بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت جنسی با انسجام خانواده در روانشناسان و مشاوران زن شهر شیرازبود.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش حاضرشامل کلیه روان شناسان و مشاوران متاهل شهرشیراز که 105 نفر می باشند ،روش نمونه گیری تصادفی ساده است.ابزار پژوهش پرسشنامه رضایت جنسی مصطفوی و انسجام خانواده سامانی بود، برای تجزیه وتحلیل داده ها در سطح استباطی از آزمون معناداری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغییره استفاده شد.یافته های پژوهش نشان داد که بین رضایت جنسی و انسجام خانواده رابطه خطی معنادار وجود داردو رضایت جنسی بطور معناداری قادر به پیش بینی انسجام خانواده روانشناسان و مشاوران می باشد.

مقدمه

ازدواج را شاید بتوان مهمترین مرحله ی زندگی هر دختر و پسری قلمداد کرد. این پدیده اجتماعی از جنبه های گوناگون قابل تحقیق است. باید گفت در هر جامعه ای روابط افراد تأثیر زیادی در ازدواج دارد و همچنین ازدواج هایی که در هر جامعه صورت می گیرد، نشانگر واقعیت موجود در آن جامعه است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت، ازدواج در گذشته به صورت سنتی بین افراد برقرار می شد و امروزه، گونه دیگری از ازدواج که از آن به ازدواج مدرن یاد می شود، در جامعه ما رواج یافته است.

 رابطه ی جنسی با تاثیر بر افکار و احساسات زوجین می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم رابطه بین آن ها را در ابعاد وسیعی تحت الشعاع خود قرار داده بدین معنی که زوجینی که در این زمینه با هم سازگاری داشته و از این بابت خوشحال و مسرور باشند، قادرند به راحتی از بسیاری از ناهماهنگی های زندگی خویش چشم پوشی نمایند، در حالی که ناهماهنگی زندگی نمی تواند در زوجینی که رضایت جنسی ندارند عواقب وخیمی را به وجود آورد - ستون و برتزین، . - 2006رضایت جنسی به عنوان یکی از نیازهای فیزیولوژیک موجب سلامت انسان است و در صورت عدم رضایت جنسی فشارهای زیاد جسمی و روانی ناشی از آن فرد را به بیراهه می کشاند و در سلامت او اختلال ایجاد کرده و توانمندی ها و خلاقیت او را تقلیل می دهد.

- کاویانی، - 1999 خوب نبودن رابطه ی جنسی می تواند منجر به طلاق شود پرونده هایی که نشان از تیرگی رابطه جنسی دارد، به سختی به آشتی می انجامد - کیهان نیا، . - 1998زندگی زناشویی باید به منزله رابطه رضایت جنسی برای همسران باشد که بتوانند نیازهای عاطفی و روانی خود را در آن تامین کرده و هر یک از دو جنس بتوانند علاوه بر داشتن امنیت روانی، نیازهای جنسی خود را نیز در یک فضای صمیمانه برآورده سازند.

اگرچه به دلایل مختلفی ازدواج می کنند ولی اکثر آنها خواهان یک زندگی خوب و بدون تعارض هستند که بدست آوردن این رضایت کار آسانی نیست. - رمضان زاده، - 1384خانواده به عنوان اولین محیطی که فرد به آن پای می گذارد می تواند اولین نهاد تأثیر گذار و شکل دهنده خصوصیات، صفات و ویژگی های افراد باشد، بی شک شیوه و نوع برخوردهایی که پدر و مادر با نیازها، خواسته ها، استعدادها و خلاقیت فرزند خود دارند عاملی اثر گذار برآینده کودک بوده و رشد مهارت های مختلف اجتماعی و فردی در ابتدا ناشی از ارتباط مستقیم و تعامل دو طرفه کودک و مراقبین او خواهد بود.

- السون، 1 - 1999 لذا با توجه به نقش مهم رضایت جنسی در رضایت از زندگی و انسجام خانواده به ویژه در زوجین جوان، وظیفه مهم جامعه تشخیص و شناسایی باورهای نادرست جنسی است که همین تشخیص به موقع زمینه ساز بهبود روابط جنسی و رضایت زوجین و ارتقاء بهداشت روانی و جسمی خواهد شداین سوال همیشه مطرح بود که چرا برخی از روابط صمیمانه به موفقیت منجر می شود و برخی با شکست مواجه می شوند روابط جنسی شکل دهنده بخشی از ادراک زوجین از همدیگر است.

ادراکات جنسی با رفتارهایی که موجب تداوم ازدواج می شوند ارتباط مثبت دارد و در واقع به منزله ی مینیاتور روابط عمومی است.در این راستا، مشکل عمده ای که جامعه امروز با آن رو به روست عدم اطلاعات کافی در مورد مسائل جنسی و وجود نگرش ها و اعتقادات نادرست نسبت به این موضوع در بین خانواده ها و بخصوص زوجین تازه ازدواج کرده می باشد که نتیجه ی آن به تباهی کشیده شدن بسیاری از خانواده هاست و از دست دادن انسجام خانواده ها می شود.هدف این پژوهش اینست که بررسی کند بین رضایت جنسی با انسجام خانواده رابطه ی معناداری وجود دارد.واینکه آیا رضایت جنسی قادر به پیش بینی انسجام خانواده می باشند؟

روش پژوهش:

طرح پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است که در آن به بررسی رضایت جنسی با انسجام خانواده در روان شناسان و مشاوران شهر شیراز پرداخته می شود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه روان شناسان و مشاوران متاهل شهر شیراز که 670 نفر می باشند لحاظ گردیده اند.روش نمونه گیری این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده است که با استناد از آمار انجمن روان شناسان و مشاوران پس از تعیین حجم جامعه آماری، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 248 نفر برآورد شده است.

ابزار گردآوری اطلاعات

مقیاس سنجش رضایت جنسی:متغیر رضایت جنسی به وسیله ی پرسش نامه رضایت جنسی که توسط مصطفوی، کارشناس ارشد روان شناسی تدوین شده است، این پرسش نامه محقق ساخته یک ابزار عینی خودسنجی برای اندازه گیری میزان رضایت زناشویی در زمینه مسائل جنسی - موانع جنسی است که عبارات همچون رضایت جنسی، شرم جنسی، قاطعیت جنسی، اضطراب جنسی، بهداشت جنسی، ترس جنسی، اجبار جنسی را در روابط زن و شوهر مورد بررسی قرار می دهد.

پایایی پرسش نامه به دقت اندازه گیری و ثبات و پایایی آن مربوط است. در یک معنا ثبات و پایایی پرسش نامه در طول زمان و در معنای دیگر همسانی درونی سوالات پرسش نامه مورد نظر است - خاکیف . - 1382برای تعیین پایایی ابزار اندازه گیری، از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است، ضریب آلفای کرونباخ %89 به دست آمد بنابراین مشخص شد که آزمون از پایایی لازم برای اجرا برخوردار است نتیجه آزمون نشان می دهد که با توجه به این که ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده Alpha=%89 بیشتر از 0/70 است می توان نتیجه گرفت که قابلیت اعتماد پرسش نامه تحقیق در حد قابل قبولی بوده است.

مقیاس انسجام خانواده:این مقیاس بر اساس مجموعه ای از متون در زمینه ی همبستگی و یا الهام از مدل ترکیبی السون1 - 1999 - و به وسیله ی سامانی - 1381 - ساخته شده است این آزمون دارای 28 گویه است و در طیف لیگرتی می باشد برای هر گویه از 1 تا 5 نمره در نظر گرفته شده است، حداکثر نمره قابل اکتساب در این آزمون 140 و حداقل 28 است، پایایی و اعتبار مقیاس انسجام خانواده توسط رضویه و سامانی - 1379 - در خصوص این مقیاس بر اساس 8 عامل همبستگی با پدر و مادر مدت تعامل مکان، تصمیم گیری، ارتباط عاطفی، روابط زناشویی و رابطه والد فرزند حاکی از کفایت مقیاس برای همبستگی فرد با خانواده بود، ضریب آلفا 0/90 و ضریب آلفا برای پایایی کل مقیاس 0/79 گزارش شده است. - سامانی، - 1381

یافته ها

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایتجنسی با انسجام خانواده روانشناسان و مشاوران شهر شیراز بود. به این منظور به 285 نفر - 105 مرد و 143 زن - پرسشنامه داده شد و داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این فصل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد ارزیابی قرار گرفت. در سطح توصیفی میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و در سطح استنباطی از آزمون معنیداری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید