی و سایر گردشگرانی که در پس اهداف گردشگردی و تجاری قدم به منطقه می گذارند .

پرسش های تحقیق:

-1 آیا گردشگری بدون برنامه که در حال حلضر در شهرستان خوی مشاهده میشود به تخریب محیط زیست می انجامد؟ و اگر چنین است آیا توسعه پایدار آن را با مشکل روبرو نمی سازد؟

-2 توانمندیهای طبیعی و انسانی وتاریخی و فرهنگی موجود در ناحیه که بهره گیری از آنها به رشد و توسعه صنعت گردشگری منجر خواهد شد کدامند؟و چگونه می توان ضمن حفظ محیط زیست توانهای بالقوهموجود را به بالفعل تبدیل نمود؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید