بخشی از مقاله

چکیده

در حال حاضر نزدیک به 800 میلیون نفر از جمعیت جهان گرسنهاند و یا با سوء تغذیه شدید مواجه هستند و یک بنجم جمعیت جهان درآمدی کمتر از یک دلار در روز کسب میکنند. رشد جمعیت در قرن بیستم و استفاده غیر عقلانی از تکنولوژی، غذا، انرژی و منابع زیست محیطی از مسائل مطرح در قرن حاضر هستند. لذا امروزه راهکار منطقی برای افزایش امنیت غذایی در کشورها، سرمایهگذاری بر روی تحقیقات بیوتکنولوژیو بهرهگیری از گیاهان تراریختهاست.

گیاهان تراریخته منتج از بیوتکنولوژی باعث بهبود یافتن مقاومت گیاهان نسبت به حشرات، بیماریها و مقاومت بیشتر به شرایط نامساعد آب و هوایی، تنشهای محیطی و افزایش ارزش غذایی محصولات کشاورزی میشوند. این مقاله از طریق مطالعه مروری سعی بر بیان نفش و جایگاه ویژه بیوتکنولوژی در افزایش امنیت غذایی دارد، وبر کاربرد مؤثر و بهینه آن در کشاورزی پایدار برای کشاورزان خردهپا اشاره دارد.

به عبارتی این مقاله با نگاهی کارشناسانه بر راهبردهای بیوتکنولوژی در امنیت غذایی و توسعه از طریق مطالعه تحقیقات مربوطه، نقش بیوتکنولوژی را در توسعه کشاورزی پایدار و ارگانیک مثبت ارزیابی کرده و آنرا موجب افزایش تولید بهینه مواد غذایی و کاهش فقر معرفی میکند.

مقدمه

در حال حاضر 6 میلیارد نفر در کرهی زمین زندگی میکنند که مطابقپیشبینیهای سازمانهای جهانی، این جمعیت در 40 سال آینده به دو برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت. حال این سؤال مطرح میشود که چگونه باید سلامتی، بهداشت و غذای این رشد فزاینده جمعیت را تأمین کرد؟»بیوتکنولوژی« بخشی از این پاسخ است. علمی کهدر برگیرنده بسیاری از اکتشافات اخیر در طیف وسیعی از صنایع شامل مواد غذایی، مواد سوختی، کودها، صنایع شیمیایی، دارویی، پزشکی، کشاورزی و کنترل آفات بوده است. در تقسیمبندی زمانی میتوان سهدوره برای تکامل بیوتکنولوژی قائل شد:

- 1 دوره تاریخی که بشر با استفاده ناخودآگاه از فرآیندهای زیستی به تولید محصولات تخمیری مانند نان، مشروبات الکلی، لبنیات، ترشیجات، سرکه و غیره میپرداخت. در شش هزار سال قبل از میلاد مسیح، سومریان و بابلیها از مخمرها در مشروبسازی استفاده کردند. مصریها در چهار هزار سال قبل با کمک مخمر و خمیر مایه نان میپختند. در این دوران فرآیندهای ساده و اولیه بیوتکنولوژی و بویژه تخمیر توسط انسان بکار گرفته می شد.

- 2 دورهمیانی - در اوایل قرن حاضر - ، که با استفاده آگاهانه از تکنیکهای تخمیر و کشت میکروارگانیسمها در محیطهای مناسب و دیگر فرآیندهای بیوتکنولوژی تحت عنوان علمی به نام میکروبیولوژی صنعتی شکل گرفت، کهپیشبینی میشود به تدریج با استفاده از تکنیکهای بیوتکنولوژی نوین بسیاری از فرآیندهای مورد نظر قبلی نیز تحت تأثیر قرار گرفته و بهسمت بهبودی و کارآمدی بیشتر سوق داده شوند.

- 3 دوره نوین بیوتکنولوژی که با کمک علم ژنتیک درحال ایجاد تحول در زندگی بشر است، و روز به روز دامنه وسعت بیشتری به خود میگیرد، که این دوره از سال 1976 با انتقال ژنهایی از یک میکرو ارگانیسم به میکروارگانیسم دیگر آغاز شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید