بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش حاضر به تشخیص عوامل موثر بر رضایت شغلی مشاوران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان پرداخته است و اهداف این پژوهش به تشخیص شاخص های عوامل موثر بر رضایت شغلی مشاوران مدارس و نیز الویت عوامل و شاخص های مذکورمعطوف است. تحقیق حاضراز نظر داده ها کمی و از نظرماهیت روش از نوع پیمایشی مقطعی است.

به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری یا مطالعه کل جامعه استفاده شده و شامل تمامی مشاوران مدارس متوسطه شهرستان به تعداد115نفر - 57 نفرمردو58 نفرزن - می باشد.ابزاراندازه گیری مورداستفاده پرسشنامه59 سوالی پژوهشگر ساخته است که اعتبارآن به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه و مقدارآن برابر با 0/81 می باشد و روایی آن به مدد روایی سازه به دست آمده که از روایی نسبتا مطلوبی برخوردار است.

برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی کشف 6 عامل اساسی در پرسشنامه را موجب شده که این عوامل به ترتیب عبارتند از : ماهیت کار، روابط با همکاران، مدیریت و سرپرستی، ترفیع وارتقای شغلی، حقوق و دستمزدو امنیت شغلی که در نهایت این شش عامل قادربه تبیین حدود 82 درصد از واریانس می باشند.درادامه نیز شاخص های هریک از عوامل مذکورالویت بندی شدند.

مقدمه

محیط کار انسان به مثابه منزل دوم او می باشد و چه بسا کسانی بیشتر ساعات شبانه روز خود را در محیط کار به سر می برند بنابراین بدیهی است که محیط کار نیز بایستی همچون خانه بر آورنده حداقل نیاز های روحی و روانی افراد باشد تا ضمن کسب در آمد وارتقای سطح دانش و مهارت حرفه ای خود به خدمتی صادقانه و موثر بپردازند لذا لازمست تصمیم سازان عوامل موثر بر رضایت مندی کارکنان را به ترتیب اولویت شناسایی نموده و برای افزایش میزان رضایتمندی در سازمان خود راه کارهای عملی اتخاذ و اجرا نمایند .

رضایت شغلی در محیط کار باعث نوآوری، خلاقیت در کار، افزایش خدمت رسانی، کاهش ترک خدمت کارکنان، افزایش سلامت روانی کارکنان و به د نبال آن افزایش سلامت جسمی کارکنان می شود. خشنودی شغلی، بخشی از خشنودی زندگی است. محیط کار اطراف بر احساسات انسان در کار اثر می گذارد بر همین منوال چون شغل بخش عمده ای از زندگی است پس خشنودی شعلی در خشنودی کلی انسان در زندگی نفوذ دارد.

اکنون که در پی ساختن آینده کشورمان بر پایه سند چشم انداز بیست ساله ایم ، بیش از هر زمان دیگری به وجود نیروهای هوشمند، خلاق و متعهد نیازمندیم، زیرا تربیت و تامین نیروی انسانی شایسته و صاحب صلاحیت های لازم برای تحقق بخشیدن به آرمانهای بلند، تنها در خانه و مدرسه و در سایه تعلیم و تربیت بایسته و صحیح امکان پذیر خواهد بود. امروزه در تمام سازمانها بر مدیریت صحیح و اهمیت آن تاکید فراوان می شود، زیرا وظیفه مهم و خطیر مدیر، رساندن سازمان به اهدافش می باشد و برای رسیدن به این هدف رضایت کارکنان از اهمیت ویزه ای برخوردار است. به عبارت دیگر هر سازمانی دارای اهدافی است که به خاطر آن تشکیل می گردد و مدیریت است که باید تلاش کند سازمان به این اهداف دست یابد.

بنابراین توجه به رضایت شغلی مشاوران به عنوان عامل اساسی در کارایی آنان مهم به نظر می رسد. رضایت شغلی یکی از اساسی ترین عوامل شکل دهنده ساختار سازمانی است . برای شناخت هرسازمان لازمست رفتار سازمانی افراد دقیقا بررسی و شناخته شود و تنها به این روش شناخت واقعی از سازمان حاصل می شود در پژوهش حاضربه دنبال تشخیص عوامل موثر بر رضایت شغلی هستیم. بنابراین سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه : عوامل موثر بر رضایت شغلی مشاوران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان کدامند؟

ضرورت و اهمیت پژوهش:

رضایت شغلی نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال است. اگر شغل مورد نظر لذت مطلوب را برای فرد تامین کند در این صورت فرد از شغلش راضی است و در مقابل چنانچه شغل مورد نظر لذت و رضایت مطلوب را به فرد ندهد در اینجا فرد خود را نکوهش کرده و در صدد تغییر شغلش بر می آید. توجه به این موضوع که در جوامع گذشته و در طول تاریخ معلمین همواره نقش و منزلت بالایی داشته و در پست های کلیدی به کار گرفته می شدند جالب و بی نظیر می باشدو اینکه معلمان و دبیران همواره در ردیف اول جامعه قرار داشتند و تمامی آموزشها و اداره سازمانها بر عهده او بوده است. امروزه نیز نقش بی بدیل مدیران و معلمان در رشد و شکوفایی استعدادها غیر قابل انکار است و شاید به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته، در زمینه استخدام معلمان، ایحاد امکانات آموزشی، رفاهی و تفریحی برای آنها اقدامات ویژه ای صورت گرفته است. لذا به نظر می رسد در کشور ما نیز فراهم نمودن زمینه های رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش همواره باید در راس برنامه های دولت باشد.

بنابر این با توجه به نقش حساس مشاوران مدارس و نیز لزوم جلوگیری از اتلاف منابع و استفاده بهینه از منابع کمیاب سازمانی بایستی در اندیشه تشخیص و شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی این سمت خطیر و حیاتی باشیم که اینجا اهمیت و ضرورت پژوهش آشکار می گرددو به همین سبب این پژوهش بدنبال تشخیص عوامل موثر بر رضایت شغلی مشاوران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان خواهد بود تا با تشخیص این عوامل، اطلاعات لازم در اختیار مسولین امر قرار گرفته و زمینه ایجاد رضایتمندی شغلی مشاوران فراهم گردد.

با توجه به آنچه در مقدمه پژوهش گفته شد، هدف از پژوهش حاضر تشخیص عوامل موثر بر رضایت شغلی مشاوران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان می باشد . اهداف فرعی این مطالعه معطوف است به :

1    . تشخیص شاخص های هریک ازعوامل موثر بر رضایت شغلی مشاوران مدارس متوسطه شهرستان بهارستان

2    .تشخیص  الویت عوامل و شاخص های مذکور

سوال اصلی تحقیق عبارت است از :

عوامل موثر بر رضایت شغلی مشاوران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان کدامند ؟

وسوالات فرعی پژوهش :

. 1 هریک از این عوامل مذکورمرکب از چه شاخص هایی است ؟

. 2 الویت عوامل وشاخص های مذکورچگونه است ؟

تعاریف عملیاتی متغیرهای مورد مطالعه

ماهیت کار:

عامل ماهیت و هویت کار درپژوهش حاضربا استفاده از سوالات 1الی 12پرسشنامه مورد اندازه گیری قرارگرفته است.

روابط با همکاران:

عامل روابط با همکاران در پژوهش حاضر با استفاده از سوالات 38 الی 51 پرسشنامه مورد اندازه گیری قرارگرفته است.

مدیریت و سرپرستی :

عامل مدیریت و سرپرستی در پژوهش حاضر با استفاده از سوالات 13 الی 27پرسشنامه مورد اندازه گیری قرار گرفته است.

ترفیع و ارتقای شغلی:

عامل ترفیع و ارتقای شغلی در پژوهش حاضر با استفاده از سوالات 34 الی 37 پرسشنامه مورد اندازه گیری قرار گرفته است.

حقوق و دستمزد :

عامل حقوق و دستمزد در پژوهش حاضربااستفاده از سوالات28 الی33 پرسشنامه مورد اندازه گیری قرار گرفته است.

امنیت شغلی:

عامل امنیت شغلی در پژوهش حاضر با استفاده از سوالات 52الی59 پرسشنامه مورد اندازه گیری قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید