بخشی از مقاله

چکیده :

امروزه رشد جمعیت کره زمین باعث افزایش نیاز و همچنین نیازهای متوعی شده است واین باعث میشود تا انسانها برای رفع نیاز های خود استفاده حداکثری از منابع خاکی راداشته باشندو برای رسیدن به این امر از اکثر سموم برای سودآوری بیشتر استفاده می-کنند. استفاده از کود و سموم دفع آفات علاوه بر آلوده سازی خاک و منابع آبهای سطحی و زیرزمینی، باعث فرسایش ژنتیکی و انقراض گونههای جانوری و گیاهی نیز میشود که بدن تردید این فرایندها، تعادلهای زیست محیطی و بومی را به تدریج برهم می-زنند و پیامدهای خطرناکی را برای تمامی موجودات زنده روی این کره خاکی و بخصوص ما انسانها در پی دارد.

بر این اساس، توسعه پایدار به منظور مدیریت و حفاظت از منابع پایه و معرفی و بکارگیری پیشرفتهای فنی و ساختار تشکیلاتی مناسب در این زمینه اقداماتی را توصیه میکند. در این مقاله سعی شده است تا به تعاریفی از روستا از نظر چند نظریه پررداز وهمچنین رابطه کشاورزی وتوسعه پایدار در این منطقه و ضعفهای موجود در توسعه کشاورزی در مناطق روستایی منطقه تربتحیدریه و کلا ضعفهای کشاورزی پرداخته شده است وامید آن که توانسته باشیم قدمی در پیشرفت این منطقه برداریم .

مقدمه

توسعه پایدار در هرکشور و منطقه ای نیازمند برنامه نظامند در عرضه های فرهنگی ،اقتصادی می باشد واین برنامه باعث می شود تا کار و اموری که همه سعی در توسعه دارند روی سیر وپیشرفت سیع قرار گیرد .اعتقا بانک جهانی درموردتوسعه روستایی، توسعه روستایی راهبردی است که برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم فقیر روستایی طراحی شده است از آنجایی که توسعه روستایی در واقع عاملی برای کاهش فقر است از این رو باید به نحو بسیار روشن و مناسبی برای افزایش تولید و بالا بردن بهره وری تلاش شود.

اغلب دانشمندان که با مسائل شهری و روستایی در ارتباطند اعتقاد دارند باید در روستاها تحول بنیادی ایجاد گردد و تنها راه حل، ارتقای سطح زندگی مردم و توسعه همه جانبه روستاهاست. با وجود سابقه 50 ساله برنامه ریزی ناحیه ای در ایران به مشکلات اساسی کشور در این زمینه پاسخ لازم داده نشده است. سکونتگاه های روستایی نامتعادل است و در برابر معدودی شهرهای متراکم و پرجمعیت، انبوه سکونتگاه های پراکنده و کم جمعیت وجود دارد که قادر به ارائه خدمات لازم به ساکنان خود نمیباشند. در چنین موارد ی، شهر و روستا به جای اینکه واحدی یکپارچه و مکمل هم باشد در اغلب موارد در برابر یکدیگر قرار گرفته اند.

روش تحقیق

اطلاعات این مقاله به صورت مروری کتابخانه ای گردآوری شده است .

هدف از تحقیق :

این مقاله درنظر دارد تا بررسی کند که توسعه وتحول کشاورزی پایدار در بخش روستا درمنطقه شهرستان تربت حیدریه را با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود داردبررسی کند وسعی شده است تا با نگاهی به منابع بتواند راهکارها وپیشنهادهایی برای توسعه کشاورزی پایدار در این شهرستان را بیان کند .

روستا از دید چند نظریه پرداز

در یک تعریف، روستا عبارت است از یک واحد سکونتی برای جامعه ی کوچکی از روستائیان که معمولا به عنوان یک واحد کشاورزی با یک نظام اقتصادی کم و بیش بسته متکی به خود است ولیکن در این تعریف با توجه به روند تحولات دنیای امروز، چند بحث وارد است. در این تعریف آمده است که روستا یک واحد سکونتی برای جامعه کوچکی از روستائیان است. در حالی که همیشه این چنین نیست.

چه آنکه اولا، روستا یک واحد سکونتی صرف نیست، بلکه مقدمتاً تجمعی است که به خاطر تولید متشکل شده است و به همین لحاظ بر حسب وجود منابع و امکانات توسعه ی تولید و مناسب شرایط اشتغال جمعیت آن به چند هزار نفر نیز می رسد و لذا همیشه یک جامعهوچک نیست ثانیاً اینکه، روستا به عنوان یک واحد اقتصادی کم و بیش بسته قلمداد شده است.

در حالی که روند تحولات اقتصادی در دنیای امروز، این بخشی از تعریف را نیز تغییر داده است. زیرا در خیلی از موارد، از یک سو روستائیان برای کسب درآمدهای بیشتر به منابعی خارج از روستا روی می آورند، از سوی دیگر کسانی غیر از روستائیان مقیم در یک روستا، مبادرت به سرمایه گذاری در روستا کرده، و لذا نظام اقتصاد بسته و سنتی روستا را متاثر می سازند.

تعریف جامع از روستا

روستا مکانی است که مردم با کمترین امکانات ولی بیشترین تلاش وفعالیت را دارند برای رسیدن به هدفی که آن هدف بهبود و آرامش داشتن خانواده می باشد.

روستا زیستگاه جماعتی از مردم در خارج از محدوده ی شهرهاست که با مشخصات جمعیتی معین و به عنوان جامعه ای مستقل و دارای هویت های خاص فرهنگی، تاریخی، اقلیمی، جغرافیایی و اقتصادی، با اتکاء بر نظام های رهبری و مدیریت محلی، عرصه فعالیت های کشاورزی است.

پایداری چیست

پایداری به عنوان وجه وصفی توسعه، وضعیتی است که در آن مطلوب بودن و امکانات موجود در طول زمان کاهش پیدا نمی کندو از کلمه sustenere - sus یعنی از پایین teneres یعنی نگهداشتن - به معنای زنده نگهداشتن گرفته شده است که بر حمایت یا دوام بلند مدت تاکید می کند - زاهدی ، - 1384 بنابراین توسعه پایدار را می توان حالتی از تعادل و توازن بین ابعاد مختلف - طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ..... - توسعه دانستراهی برای پیشرفت و توسعه دانست.

توسعه پایدارطبق نظرکمیسیون برانتلند

توسعه پایدار توسعه هایی است که نیازهای نسل حاضر را تامین می کند بدون این که توانایی نسل های آینده را برای برآوردن نیازهایشان از بین ببرد.

کشاورزی وتوسعه پایدار

اقتصاددانان معتقدند که رشد کشاورزی برای صنعتی شدن و توسعه کل اقتصاد خیلی مهم می باشد. با وجود این، بررسی جریان رشد کشاورزی در خارج از پیرامون، مشغله فکری اکثر اقتصاددانان توسعه قرار گرفته است. به طوری که، هم تغییرات فنی و هم تحولات نهادی کشاورزی به منزله عوامل برون زا در الگوی آنها منظور شده است.

از دیدگاه تاریخی، مساله توسعه کشاورزی، تبدیل بخش کشاورزی ایستا به یک کشاورزی پویای نوین نیست، بلکه سرعت بخشیدن به آهنگ رشد تولیدات کشاورزی و کارایی آن و متناسب ساختن آن با رشد سایر بخش های یک اقتصاد در حال نوین شدن می باشد لذا، یک نظریه رشد کشاورزی باید دیدگاهی از فرآیند رشد کشاورزی طرز تغییر منابع توسعه اقتصادهایی که در آن میزان تولیدات کشاورزی با نرخ یک درصد و یا کمتر در سال رشد دارند، تا اقتصادهایی که در آنها تولیدات کشاورزی با نرخ چهار درصد و یا بیشتر در سال رشد می کند فراهم آورد. در این قسمت، اقدام به بررسی نظریه های توسعه کشاورزی می گردد، 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید