بخشی از مقاله

چکیده

رشد و توسعه ی روز افزون شهرنشینی از یکسو و محدودیت فضاهای شهری لز سوی دیگر موجب بروز معضلات اساسی در زمینه مسکن شده است. ازین رو انبوه سازی میتواند راهکار مناسبی برای حل مسائل اساسی مسکن باشد. در این میان گاها توجه انبوه سازان به کمیت ساخت وساز در جهت سوداوری بیشتر موجب غفلت ازمسئله ی کیفیت میگردد .

یکی از راههای مهم آگاهی از فرایند انبوه سازی مسکن وتحلیل چگونگی آن استفاده از شاخص های مسکن است.این شاخصها بیانگر وضعیت کمی وکیفی مسکن از یک سو وبهبود بخش مدیریت وبرنامه ریزی مسکن از سوی دیگر برای یک افق بلند مدت است. کاربردی ترین این شاخص ها را میتوان در بخش های رفاهی و کالبدی تقسیم بندی کرد.

دراین پژوهش ابتدا به مروری بر مفهوم و جایگاه مهمترین شاخص های رفاهی اجتماعی و کالبدی مسکن پرداخته میشود. سپس به تحلیل و رتبه بندی معیار ها پرداخته میشود. نهایتا نتایج محاسبات از طریق نرم افزار سلسله مراتبی اکسپر چویس آنالیز دقیق شده و پس از آن رتبه بندی نهایی آنها انجام میشود. بنابراین پؤوهش حاضر تحلیلی توصیفی میباشد. پس ازانجام محاسبات مشخص شد که شاخص امنیت در میان معیار های رفاهی و شاخص دوام مصالح از میان معیار های کالبدی مهمترین شاخص شناخته شد.

مقدمه

در دهه های اخیر با ظهور انگاره های جدید، رشد و توسعه شهری به صورت هوشمند مطرح شده است و توسعه درون زا جزیی از آن به شمار می آید. این در حالی است که سیاست های جاری در کشور، فارغ از توجه به این انگاره ها تنها در پی پاسخگویی آنی به نیازهای جامعه است و بدین ترتیب عواقب آتی چنین تصمیماتی در رشد و توسعه شهر نادیده گرفته میشود. در همین میان قشرهایی نیز از حداقل امکانات زیستی محروم هستند.

.توجه به کمیت انبوه سازی گاها سازندگان رااز پرداختن به کیفیت وشاخص های آن غافل میسازد. حال آنکه برخورداری از حداقل شاخص های کیفی مسکن حقی آشکار برای هر خانواده در جهت زندگی آسوده تر است. در این پژوهش سعی شده است تا با برشمردن مهمترین شاخص های رفاهی و کالبدی مسکن به معرفی آنها و بررسی جایگاه و اهمیت آنها در پروژه ها پرداخته شود و سپس بروش تحلیل سلسله مراتبی AHP به رتبه بندی معیار های فرعی موثر بر این شاخص ها پرداخته میشود.نهایتا باوارد کردن داده ها در نرم افزار تحلیل سلسله مراتبی اکسپر چویس به اولویت بندی معیار ها همت گمارده شد.

بیان مسئله
مسکن به عنوان یک مکان فیزیکی سرپناه اولیه واساسی هرخانواده است که دراین سرپناه برخی نیاز های اولیه خانوار تامین میشود.لازم بذکراست که مفهوم مسکن علاوه بریک سرپناه صرف کل محیط مسکونی را نیزدربرمیگیرد که خود شامل کلیه خدمات وتاسیسات اجتماعی وتسهیلات ضروری برای بهداشت, آموزش,امنیت وزندگی آسوده تراست

هر یک ازشاخص های مذکور ازچند معیار بشرح زیر متاثر میشوند:

ا-معیارهای شاخص رفاهی واجتماعی

ا- - 1تسهیلات درمانی

ا- - 2دفع فاضلاب

ا- - 3تسهیلات آموزشی

ا- - 4تراکم خانواردرواحد

ا- - 5تراکم نفردرواحد

ا- - 6امنیت

ب-شاخصهای کالبدی

ب- - 1سطح زیربنای واحد

ب- - 3دوام مصالح

مروری برادبیات تحقیق

محمدمهدی عزیزی درسال 1384 درمقاله ای تحت عنوان تحلیلی برجایگاه ودگرگونی شاخص های مسکن شهری درایران یکی ازعوامل درونی مهم موثر بر مسکن رانگرش به شاخصهای مسکن شهری وچگونگی بکارگیری آن در برنامه های مسکن دانسته اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید