بخشی از مقاله

چکیده

ریختشناسی قصههاي عامیانه،در سال 1928متوس.ط فرمالیست روسی ولادیمیر پراپ آغاز شد.اساس کار وي بر پایهياعمال شخصیتهاي داستان است؛به این شکل که در نظام نوینی به بررسی ساختار صد داستان از داستانهاي پریان روسی پرداخت و شیوه و اسلوب کار خویش را »ریختشناسی« نامید. پراپ پس از تجزیه و تحلیل داستانهاي مذکور به این نتیجه رسید که رغمعلی تنوع شخصیتها،عمل و کارکرد آنها محدود است. پراپ براي هر عملکرد - خویشکارنمادي - را معین کرد و به فرمول ساخت قصههاي پریان دست یافت. گرشاسبنامه ابونصر علی بن احمد اسدي طوسی که بیشک یکی از بزرگترین منظومههاي حماسی ایران است،داستان پهلوانیهاي گرشاسب-جد اعلاي رستم- است.این مقاله میکوشد تا الگویی را که پراپ از تجزیه و تحلیل قصههاي پریان به دست آورده است،بر روي دو داستان از گرشاسبنامه نشان دهد،تا مشخّص شود که نظریهيوي تا چه حد بر این داستانها انطباق دارد. 
مقدمه

تا سالیان طولانی،پژوهشگران ادبی داستانها را بر اساس موضوع و درونمایهي آنها طبقهبندي میکردند و مورد تجزیه و تحلیل قرار میدند؛دا اما »ولادیمیر پراپ2 به همراه ویکتور اشکولوفسکی و میخاییل باختین در حدود سال1914 مکتب نوینی در مطالعهي ادبی بنیان نهادند که بعدها فرمالیسم نامیده شد - «.احمدي،1384 . - 9:فرمالیسم تحت عنوان یک مکتب نظري در قرن نوزدهم به وجود آمد.باید اذعان داشت که کار پراپ در این میدان از همه ارزشمندتر بود.»او هرچند فرمالیست نبود و هیچ گاه خود را فرمالیست نمینامید،روش کار او بسیار تحت تأثیر فرمالیستها بود. - «مکاریک، - 201: 1383فرمالیستها معتقد بودند باید از راه واقعیت متن،واقعیات خارجی را شناخت و نتایجی را معتبر میدانستند که از بررسی خود اثر به دست آمده باشد،نه از بررسیهاي تاریخی و غیرهغالباً. اصطلاح ساختار گرایی همراه با فرمالیسم به کار میرودساختارگرایان. واقعیت را در روابط اشیاي منفرد جستوجو میکنند. همگیِ» ساختارگرایان از این بینش آغاز میکردند که پدیدارهاي فرهنگی و اجتماعی نباید همچون امور و رویدادهاي فیزیکی دانسته شود،بل امور و رویدادهایی هستند که داراي معانیند و در نتیجه دلالتهاي آنها باید در مرکز پژوهش قرار گیرد.روش کار هم باید بر ضرورت تحلیل ساختار درونی - یعنی مجموعه مناسبات بین اجزاي ساختار - در هر پدیدار استوار گردد. - «احمدي، - 15-14: 1381

»تجزیه و تحلیل ساختارگرایانهي پراپ از قص ههاي پریان،دورهي جدیدي در بررسی قصههاي عامیانه در جهان پایهریزي نمود. - «کوپا، - 140: 1389به اعتقاد او تمام داستانهاي عامیانه به رغم ظاهر متنو عی که دارد از یک ساختار واحد تبعیت میکند .پراپ پس از بررسی صد داستان پریانروسی از قص ههاي گردآوري شدهي آفاناسیف به این نتیجه رسید کهشخصیتهاي قصهها مختلفند،ولی کارهایی که انجام میدهند،از شمار معینی تجاوز نمیکند.وينظریهي خویش را »ریختشناسی«3نامید.ریختشناسی یعنی»توصیف حکایتها برپایهي واحدهاي تشکیلدهندهشان و مناسبات این واحدها با یکدیگر و با کلّ حکایت. - «انوشه، - 735: 1381او این اندیشه را در کتاب مهم خویش ریختشناسی قصههاي پریان بیان کردپراپ.» در کتاب خویش به توصیف قصهها بر اساس اجزاي سازندهي آنها و روابط متقابل این اجزا پرداخته استپیش. از پراپ،پژوهشگران ادبی،قصهها را به واسطهي اشخاص یا محتواي قصهها بررسی میکردند؛اما پراپ به یک ساخت واحد معتقد بود که از طریق کار اشخاص داستانها،قابل پیگیري است. - «اصغرزاده،30 :1395کار - اشخاص قصه یا کارکرد4،در واقع همان عمل یکی از شخصیهايت داستان است از نظر اهمیتی که در مسیر سایر کنشهاي قصه دارد. »نتایجی که پراپ پس از تجزیه و تحلیل کارکردها به آن دست یافت،به قرار زیر است:-1کارکردها،سازههاي بنیادي وعناصر ثابت و تغییر ناپذیر قصهاند،جدا از اینکه چه کسی و چگونه آنها را انجام میدهد؛ 2تعداد- کارکردها در قصههاي پریان محدود است؛ -3 توالی این عناصر و کارکردها همیشه یکسان و یکنواخت است؛ -4 همهي قصههاي پریان از جنبهي ریخت و ساختارشان متعلّق به یک تیپ هستند. - «خدیش،52: 1387و - 53

پراپ همچنین هفت شخصیت را در این گونه از داستانها شناسایی کرد: - 1»قهرمان اصلی یا جستوجوگر که البتّه میتواند قهرمان قربانی باشد. - 2شریر - 3بخشنده - 4اعزامکننده 5 - یاريدهنده - 6شخص مورد جستو-جو 7قهرمان - قلّابیالبتّه. از نظر وي این امکان وجود دارد که برخی از بازیگران چندین نقش را بر عهده بگیرند .اخو - «ت، - 19: 1371به تعبیر خود پراپقص» ه،آن بسط و تطوري دانست که از شرارت یا کمبود ویا نیاز شروع میشود و با گذشت از خویشکاريهاي میانجی به ازدواج یا خویشکاريهاي دیگري که به عنوان سرانجام و خاتمهي قصه به کار گرفته شده است،میانجامداین.گونه بسط و تحول در قصه را"حرکت"نامیده-ایم. - «پراپ،183: 1386و184هر - »شرّ یا کمبود جدیدي که در سیر قصه روي میدهد،حرکت دیگري آغاز می-شود.گاه یک متن میتواند چندین حرکت داشته باشد و تجزیهي متن نیز مستلزم تعیین تعداد حرکتها در قصه است.مسألهاي که باید به آن توجه داشت،این است که بسط و گسترش حرکتها،همیشه به طور متوالی رخ نمیدهد،بلکه ممکن است متداخل شود،یعنی گاهی چند حرکت با هم آغاز میشود ویا گاهی یکی متوقّف شده و دیگري ادامه پیدا میکند،دوباره این توقّف براي حرکت دیگري پیش میآید.این سخن بدین معنی نیست که هر حرکتی،یک قصهي جدید است،بلکه یک قصه میتواند در چند جهت گسترش یابد. - «خراسانی،1389 » - 52: نظام پراپ به رغم کاستیهایش،نقطهي شروعی براي نظریپردازانه بعدي شده است و نظریهپردازان بعد از او از روش کار پراپ بسیار تأثیر پذیرفتند و به حق میتوان آنها را فرزندان پراپ دانست. - «خائفی،1386 - 35:به اعتقاد پراپ»تعدادي از اسطورههاي کهن،ساختار مشابهیشبیه- به قصههاي پریان-را نشان میدهند و بعضی از این ساختارها را به صورت خالص و ناب عرضه میدارند. - «احمدي، - 210: 1384 وي همچنین بر این باور است که تمامی انواع داستانها را میتوان طبق نظریهي ریختشناسی مورد بررسی قرار دادنظری.هي پراپ،معیار کار ما بر روي دو داستان حماسی است.

یکی از انواع ادبی حماسه است که»در لغت به معنی دلیري،دلاوري و شجاعت است و در اصطلاح،شعري بلند و روایتی را گویند که بر محور موضوعی جدي و رزمی،به سبکی فخیم سروده شده باشد. - «داد،1371 - 1474:به بیانی دیگر»حماسه نوعی از اشعار وصفی است که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگیها و افتخارات و بزرگیهاي قومی یا فردي باشد،به نحوي که شامل مظاهر مختلف زندگی آنان گردد. - «صفا،1384 » - 3:حماسه تنها در فرهنگ و ادب مردمانی پدید میآید که داراي تاریخ کهن و اسطورهاي دیرینه-اند.کّزازي، - 183:1385 - «میتوان گفت گرشاسبنامهياسدي طوسی دومین اثر بزرگ حماسی در ایران است.»مأخذ گرشاسبنامه داستانهاي ایران قدیمست که مبانی و کلیات آن در اوستا و آثار ادبی قرنهاي اول اسلام یاد شده است. - «اسدي طوسی، - 6: 1389گرشاسبنامه،داستان پهلوانیهاي گرشاسبجد – اعلاي رستم-

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید