بخشی از مقاله

چکیده:

حضور دین و معنویت در سبک زندگی، تلاش در جهت ایجاد حساسیت نسبت به ارتباط فرافردي، درون فردي و میان فردي در زندگی به منظور بالندگی شخصی در رسیدن به تعالی انسانی و الهی میباشد. یکی از مباحثی که نقش مهمی در تعالی انسان دارد مساله ي نظم و امنیت است چرا که نظم و امنیت نخستین و مهمترین شرط یک زندگی سالم اجتماعی است ، از آن جایی که میان امنیت و ایمان توازن عمیقی وجود دارد چرا که هرگونه امنیت در نهایت در ایمان و اعتقادات معنوي و الهی ریشه دارد و هرگونه ناامنی در هر عرصهاي سرانجام ریشه در بی ایمانی و شرك و کفر و ظلم دارد لذا در این تحقیق سعی گردیده به واکاوي مقولهي نظم و امنیت در سبک زندگی معنوي بپردازد. 

مقدمه:

نظم و امنیت از مقولههاي اساسی ونیازمنديهاي بشریت بوده و از دیرباز خواستهي بشر بوده است نعمت نظم و امنیت ریشه و اساس همه ي نعمتهاي الهی است هرگاه نظم و امنیت از بین برود مسائل مادي و معنوي و فردي و اجتماعی نیز به خطر میافتد در سایه وجود نظم و امنیت است که فعالیتهاي گوناگون انسان شکل گرفته و انسانها به اهداف والاي خود میرسند، اگر نظم و امنیت محقق شود استعدادها و خلاقیتها شکوفا میشوند و رشد و بالندگی تمدنها صورت میگیرد به گونهاي که بدون آن توسعه درهیچ زمینهاي ایجاد نخواهد شد.

اما ایجاد نظم و امنیت در جامعه و فراهم نمودن بسترهاي مورد نیاز براي برقراري نظم و امنیت در جامعه به قانونمند بودن افراد جامعه بستگی دارد، از آنجاي که هویت یک جامعه، سبک زندگی آن است. بنابراین در سبک زندگی معنوي انسان با نیروي ایمان و دوري از پلیديها عنصر نظم و امنیت را در جامعه محقق میکند. و ما در این پژوهش به بررسی جایگاه عنصر نظم و امنیت به عنوان یکی از عناصر اساسی و مهم زندگی بشر در این سبک زندگی میپردازیم، که عوامل تقویت نظم و امنیت در این سبک زندگی چه هستند؟ و این عوامل چگونه باعث ایجاد نظم و امنیت در جامعه میشوند؟

مفاهیم واصطلاحات:

الف:- سبک زندگی:

سبک زندگی که معادل عربی - السنه - میباشد براي وصف شرایط زندگی انسان به کار گرفته میشود. سبک زندگی میتواند مجموعهاي کم و بیش جامع از عملکردها، نگرش ها، بینشها، فعالیت ها باشد که فرد آنها را بکار می گیرد. این عملکردها، نگرشها و... نه فقط نیازهاي روزمره ي او را برآورده می سازند، بلکه روایت خاصی را هم که وي براي هویت شخصی خویش برمیگزیند، در برابر دیگران مجسم میسازند.سبک زندگی مجموعهاينسبتاً منسجم از همه رفتارها و فعالیتهاي یک فرد در جریان زندگی روزمره است - گیدنز،. - 120 :1378 سبک زندگی روش و رفتاري است که انسان براي گذران زندگی فردي و اجتماعی خود با توجه به نوع نگرش به عقاید مذهبی براي خود تبیین و تنظیم میکند. - بی نا،1379،ج :2 ص. - 293

ب- امنیت:

امنیت به معناي ایمن شدن، در امان بودن و بی بیمی تعریف شده است. - فرهنگ معین، 1363، ص - 352، در فرهنگ عمید ایمنی، آرامش و آسودگی - فرهنگ عمید، 1379، ص - 233 و در فرهنگ »المنجد« اطمینان و آرامش خاطر - فرهنگ المنجد، 1973، ص - 18 معنا شده است. امنیت به طور وسیع در مفهومی که به صلح،آزادي،اعتماد،سلامتی و دیگر شرایطی اشاره میکند که فرد یا گروهی از مردم در آن احساس آزادي از نگرانی ،ترس و خطر...داشته باشند - مهرعرب1379، ش133،. - 9 باید گفت امنیت از ضروريترین نیازهاي بشر از آغاز زندگیاش است و پاسخگویی به سایر نیازهاي بشر در سایه وجود آن امکان می یابد و میتوان امنیت را به عنوان یک نیاز فطري بشري تلقی کرد - شریعتمداري جزایري1379، ش. - 8 در مجموع می توان مفهوم »امنیت« را نبودن ترس نسبت به حقوق و آزادي افراد و مصون بودن از تهدید و خطر دانست.

ارزش و اهمیت مقولهي نظم و امنیت:

نظم و امنیت یکی از نیازهاي فطري انسان بوده و از واضحات زندگی او بوده که با ذات او آمیخته شده و همواره مورد توجه متفکران بوده است به گونهاي که یکی از اساسیترین و مهمترین نیازهاي بشر است و نبود آن باعث ترس و دلهره و نگرانی در اعضاي یک جامعه میشود. پس بیتردید هیچ عنصري براي پیشرفت، توسعه و تکامل یک جامعه و همچنین شکوفایی استعدادها مهمتراز عنصر امنیت و تامین آرامش لازم در جامعه نیست. اصولا اسلام هر نوع وحشت وهراس را در دل انسانهاي که مرتکب خلافی نشدهاند ظلم و تجاوزي بس بزرگ تلقی میکند و آن را از جرائم میشمارد.

بنابراین در اسلام و سبک زندگی اسلامی و معنوي عنصر نظم و امنیت عنصري بسیار مهم است که توجه زیادي به آن شده است. در ارزش و اهمیت این مقوله همین بس که در آیات متعدد قرآن از آن صحبت به میان آمده است و از آنجا که قرآن کریم به عنوان قانون اساسی دین اسلام و نیز بهترین نسخه شفابخش آلام روحی و جسمی انسانها در برگیرندهي تمامی نیازهاي دنیوي،آخروي وفردي،اجتماعی انسانها میباشد نسبت به مقولهي نظم و امنیت نیز توجه ویژهاي داشته و در آیات بسیاري به آن پرداخته است. از جمله آیاتی که ارتباط مستقیم با مسا له امنیت دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید