بخشی از مقاله

چکیده:

مراکز اصلی شهر به ندرت خلوت هستند.مشکلات ناشی از ترافیک در همه جای دنبا موجب نارضایتی مردم است.ترافیک زیاد موجب تاخیر در انحام امور شهری و کاهش بازدهی اقتصادی فعالیت شهروندان,افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و اثرات منفی در محیط زیست و همچنین ایجاد خستگی واسترس ناشی از رانندگی در ترافیکهای سنگین برای شهروندان میشود.همچنان که شهرها گسترش میابند,به تعداد خودروهایی که فضای خیابانها را اشغال میکنند,هک اضافه میشود و افزایش حجم ترافیک به یک مشکل اساسی تبدیل میشود.

×مقدمه

ترافیک پدیده ای است ناشی از جابه جایی انسان ، حیوان ، کالا و وسایل نقلیه از نقطه ای به نقطه ای دیگر. سه اصل ترافیک موسوم به اصول سه گانه ترافیک ، مشتمل بر مهندسی آموزش و اجرای قوانین ترافیکی است. مهندسی ترافیک شاخه ای از مهندسی است ، که با برنامه ریزی ، طراحی مهندسی ، مدیریت ، و کنترل ترافیک ر ارتباط بوده و روابط بین وسایل نقلیه و شبکه اجتماعی را در جهت رسیدن به تردد های راحت و کارآمد توام با ایمنی کافی برای افراد و کالای مورد مطالعه قرار می دهد.

در این راستا هدف اساسی مدیریت ترافیک به کار بردن روش ها و اقدامات برای استفاده بهینه و حداکثر از امکانات و تاسیسات موجود بهبود وضع راه ها و افزایش ایمنی بدون آسیب رساندن به محیط زیست است. همانگونه که با افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی نیاز به توسعه هماهنگ شهر ها منطبق بر اصول و ضوابط شهرسازی و احداث شهرک های جدید وجود دارد. همزمان با این توسعه و احداث باید مسائل حمل و نقل و مهندسی راه و ترابری و ترافیک نیز به صورت همزمان و هماهنگ مورد مطالعه و طراحی و اجرا قرار گیرد.

×ترافیک در شهر مدرن

علی رغم حضور همه جانبهی وسایل نقلیهی موتوری در شهر مدرن ، مطالعات بسیار اندکی در مورد تاثیر آن ها بر تجربهی ادراک ×زندگی شهری صورت گرفته است.

×دلایل ترافیک شهری

وضعیت نابسامان رانندگی و افزایش روز افزون ترافیک شهری در کشور بر وضع دردناکی تبدیل شده است. به بهانهی اجرای طرح خط سفید ، چند مطلب مورد توجه قرار گرفته است. مطالبی که بعضا همهی ما آنها را میدانیم ، اما گویا هیچگاه در کنار هم تلاش برای رفع آنها نمیکنیم.

ترافیک شهری چهار هزینهی عمده برای کشور دارد :

B1 زمان : روزانه میلیون ها نفر ساعت زمانی در کلان شهرها مخصوصا تهران ، تبریز ، اصفهان و ... از بین میروند. زمانی که در کمترین حد استفاده میتوانست صرف استراحت جمعیت خستهی شهر شود.

B2 سوخت : در کلان شهر تبریز یک مسیر ده کیلومتری که باید زمانی زیر یک ربع را نیاز داشته باشد، به راحتی یک ساعت زمان میبرد و به تبع آن چند برابر سوخت مصرف میشود.
 
همایش هنر و صنعت در ساختمان

B3 هزینه روانی : افرادی که زمان زیادی را در ترافیک میگذرانند ، هزینه روانی زیادی را میپردازند و ماحصل آن درگیری های اجتماعی و نزاع های خیابانی و تنش های خانوادگی و کاری بیشتر است که اگر مورد برسی دقیق قرار گیرد ، عمق فاجعه معلوم میگردد. هزینههای اقتصادی تحمیل شده در این بخش هرچند به طور مستقیم ، قابل شناسایی نیست اما بر همگان معلوم است.

B4 بهداشت و درمان : ترافیک باعث افزایش آلودگی ها و به دنبال آن بیماری های مختلف و در نهایت تحمیل هزینه های سنگین درمان بر جامعه میشود. در ایجاد وضع فعلی سه عامل نقش اساسی ایفا میکنند :

B1 زیر ساخت ها

B2 فرهنگ بد رانندگی

B3 مجری قانون

ادوراد دیمینگ : در کتاب خروج از بحران خود میگوید » اگر کارمند شما درست کار نمیکند ، ایراد در درجه اول از او نیست ، بلکه از سیستم است و اگر سیستم درستی حاکم شود وی نیز کارش را به درستی انجام خواهد داد.« هرچند کتاب خروج از بحران راجع شرکت ها و صنایع است ، اما این گفتهی وی تقریباً در همه جا صادق است و اصلاح سیستم ترافیکی میتواند به راحتی منجر به اصلاح رفتار فردی شود.

با اجرای طرح محدودهی ترافیکی ، شاهد کاهش %15 درصد از آلودگی هوا و %24 ترافیک محدودهِی مرکزی شهر خواهیم بود. و این امر مستلزم افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس رانی میباشد. سرانه سفرهای درون شهری مردم تبریز شهر 1,9 درصد است. به طور متوسط روزانه سه میلیون سفر درون شهری بدون بازگشت به منزل توسط تبریزیها انجام میشود که اغلب این سفرها به هسته مرکزی شهر صورت میپذیرد. بیشترین هدف سفرهای درون شهری در تبریز را مربوط به سفر کاری با 32 درصد و سفر با هدف دید و بازدید و انجام کار شخصی، تحصیل، خرید، تفریح و مراجعه به ادارات به ترتیب با 18، 17، 13، شش و سه درصد در رده بعدی قرار دارند. 9 درصد از اهداف سفرهای درون شهری تبریز سایر موارد غیرضروری را شامل میشود.

سهم حمل و نقل عمومی؛ تنها 60 درصد

معاون فرماندار تبریز سهم حمل و نقل درون شهری عمومی از سفرهای درون شهری تبریز را 60 درصد و خودروهای شخصی را 40 درصد اعلام کرد. بر اساس برآوردهای انجام شده ضریب سرنشین خودروهای شخصی در سفرهای درون شهری تبریز معادل 1,57 نفر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید