بخشی از مقاله

چکیده

امروزه بزرگترین چالش پیشروي اکثر سازمانها و شرکتها حفظ بقاءشان میباشد. شرکتهاي تولیدي با توجه به شرایط محیطی و قابلیتهاي کنونی و آینده خود باید نسبت به طراحی، تدوین و پیادهسازي استراتژيهایی اقدام کنند که به بقاء و رشد آنها - سودآوري - در عرصه پررقابت محصولات در شرایط متحول و پیچیده محیط کمک نماید. هدف از انجام این پژوهش طراحی و تدوین استراتژي کسب و کار براي شرکت تولیدي-توزیعی صدف سفید صنعت میباشد.

در حال حاضر شرکت صدف سفید صنعت به عنوان یک شرکت کوچک تولید پوشاك در اهر واقع شده است. براي تدوین استراتژي مناسب، در مرحله اول بیانیه ماموریت شرکت تعیین گردید و سپس در مرحله ورودي، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی - EFE - و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی - IFE - آورده شد. اطلاعات بدست آمده در این پژوهش، در مرحله تطبیق و مقایسه، با استفاده از آمار توصیفی و ابزارهاي تدوین استراتژي از جمله ماتریس سوات - SWOT - مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در مرحله تصمیمگیري بهترین استراتژي براي شرکت صدف سفید صنعت از بین استراتژي هاي ممکن، استراتژي رشد و توسعه انتخاب گردید.

-1مقدمه

امروزه مهمترین دغدغه اکثر سازمانها و شرکتها طراحی، تدوین و پیادهسازي استراتژيهایی است که موفقیت و بقاء آنها را - سودآوري - در شرایط متحول و پیچیده محیطی تضمین نماید

با توجه به تغییرات شدید محیطی، شرکتها و سازمانهاي امروزي ناگزیر از برنامهریزي بلندمدتی هستند که نه تنها آنها را در انجام فعالیتهاي روزمرهشان یاري رساند بلکه بتواند در تعامل با محیط خارجی دور و نزدیک سازمان، تهدیدهاي پیشرو را حدس زده و در خصوص مقابله با آنها به منظور استفاده بهینه از فرصتهاي شناخته شده موجود، راهکارهاي اجرایی مفید را ارائه نماید. چنین برنامهریزيها را برنامهریزيهاي استراتژیک مینامند که در سطوح مختلف سازمانی میتوانند جاري و ساري شوند

تجربه بسیاري از کشورهاي در حال توسعه و توسعهیافته نشان میدهد که بخش صنایع کوچک و متوسط به دلایل مختلف زیر میتواند نقش محوري در توسعه اقتصادي و صنعتی داشته باشد.

•    حمایت از بسیج منابع مالی و ایجاد فرصتهاي شغلی ، ایجاد رفاه و فقرزدایی.

•    کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه از قبیل جوانان و زنان، به دلیل ظرفیت محدودشان در مشارکت توسعه اقتصادي کشور.

•    کمک به تحقق روند خصوصی سازي در کشور به دلیل قابلیت جذب نیروي کار مازاد.

•    ارتقا مردم سالاري و مشارکت کارآفرینان در نظام اقتصادي، سیاسی و اجتماعی کشور.

•    منعطف و نوآور بودن نسبت به صنایع بزرگ، که این امر آنها را قادر می سازد سریع تر و مؤثرتر به تحولات فزاینده جهانی پاسخ دهند

الگوي نوین استیفن ناشی از هرم اجرایی میباشد و بر این مبناء، برنامه ریزي استراتژیک داراي چهار بخش اساسی زیر میباشد : بررسی دقیق محیطی، تدوین استراتژي، اجرا ، ارزیابی و کنترل.

هر سازمان و بنگاه به عنوان یک هسته و کانون اصلی - ذینفعان - در یک محیط خود از مؤلفه هایی اثر میپذیرد و خود را با سیستمهاي پویاي جدید منطبق میسازد یا بالعکس مقاومت نموده و دچار فروپاشی می شود. این محیط که ذياثرهاي سازمان نامیده میشود به عنوان نقاط فرصت یا تهدید عمل میکند. این محیط به نوبه خود در درون یک محیط بزرگتر به نام محیط کلان یا ذي نفوذها قرار دارد که طبق مدل نشان داده شده در شکل 1 ، اثرات خود را بر محیط خود و سپس به سازمان میگذارد

شکل : 1 الگوي نوین استیفن رابینز

در برنامه ریزي استراتژیک تحلیل دقیق این محیطها و شناخت مسیر استراتژیک، اهمیت بنیادي دارد و پایه یا فنداسیون برنامهریزي استراتژیک نامیده میشود.

تدوین استراتژيها طبق مدل نوین استیفن، متکی بر بررسی دقیق محیط و تابع هرم اجرایی فعالیتهاست و در چهار مرحله طبق جدول 1 انجام میگیرد:

جدول : 1 مراحل چهارگانه تدوین استراتژي مدل نوین استیفن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید