بخشی از مقاله

چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتاب علوم سوم مقطع ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی در سال تحصیلی 94-95 بوده است. بر اساس این تحلیل ، ضریب درگیری دانش آموزان در سه موئلفه ی متن و پرسش و تصویر های کتاب بر اساس سه سوال مورد توجه قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی و روش تحقیق از نوع تحلیل کمی بوده است که در آن متن ،پرسش ها و تصاویر کتاب براساس مقوله های فعال و غیرفعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شد.

یافته های تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن 2/65 است که نمایانگر غیر فعال و غیر پویا بودن متن است ،زیرا دانش آموزان را به تجزیه و تحلیل فعالیت نمی طلبند . همچنین ضریب درگیری تصاویر نیز 0/35 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب دانش آموزان را در یادگیری به طور کامل درگیر نمی نماید . در بخش تحلیل پرسش ها نیز ضریب درگیری 3/59 به دست آمد که نشان می دهد، پرسش های مطرح شده در کتاب از نوع پرسش های غیر فعال است و با روش ارائه فعال در یادگیری هماهنگ نمی باشد.

مقدمه
محتوای برنامه درسی از نظر نقشی که در تحقق اهداف ایفا می کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. از آن جا که برنامه ریزی، تدوین، تغییر و روزآمد کردن کتب درسی یکی از الزامات نظام آموزشی است، تحلیل و بررسی علمی آن اهمیت خاصی پیدا می کند

تکنیک ویلیام رومی یکی از روش های تحلیل متن، تصاویر و سؤالات کتاب های درسی است که می تواند میزان درگیری فعال یادگیرنده را در جریان آموزش تعیین نماید. ابتدا محتوا را به سه قسمت متن کتاب درسی ، تصاویر و سوالات تقسیم می کند و سپس برای هر قسمت مقوله هایی را تعریف می کند

جامعه آماری این پژوهش کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی سال 1394 است که مولفه ی متن ،پژوهش و تصویرهای کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است .در نتیجه تحلیل مشتمل بر مقوله ها به متن ، پرسش ها وتصاویر فعال و برخی مقوله ها به متن ،پرسش ها و تصاویر غیر فعال مربوط می شوند.

یافته های پژوهش :

ارزشیابی متن درس : کل متن کتاب درسی انتخاب شد.وهر یک از متن های انتخابی در یکی از مقوله های زیر جای داده شد.

جدول شماره - 1 - :تحلیل و بررسی متن کتاب درسی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید