بخشی از مقاله

چکیده

سسبکتکین و همکاران در - 1394 - ،پژوهشی بر روی خانه های شهراصفهان که متناسب با شرایط اقلیمی آن منطقه میباشد انجام داده اند ، این پژوهش با استفاده از روش میدانی و کتابخانه ای انجام پذیرفته است و هدف از آن استفاده از روش و مصالحی است که با شرایط آب و هوایی آن منطقه سازگار باشد . ویژگی های عمده ی این بنا عبادت اند از:ضخامت دیوار ها ، حوض وسط بنا ، تفکیک بخش های تابستانه و زمستانه ، استفاده از بادگیر و شومینه به عنوان وسایل سرمازا و گرمازا.

مقدمه

انسان خواه و ناخواه بخشی از طبیعت است ، بنابراین اگر به اندازه ی کافی از قانونمندی محیط و طبیعت آگاه باشد و زندگی خود را با جریان دایمی طبیعت همسو سازد، ضمن راحتی ، آسایش و صرفه های مالی و اقتصادی ، خود محیط ، علاوه بر پایداری در توسعه ، محیطی مطبوع ، متنوع و دلپذیر در تمام فصول سال ایجاد میکنند . بالعکس عدم توجه به شرایط اقلیمی در طراحی باعث بروز مشکلات عدیده و هزینه های بیمورد اقتصادی و وابستگی زیاد و نیز بروز مسایل زیست محیطی و اجتماعی میشود - محمد زاده ، . - 2: 1386 هدف از این پژوهش ارزیابی تطابق وعدم تطابق طراحی خانه های قدیمی واقع در شهراصفهان باشرایط اقلیمی حاکم بر آن می باشد. از دست مطالعاتی که نظر محققان را در این زمینه به سوی خود معطوف داشته به شرح زیر میباشد .
پیشینه میرشمس وهمکاران در - - 1382،در پژوهشی با عنوان سیستم طبیعی تهویه و روشنایی ارایه داد ، با توجه به بحران زیست محیطی که حیات بر روی کره زمین را تهدید می نماید و نیز افزایش چشمگیر مصرف انرژی که باعث تشدید این بحران شده است ، در نتیجه رویکرد به منابع انرژی پاک و تمیز را باید با توجه بیشتری مورد توجه قرار گرفت . محل 50 سازگاری را دارد. هردو در هم تأثیر گذاشتهاند.ملهبانی وسنایی در - 1385 - ،در این مقاله به بررسی معماری همساز با اقلیم روستای کندوان پرداخته شده است، به نظر میرسد که معماری این روستا از معماری معمولی بسیار پراهمیتتر میباشد زیرا در این محیط عوامل کالبدی محیط زیست انسان از بین عواملکاملاً طبیعی انتخاب شده و تلفیق عجیبی بین کالبد مسکونی و رفتار انسان بعمل آمده .فرج زاده وهمکاران در - - 1386در این تحقیق با توجه به ساختار جوان جمعیت در شهر سنندج چه بیشتر به مسکن شهری در رابطه با لزوم استفاده بهینه از منابع ملی بهویژه صرفهجویی در زمینه مصرف انرژی در بخش ساختمان، متناسب با پارامترهای اقلیمی موجود و موقعیت منطقه مطالعهشده .پس از محاسبه وضعیت زیست اقلیم شهر سنندج، مساکن موجود بر اساس قدمت و ویژگیهای معماری به سه دسته بافت جدید، قدیم و فرسوده تقسیم شد.سپس به142قسمت تقسیم شدند؛ آنگاه تعداد بر اساس معیار ماهانی پرسشنامهای تنظیم شد و با توجه به ویژگیهای معماری هر کدام از نمونهها، پرسشنامهای تکمیل شد .نتایج پرسشنامهها برای هر بافت، جداگانه استخراج شد.بر اساس معیار ماهانی، بافت قدیم شهر بیشترین سازگاری با اقلیم محلی و بافت جدید کمترین درصد از مساکن شهر سنندج با شرایط اقلیمی. عقیده،ذوق و سلیقه و هنر آنان است.رحیمی وهمکاران در - - 1388،دراین مقاله به بررسی پایداری در معماری بومی می پردازد.تعریف معماری بومی تعریف سختی است.معماری بومی با آنکه در طول تاریخ دستخوش پدیده های دگرگون کننده بوده توانسته هویت ویژه ی خد راحفظ کند.معماری بومی نمایانگر آداب و رسوم روحیه و احساسات،اندیشه است.جدائی و همکاران در - - 1390،در ای مقاله به بررسی انطباق پذیری معیار های توسعه پایدار در معماری کاشان،نمونه موردی مسجد مدرسه آقا بزرگ کاشان پرداخته اند.

بامعرفی معیار ها وضوابط کلی مطرح در طراحی معماری پایداراز قبیل بهره گیری ساختمانهای بومی از مصالح محلی در دسترس، کاربرد محلی، تجدید پذیری منبع انرژی، توجه فعالیت های ساختمانی به بازیافت و احترام به طبیعت رامورد بررسی قرار می دهد. احمدی ونوروذیان در - - 1390،در این مقاله به بررسی الگوهای کهن پایداری در معماری ایران می پردازند.به رغم مطرح شدن مباحث پایداری در دنیای متاخر،عملا تمامی این اصول توسط پیشینیان ما به کار گرفته شده است. ولی به مرور زمان و استفاده نامناسب از پیشرفت های تکنولوژی،منجر به فراموسی روش های بومی وکاربرد نامحدود ازانرژی های فسیلی تجدید ناپذیر شد. .اتانی و همکاران در - - 1390،در این مقاله به بررسیجلوه های پایداری در معماری بومی اقلیم سرد - نمونه موردی:روستای آتان ،قزوین - میپردازند.حداقل مصرف انرژی های فسیلی و هم زیستی باشرایط طبیعی واقلیمی از طریق تدابیر شهرسازی ومعماری از موارد مهم در طراحی و ساخت مجتمع های زیستی بوده وباید مورد توجه و اجرا توسط طراحان و مجریان قرار گیرد.کیخسروی وعسگری رابری در - - 1390بحران انرژی وتهدیدات زیست محیطی مصرف سوخت های فسیلی و تبعات بر زندگی بشر ازجمله مهمترین چالش های پیش روی انسان معاصر می باشد یکی از عمده ترین مصارف انرژی در بخش معماری اعم از طراحی ساخت تولید ومصرف بوده و برای ادامه این روند نیاز به استفاده از انرژی ضروری می نماید.محمدزاده وجوادرودی در - - 1390دراین مقاله به ارزیابی عوامل اقلیمی مساکن سنتی و جدید روستای کهنمو از توابع شهرستان اسکو می پردازد. در این مطالعه ی مسکن سنتی و جدید روستای کهنمو انتخاب و سپس واکنش آنها با استفاده از شاخص های جداول ماهونی، عوامل اقلیمی و داده های جداول زیست -اقلیمی نسبت به هم مورد ارزیابی قرار می گیرد. این مقاله نشان می دهد که معماری بومی برخلاف ساختمان های جدید به دلیل استفاده بهینه از عوامل اقلیمی و مواهب طبیعی، بسیار موفق بوده.محمدزاده وجوادرودی در - - 1391دراین مقاله به ارزیابی عوامل اقلیمی مساکن سنتی و جدید روستای کهنمو از توابع شهرستان اسکو می پردازد. در این مطالعه ی مسکن سنتی و جدید روستای کهنمو انتخاب و سپس واکنش آنها با استفاده از شاخص های جداول ماهونی، عوامل اقلیمی و داده های جداول زیست -اقلیمی نسبت به هم مورد ارزیابی قرار می گیرد. این مقاله نشان می دهد که معماری بومی برخلاف ساختمان های جدید به دلیل استفاده بهینه از عوامل اقلیمی و مواهب طبیعی، بسیار موفق بوده. محمد خان و اعتمادی در - 1391 - بر روی اثرات اقلیم خشک بر معماری و شهر سازی منطقه ی اردستان اصفهان تحقیقاتی انجام دادند . در این مقاله انچه برای مناطق گرم و خشک پینهاد میگردد همان فرم زیبا و مشهور خانه های ایران است .

ساختمان های حیاط دار قدیمی دارای بهترین فرم و ترکیب ممکن اجزا یک ساختمان برای تعدیل این اقلیم به شمار می روند . ویژگی های عمده ی طراحی بومی و یا اکولوژیکی پایدار را میتوان چنین جمع بندی نموود : حفظ انرژی ،هماهنگی با شرایط اقلیمی ، به حداقل رساندن استفاده از منابع محوب شده پس باید از سازگاری لازم با جنبه های زیست محیطی و اقلیمی برخوردار باشد. احمدی و مهدوی عادلی در - 1393 - پژوهشی با عنوان آب انبار الگویی پایدار در معماری بومی و سنتی ایران ارایه دادند که در آن با توجه به مناطق گرم وخشک و کویری ایران میتوان راه حل هایی منطقی و سازگار با اقلیم را مشاهده نمود. آب انبار با ذخیره ی آب در زمستان و بهره مندی از آن در تابستان ، روشی است بهینه در منابع انرژی های طبیعی که میتواند اسایش اقلیمی منطقه مربوطه را بوجود آورد . این مقاله با استفاده از مطالعات میدانی و کتابخانه ای و روش های توصیفی -تحلیلی انجام شده است . کفشگیر وهمکاران در - 1393 - پژوهشی با عنوان اثر بخشی عوامل اقلیمی و طبیعی موثر بر معماری نواحی روستایی ایران انجام داد . امروزه معماری و جزییات آن به یکی از مهمترین عوامل موجود در فرایند توسعه روستاها تبدیل شده و با توجه به پیوند عمیق و جدا نشدنی روستا و طبیعت این اصول در این نواحی با حساسیت بیشتر در مقایسه با نواحی شهری برخوردار است بنابراین درمحیط های روستایی ، ابنیه جزیی از عناصر طبیعی محسوب شده پس باید از سازگاری لازم با جنبه های زیست محیطی و اقلیمی برخوردار باشد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید