بخشی از مقاله

چکیده

حمل ونقل بار به عنوان مؤلفه اصلی در مدیریت زنجیره تأمین کالا و سیستم های لجستیک شهری دارای هزینه هایی است که علاوه بر آن که ذی نفعان این بخش را متاثر می کند، بخش هایی از جامعه را نیزتحت تأثیر قرار می دهد که به صورت مستقیم از حمل بار شهری منفعتی کسب نمیکنند. معمولاًحقوق این بخش های جامعه در تصمیم گیری های اقتصادی بین طرف های ذینفع در بخش حمل ونقل بار در نظر گرفته نشده و در نتیجه هزینه هایی نیز که بر این بخش های جامعه وارد می شود، به صورت کامل جبران نمی شود.

طرح توزیع و تحویل از نقطه نظر دریافت کننده کالا یک مدل مفهومی خلاقانه در زمینه لجستیک برای سازماندهی و مدیریت کارآمد تحویل کالا می باشد.در این مقاله به کمک طرح مفهومی توزیع و تحویل، به کمینه کردن تعداد حاملان توزیع و گروه های تحویل دهنده کالا و انتخاب کوتاه ترین مسیر برای تحویل دهنده کالا پرداخته شده است.

گزینه های مختلف طرح توزیع وتحویل، ابزار توسعه یافته ای برای منافع بخش های عمومی و تجاری می باشد. در این مقاله نشان داده شده است که طرح توزیع وتحویل غیر حضوری، می تواند تاثیر به سزایی در کاهش هزینه ها و هزینه های خارجی حمل بار در مناطق تجاری و عمومی درون شهری داشته باشد که در این بررسی در بعضی موارد به کاهش بیش از 30 درصدی هزینه ها دست پیدا شده است.

-1 مقدمه :

امروزه موسسه های حمل و نقل و لجستیک به حمل و نقل به عنوان فرآیندی نگاه می کنند که نیاز به تلفیق شدن دارد و کار گزاران خود را به یک شیوه محدود نمی کنند، بنابراین ارائه سرویس ها و روش هایی که بتوان از توان یک شبکه استفاده کرد تغییر یافته است. حمل ونقل بار به عنوان مؤلفه اصلی در زنجیره تأمین کالا و سیستم های لجستیک شهری دارای هزینه هایی است که علاوه بر آنکه ذینفعان این بخش را متاثر می کند، بخشهایی از جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد که به صورت مستقیم از حمل بار شهری منفعتی کسب نمی کنند

معمولاً حقوق این بخش های جامعه در تصمیم گیری های اقتصادی بین طرف های ذینفع در بخش حمل ونقل بار در نظر گرفته نشده و در نتیجه هزینه هایی نیز که بر این بخش های جامعه وارد می شود، به صورت کامل جبران نمی شود .در ادبیات اقتصاد به این گونه هزینه ها هزینه های خارجی یا هزینه های اجتماعی یک فعالیت گفته می شود . آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی منابع آب، خسارت وارد به محصولات کشاورزی، جنگلها، و حیات وحش، و همچنین هزینه تصادفات معمولا در این دسته از هزینه ها قرار می گیرند .

در دنیای امروز، اثرات منفی زیست محیطی ناشی از حمل ونقل بار یکی از موضوعات مهم در این بخش محسوب می شود، زیرا اثرات مستقیم و غیر مستقیم ناشی از آن، مانند انتشار گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی، در بلند مدت می تواند منجر به وارد شدن خسارتهای جبران ناپذیری به محیط زیست یک شهر و یا کل کره زمین شود.

سامانه های توزیع و تحویل غیر حضوری کالا 1 DSP به منظور ایجاد یک چهارچوب مناسب برای مدیریت بهتر همه انواع وسایل نقلیه ی حمل کننده ی کالا و بار، از و به ساختمان های مشخص شامل فروشگاه های خرده، دفتر های اداری و تجاری، کارخانجات و کارگاه ها و ساختمان های مسکونی و...، تعریف شده است.

هدف از سامانه های توزیع و تحویل غیر حضوری کالا DSP ، کاهش ترافیک در مناطق بسیار شلوغ و متراکم و راه های اصلی شهر تهران به منظور همگام کردن تجارت در حمل و نقل بهینه می باشد. در این تحقیق مطالعه موردی ها و اطلاعات جدید بدست آمده و یک ارزیابی از کارا بودن و تاثیرات و چگونگی توسعه سامانه توزیع و تحویل غیر حضوری کالا بیان خواهد شد. به منظور رفع چالش های حمل و نقل بار درون شهری پیشنهاد می شود که در مطالعه سامانه های توزیع و تحویل غیر حضوری کالا ، تجارت محور و قانون گرا عمل شود زیرا پیش بینی می شود که خلاء بزرگی بین حمل و نقل بار و خرید و فروش - تجارت - با قوانین حمل و نقلی و اجتماعی رخ خواهد داد پس برای جلوگیری از این رویداد باید از ابتدا بر اساس نوع تجارت موجود و قوانین طرح ، برنامه های حمل و نقلی را توسعه و گسترش داد.

در این تحقیق به بررسی حمل و نقل بار در تهران از طریق سامانه های توزیع و تحویل غیر حضوری پرداخته شده است که به مقایسه قبل و بعد از اجرای طرح سامانه های توزیع و تحویل غیر حضوری کالا DSP می پردازد. به این منظور به کمک داده های موجود و بدست آمده مانند مسافت طی شده توسط وسیله نقلیه باری ، میزان مصرف سوخت و درصد ظرفیت اشغال شده وسیله نقلیه ، یک مقایسه کمی ما بین قبل از اجرای طرح و بعد از اجرای طرح خواهیم داشت. در واقع به کمک مدیریت زنجیره تامین کالا و لجستیک مناسب و کار آمد و لجستیک سبز به جلوگیری هر چه بیشتر اتلاف انرژی و وصرفه جویی در مصرف سوخت و از همه مهم تر به کاهش ترافیک می پردازد.

-2 مروری بر پیشینه تحقیق

در سال های اخیر حمل و نقل بار درون شهری از اهمیت زیادی برخوردار شده است زیرا این موضوع در حمل و نقل شهری تاثیر به سزایی دارد به طوری که لئوناردیو، برون،آلن و زوندر [3] - 2014 - ، در تحقیقی به بررسی و افزایش کارایی حمل ونقل بار درون شهری به کمک طرح تحویل و سرویس کالا پرداخته اند . آنها به آنالیز و بررسی حمل و نقل کالاهای خریداری شده توسط 5 مورد مختلف شامل فروشگاه ها، دفتر اداری و کتابخانه دانشگاه واقع در یک شهر کوچک در انگلستان که در ابعاد حمل و نقل شهری بوده است، پرداخته اند.

به این گونه که قبل از اجرای این طرح به محاسبه هزینه سوخت به ازای هر سرویس - &GHO - ، مسافت طی شده برای هر سرویس - - Ddel ، میزان گاز گلخانه ای تولید شده به ازای هر سرویس - e - پرداخته اند و به کمک همه موارد قبل به محاسبه هزینه خارجی حمل و نقل بار - - Edel پرداخته اند به گونه ای که هزینه های خارجی بار خود شامل مواردی از قبیل آلودگی هوا، تصادفات، میزان ترافیک، آلودگی صوتی و موارد متاثر دیگر از حمل و نقل بار می باشد.

همچنین حمل و نقل بار هزینه های داخلی را دارا می باشد که هزینه های داخلی شامل میزان مصرف سوخت و مقدار هزینه سوخت در هر سرویس می باشد. محققین با تغییرات ساده در روند مدیریتی خرید و تامین کالاهای مورد نیاز خود به صورت غیر حضوری و بهینه سازی در لجستیک و زنجیره تامین کالاها با توجه به روابط ریاضیاتی زیر پرداخته اند :

محققین نوع وسیله ی نقلیه باری را برای تمامی مورد ها برابر گرفته و ظرفیت حجمی متوسط برای کامیونت ها را 10 متر مکعب و ظرفیت وزنی آنها را 12000 کیلوگرم در نظر گرفته اند. ابتدا وضعیت موجود را محاسبه و آنالیز کرده سپس طرح DSP را اجرا نموده و دوباره به محاسبه مسافت طی شده و میزان مصرف سوخت و بقیه موارد اشاره شده پرداخته اند.

در این بررسی کاهش میزان گاز گلخانه ای و مسافت طی شده نشان گر کاهش هزینه های خارجی بار می باشند، برای محاسبه مواردی از قبیل تصادفات، ترافیک، آلودگی صوتی تبدیل واحد دقیقی در انگلستان وجود ندارد اما، پیسیک و مک کینن و آلن - [5] - 2012، در مقاله ی خود آلودگی هوا و گاز گلخانه ای CO2 تقریبا % 14-8 از کل هزینه های خارجی را تشکیل می دهند که با این تفسیر که 50 پوند هزینه به ازای 1 تن تولید CO2 وجود دارد، این مقدار هزینه توسط گزارشات دولتی انگلستان ، کابینت آفیس - 2009 - ارائه شده است اما بیشتر مدارک دولتی دیگه هزینه 200 پوند بر یک تن گاز CO2 را تایید می کنند. با این تفاسیر در مقاله لئوناردیو، برون،آلن و زوندر [3] - 2014 - ، به نتایج زیر دست پیدا کردند ؛

-    برای یک کافه کوچک پس از اجرای طرح، 370 پوند سالانه صرفه جویی در هزینه و % 21 کاهش هزینه خارجی بار را به دنبال داشته است .

-    برای یک فروشگاه با مالک بودن ناوگان حمل و نقلی پس از اجرای طرح، هزینه های خارجی بار % 20 کاهش و سالانه 3700 پوند صرفه جویی در هزینه را به وجود آورده.    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید