بخشی از مقاله

چکیده:

کیفیت زندگی کاری بعنوان راهکارها و روشهای ترکیب متوازن زندگی کاری و زندگی شخصی که منجر به انجام بهتر وظایف توسط کارکنان می شود ، تعریف شده ا ست .هدف از انجام این پژوهش برر سی ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری کارکنان بندر نوشهر می باشد. بدین منظور ابتدا به بررسی مبانی نظری تحقیق در رابطه با کیفیت زندگی کاری و بهره وری کارکنان پرداخته شده و در ادامه با ا ستفاده از مدل کیفیت زندگی کاری والتون و مدل بهره وری اچیو ، پر س شنامه ای تحقیق طراحی شده وپس از تایید روایی و پایایی نسبت به جمع آوری داده ها از جامعه ی آماری که کارکنان بندر نوشهرمی باشد، اقدام گردیده است. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی می باشد .

حجم جامعه اماری 400 نفر بوده و 65 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی اتخاب شده است . ضریب آلفای کرونباخ بد ست امده برای پر س شنامه های کیفیت زندگی کاری و عملکرد به ترتیب عبارت ا ست از 0/899 و 0/913 که بیانگر پایایی قابل قبول ابزار گرداوری داده ها می باشد .

به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های هبستگی اسپرمن ،آزمون دوجمله ای و لگاریتم خطی استفاده شده است. پس از تجزیه وتحلیل داده ها پیشنهاداتی مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه شده است . در این پژوهش این نتیجه حاصل گردید که بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری کارکنان رابطه معناداری برقرار است. هم چنین بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی کاری با بهره وری کارکنان رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شده است.

مقدمه :

رشد یک سازمان نمی تواند تنها تو سط گروهی از مدیران عالی رتبه تامین شود بلکه می بای ست منابع ان سانی به عنوان سرمایه های ا صلی سازمان مورد توجه و پژوهش قرار گرفته و با بکارگیری سیا ست های منا سب ،انگیزه ی تلاش و کو شش در آنها ایجاد شود، در این صورت است که میتوان انتظار داشت سایر منابع مدیریت سازمانی به نحو موثرتری به وسیله ی نیروی انسانی بکار گرفته می شوند.

این امر به جز با شناخت واقعی نیازها و شرایط حاکم بر محیط کار و عواملی که باعث افزایش بهبود عملکرد و بهروی آنها می گردد مقدور نمی با شد، به عبارت دیگر ا ستفاده از منابع ان سانی متکی به یک سری اقدامات مثبت و سازنده ای ا ست که یا ر ضایت کامل یا نسبی کارکنان را، از سازمان فراهم می آورد، در غیر این صورت نه تنها کارایی آنها افزایش نمی یابد بلکه ممکن است سازمان در جهت عکس آنها سیر کند. این اقدامات تحت عنوان کیفیت زندگی کاری مورد بحث قرار می گیرد.

لذا توجهی که امروزه به کیفیت زندگی کاری می شود بازتابی است از اهمیتی که همگان بر آن قائل هستند. بسیاری از کارکنان از شرایط کاری خود نارا ضی بوده و درخوا ست دارند کار شان نظارت و دخالت بی شتری دا شته با شند و تنها به عنوان یک مهره دریک دستگاه بزرگ بشمار نیایند.

هنگامی که با کارکنان با احترام رفتار شود و آنان فر صت بیان اندی شه های خود را دا شته با شند و در ت صمیم گیری ها بی شتر دخالت کنند واکنش مناسب و مطلوبی نشان خواهند داد. بنابراین فراهم آوردن شرایطی ک منطبق با نیازهای کارکنان باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار ا ست. و در چنین محیطی ا ست که میتوان انتظار دا شت کارکنان وظایف خود را به خوبی انجام داده و از عملکرد مطلوب تر برخوردار باشند. دراین بخش از پژوهش به تشریح وبیان مساله ، اهمیت موضوع، فرضیات پژوهش و اهداف تحقیق پرداخته می شود.

بیان مساله:

کیفیت زندگی کاری به عنوان راهکارها و روشهای ترکیبی متوازن زندگی کاری و زندگی شخصی که منجر به انجام بهتر وظایف توسط کارمندان می شود ، تعریف شده است

کیفیت زندگی کاری برنامه ای ا ست که ر ضایت کارکنان را افزایش می دهد.

در عصر حاظر سازمانها، کارکنان را به عنوان یک دارایی ارزشمند در نظر می گیرند و بیش از پیش ارتقا ی کیفیت زندگی کارکنان توجه دارند و کیفیت زندگی کاری به عنوان یکی از رویکردهای بهبود عملکرد و بهره وری به شمار می رود. - ریچاردسون - کیفیت زندگی کاری، عوامل انگیزش ، رضایت و احساس تعهد را تواما کرده و موجب حفظ کارکنان در سازمان می شود.

بهره وری اثربخشی و کارای در بر می گیرد و یا نسبت ستانده ها به داده ها بیان می شود. این نسبت یکی از مهمترین شاخص هایی ا ست که اثربخ شی فعالیت ها را ن شان می دهد. افزایش بهره وری در پدیده های ا صلی جامعه مانند اقت صاد ، فرهنگ و افزایش سطح رفاه عمومی تاثیر ب سزایی دارد. بهره وری بالا ، موجب ارتقای سطح زندگی و رفاه اجتماعی می شود. امروزه به منابع ان سانی دیگر نه بعنوان منبع هزینه بلکه همانند دارایی های ارز شمندی نگری سته می شود. هنگامی که با کارکنان با احترام رفتار شود و آنان فر صت بیان اندیشه های خود را داشته باشند واکنش مناسب و مطلوبی از خود نشان می دهند بنابراین مدیران باید برنامه های موثر توسعه ی منابع انسانی را برای سازمان خود با توجه به قابلیت اثر بر بهره وری تنظیم کنند.

بخشی از رکود بهره وری نا شی از کا ستیهای کیفیت زندگی کاری ا ست. هرگونه ایجاد انگیزه برای ارتقا بهره وری کارکنان ب ستگی به برآوردن رضایت خاطر کارکنان دارد بنابراین کیفیت زندگی کاری بر بهره وری نیروی انسانی تاثیرگذار می باشد.

نیروی ان سانی مهمترین رکن و عامل ا صلی ایجاد تحول و راهبری سازمان ها می با شند . برنامه ریزی دقیق نیروی ان سانی به منظور تجهیز و روز آمدسازی و افزایش بهره وری نیرو های متخصص و خلاق در سازمان، آغاز مهمترین اهداف هر سازمانی می باشد که دراین را ستا فراهم آوردن زمینه های ر ضایت شغلی بی شتر در میان کارکنان ایجاد روحیه ی شادابی و ن شاط و تحرک سازمان و بالا بودن سطح کیفیت خدمات رفاهی برای کارکنان را مورد توجه می باشد. و بنابراین مزایای حاصل از بهبود کیفیت زندگی کاری نه تنها به همه ی کارکنان، بلکه به افراد جامعه نیز خواهد رسید.

براین اساس، تحقیق حاضر در پی آن است، بررسی نماید آیا بین کیفیت زندگی کاری بر بهره وری کارکنان بندر نوشهر رابطه ی معناداری وجود دارد ؟ و در نهایت چه راهکارهایی به منظور بهبود و ضعیت کیفیت زندگی کاری در سازمان می توان ارائه داد تا زمینه ی ارتقای بهره وری کارکنان فراهم آورده شود؟

اهمیت و ضرورت تحقیق:

بهره وری نیروی ان سانی یکی از ا سا سی ترین پیش فر ضهای بهره وری سازمانی مح سوب می گردد و هر گونه سعی و تلاش در بهره وری سازمان بدون وجود بهره وری کارکنان بی معناست، لذا سازمانها به منظور دستیابی به عملکرد بهتر، ملزم به ارتقا بهره وری کارکنان خود می باشند و انجام این پژوهش ها در بندر نوشهرباعث افزایش توجه به کارکنان و اهمیت بهره وری نیروی انسانی، مدیران و مسئولان آن شرکت و اگاهی از چگونگی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر بهره وری کارکنان از طریق اصلاح کیفیت زندگی کاری آنان می شود.

اهمیت این پژوهش بستگی به اهمیت بهره وری نیروی انسانی در جهت تداوم زندگی سازمانها دارد. و از طرف دیگر بستگی به اهمیت کیفیت زندگی کاری و تاثیر بسزای آن بر بهره وری نیروی انسانی سازمان دارد . کیفیت زندگی کاری می تواند مقدمه ای برای نگهداری و بهسازی بهره وری نیروی انسانی باشد. تا زمانیکه افراد در سازمان احساس رضایت ، عدالت و آرامش نکنند هرگز راضی به ماندن در سازمان نمی شوند. هر قدر بتوان با سی ستم های کیفیت زندگی کاری ، بهره وری نیروی ان سانی را بالا برد، طبعا به اهداف تولیدی سازمان بیشتر نائل خواهیم شد . به عقیده ی تعدادی از صاحب نظران بخشی از رکود بهره وری و کاهش کیفیت محصول در برخی از کشور ها ناشی از کاستی های کیفیت    زندگی کاری و تغییراتی است که در علایق و اولویت های کارکنان پدید امده است .
اهمیتی که امروزه به کیفیت زندگی کاری داده میشود بازتابی است از اهمیتی که همگان برای آن قائل هستند.

بسیاری از کارکنان از کار خود راضی بوده و در پی کاری معنادار تر می باشند. زمانی که کارکنان در برنامه های بهبود سازمان بطور موثر سهیم می شوند، نتیجه می تواند باعث اعتلای اخلاقیات وافزایش چشمگیر عملکرد باشد، وتا کنون در زمینه ی کیفیت زندگی کاری به بهره وری 2 نیروی ان سانی در بندر نو شهرتحقیقی صورت نپذیرفته ا ست. لذا انجام تحقیق وپژوهش در زمینه ی برر سی رابطه ی کیفیت زندگی کاری با بهره وری نیروی انسانی اهمیت و ضرورت تحقیق را دو چندان می کند .

انجام این پژوهش در بندر نوشهراز چند جهت می تواند اهمیت داشته باشد:

1.    اطلاع مدیریت از میزان کیفیت زندگی کاری و بهره وری و تاثیر دو مهم بر یکدیگر

2.    کمک به تصمیم گیری های دقیق و کارامد

3.    تامین رضایت و افزایش و بهبود کیفیت زندگی کارکنان و همچنین افزایش بازدهی و بهره وری

4.    بررسی و ارزیابی رابطه ی هر یک از عوامل هشتگانه کیفیت زندگی کاری بر بهره وری نیروی انسانی به مدیران و تصمیم گیرندگان کمک نمایید تا با تدوین استراتژی مشخص به مدیریت کار و تلاش جهت بهبود وضعیت آن اهتمام می ورزند.

اهداف تحقیق :

هدف اصلی:

بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری کارکنان در بندر نوشهر اهداف فرعی:

1.    بررسی ارتباط بین پرداخت منصفانه وکافی و بهره وری کارکنان در شرکت

2.    بررسی ارتباط بین محیط کاری و ایمن و بهداشتی و بهره وری کارکنان در شرکت

3.    بررسی ارتباط بین تامین فرصت رشد و امنیت مداوم و بهره وری کارکنان در شرکت

4.    بررسی ارتباط بین وابستگی اجتماعی و بهره وری کارکنان در شرکت

5.    بررسی ارتباط بین یکپارچگی و انسجام اجتماعی و بهره وری در شرکت

6.    بررسی ارتباط بین قانون گرایی و بهره وری نیروی انسانی در شرکت

7.    بررسی ارتباط بین توسعه قابلیت های انسانی و بهره وری کارکنان در شرکت

8.    بررسی ارتباط بین فضای کلی زندگی و بهره وری کارکنان در شرکت

فرضیات تحقیق:

فرضیه ی اصلی بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معناداری وجود دارد.

فرضیه های فرعی

1.    بین پرداخت منصفانه وکافی و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معنا داری وجود دارد.

2.    بین محیط کاری ایمن و بهداشتی و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معنا داری وجود دارد.

3.    بین تامین فرصت رشد و امنیت مداوم و بهره وری کارکنان بندر نوشهررابطه ی معناداری وجود دارد.

4.    بین وابستگی اجتماعی و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معناداری وجود دارد.

5.    بین یکپارچگی و انسجام اجتماعی و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معناداری وجود دارد.

6.    بین قانون گرایی و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معناداری وجود دارد .

7.    بین توسعه ی قابلیت های انسانی و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معناداری وجود دارد .

8.    بین فضای کلی زندگی و بهره وری کارکنان در بندر نوشهررابطه ی معناداری وجود دارد .

قلمرو تحقیق:

قلمرو پژوهش حاضر از سه جهت قابل بررسی می باشد که در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید