بخشی از مقاله

چکیده

هزاره سوم، هزاره چالش های فرهنگی است و بی شک در این شرایط سبک زندگی فرهنگ های قوی بیشترین تاثیر را روی نظم وامنیت جوامع بشری خواهد داشت. در این پژوهش با بررسی فرهنگ دفاع مقدس به عنوان یک فرهنگ غالب در سالهای اخیر، مقولات مربوط به زندگی رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ احصا و در ادامه به رابطه آن ها با نظم و امنیت پرداخته می شود. طبق نتایج تحقیق مواجه مدبرانه - برنامه ریزی شده - ، کانون سبک زندگی رزمندگان اسلام بوده؛ و این مقوله از الزامات و راهبردهای معینی مثل شهادت طلبی ، ایثار، توکل بر خدا، وقت شناسی، دور اندیشی، تکریم و کرامت، تفکر سیستماتیک و عمل به تکلیف سرچشمه می گیرد.

با استنباط از مقوله کانونی یعنی مواجه مدبرانه و مقولات دیگر، محقق پیامد اصلی سبک زندگی فرهنگ دفاع مقدس را نظم و امنیت می داند که با هشت سال مقاومت به منصه ظهور رسیده است. بنابراین پیشنهاد می شود که با پیاده کردن آن در جامعه، الگوی عملی و مناسبی برای نشان دادن نظم و امنیت ارائه گردد. یعنی همان آرمان شهر مطلوب که در آن قطره خونی به ظلم ریخته نمی شود، و همه در کنار هم، موجودی گران بها برای خلق با ارزشترین جلوه های زندگی اند.

مقدمه

مدیریت سبک زندگی به مجموعه ای از اقدامات و یا کنش های فردی/ سازمانی اطلاق می شود که مبتنی بر هنجارها و رفتارهای اجتماعی است. این مجموعه دلالت بر ماهیت و محتوای روابط، تعاملات و کنش های اشخاص و آحاد مردم جوامع دارد.رهبر انقلاب با درک واقعیت های جامعه ایران،نقشه ای جامع از مدیریت سبک زندگی اسلامی را ارائه کردند که می تواند سرفصل بسیاری از پژوهش ها و تحقیقات جاری و آتی کشور عزیزمان باشد.

در این نقشه ایشان سبک زندگی را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت جامعه خواندند و فرمودند: پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می دهد وسیله ای برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی است. رهبر انقلاب برای تبیین اهمیت سبک زندگی به تشریح جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی پرداختند و افزودند: اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلامی بگیریم این تمدن دارای دو بخش ابزاری - و »حقیقی و اساسی « خواهد بود که سبک زندگی بخش حقیقی آن را تشکیل می دهد.

بخش ابزاری، یا سخت افزاری این تمدن، موضوعاتی است که در فضای امروز، به عنوان نمودهای پیشرفت مطرح می شود از قبیل علم، اختراع، اقتصاد، سیاست، اعتبار بینالمللی و نظائر آن. اما باید توجه کرد که این پیشرفتها، وسایل و ابزاری است برای دستیابی به بخش حقیقی و نرم افزاری تمدن اسلامی یعنی سبک و شیوه زندگی که به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط های مختلف، اشاره دارد. در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند. در معارف اسلامی، اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگی است.

فرهنگ زندگی، متأثر از تفسیری است که ما از زندگی می کنیم و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می آورد - رک، سخنرانی مقام معظم رهبری،. - 1391دفاع مقدس با حاکمیت ارزشهای الهی، منشأ پیدایش یک فرهنگ زندگی جدید بود. آثار معنوی و مادی این فرهنگ، ابعادی از مدیریت زندگی مردمان را نشان می دهد که فقط در صدر اسلام تجربه شدند.در این فرهنگ ابثار و جهاد، داد و ستد سودمندانه با خداتلقی می شود و از همه بالاتر، کسب مقام شهادت لطف خدای مهربان است.

مقولات مهم این فرهنگ که در این مطالعه به آن ها پرداختیم، همگی امیدبخش و متعالی اند. صورت بندی و مستند سازی مقولات مستخرج از فرهنگ دفاع مقدس در این بخش با استفاده از مطالعات میدانی و توصیفی مهمترین مقولات مدیریت سبک زندگی فرهنگ دفاع مقدس بشرح زیر شناسایی و در ادامه با تعیین مقوله محوری و راهبردهای مناسب، رابطه آن ها بانظم وامنیت بررسی می شود.
 
شهادت طلبی

شهادت طلبی در فرهنگ دفاع مقدس یک جریان آگاهانه است که با ایمان به خدا و رسالت پیامبر اکرم - ص - شروع، وآنگاه به پشتوانه اعتقاد به امامت، قیامت، عدالت ،به نهایی ترین وجه خود یعنی فدا کردن جان می رسد. قصد و انگیزه ی شهید مسلمان، اعتلاء کلمه االله و دفاع از ایمان و اعتقاد و مقدسات دین و سرزمین های اسلامی است - عباسی،. - 1391 همان طور که امام حسین - ع - و یاران باوفایش با هدف دفاع از دین و راه و روش رسول خدا - ص - و مبارزه با ظلم و بی عدالتی و مبارزه با تسلط افراد نالایقی که صلاحیت رهبری جامعه اسلامی را نداشتند، ایستادند و جان خود را با خدا معامله کردند.

تقدم جان بر مال ارزشی است که خدای متعال به شهداء قائل شده اند.بنابراین برای معامله با خدا فقط کشتن ملاک نیست بلکه این معامله به کشته شدن هم نیاز دارد. به عبارتی کشتن و نهایتا کشته شدن، معامله با خداست. به این ترتیب، خدای سبحان در قالب تمثیلی از خرید و فروش، خود را خریدار، مؤمنین را فروشنده، جان و مال ایشان را کالای مورد معامله، بهشت را قیمت و کتب آسمانی تورات، انجیل و قرآن را سندی برای اهل ایمان معرفی می فرمایندتا مؤمنین به رستگاری عظیم برسند.

ایثار

ایثار تقدیم چیزی به غیر اعم از مادی یا معنوی، در عین نیاز است. این مساله زمانی در جنگ با ارزش بود که توام با نیت خالص؛ عشق به خدا و بدون توقع و یا چشم داشت از غیر باشد. نیت خالص موجب می شود تا انسان در عمل و اندیشه ایثار به نتایج مطلوبی برسد - عباسی،. - 1391 ملاصدرا معتقد است که از پایین ترین مراتب کمال تا عالی ترین مراحل آن، هیچ تلاشی بدون نیت نتیجه بخش نیست و نیت از مهم ترین ارکان اعمال عبادی و آداب شرعی است - قربانی،. - 1387 اوج ایثار، شهادت است و همان طور که قبلا گفته شد، توجه به آن موجب حفظ و نگهداری از آرمان های ملی و مذهبی می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید