بخشی از مقاله

چکیده

تصمیم گیري با توجه به شاخص هاي متفاوت، انواع مختلفی دارد که در این پژوهش، تصمیم گیري جهانی مورد بحث قرار گرفته است.

انسانها درطول حیات خود با انواع مشکلات و مسائلی روبرو می شوند که چاره اي جز تصمیم گیري ندارند، تصمیم گیري نقش ویژه اي در زندگی آدمی و به ویژه سازمانهاي بشري دارد. از تصمیم گیري هاي کوچک در امور جزئی زندگی فردي و سازمانی گرفته، تا تصمیم گیري هاي بسیار بزرگ و موثر در زندگی فرد، اجتماع و حتی جهان اطراف ما، تصمیماتی که نتایج آن می تواند بخش بزرگی از جهان پیرامونی بشررا تحت تاثیر خود قراردهد.

تصمیم گیري جهانی، فراگرد گزینش و انتخاب یک راه حل از بین راه حلهاي مختلف است که اثر مطلوبی بر جهان خواهد داشت.

نقش و وظیفه بیبدیل تصمیمگیري در فعالیتهاي سازمانی بر کسی پوشیده نیست. با توجه به این نقش،اندیشمندان مدیریت از آن بهعنوان »قلب مدیریت« یاد میکنند. فرآیند تصمیم گیري در پرتو فرهنگ، ادراکات، اعتقاد و ارزش ها، نگرش ها، شخصیت، دانش و بینش فرد صورت می گیرد و این عوامل بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند، لذا بیش از آنکه اهمیت تصمیمگیري مورد توجه میباشد، تأثیر فرهنگ و بینش انسان بر تفکر و عمل تصمیمگیري او مورد توجه است.

در این پژوهش سعی شد ابتدا ضمن بررسی واژگان صریح، مترادف و مرتبط با موضوع تصمیم گیري، در لفظ و معنا، با استفاده از روش اسنادي، جستجو و لیست برداري از آیات مرتبط در قرآن کریم انجام شود، در ادامه، رویکردها و برداشتهاي تفسیري از تفاسیر شریف المیزان، نمونه و نور مورد بررسی قرار گرفت، پژوهش روائی، تبیین دلالت آیات بر موضوعات، بررسی مبانی، ابعاد، انواع و کارکردهاي تصمیم گیري جهانی نیزاز دیگر مولفه هاي فرایندي در مسیر این پژوهش به شمار می رود.

امکان و ضرورت تصمیم گیري جهانی، رابطه جهان و تصمیم گیري جهانی، صبر، توکل و مشورت به عنوان زمینه هاي این تصمیم گیري، بخشی از از یافته ها و نتایج این پژوهش به شمار می رود.

تعریف در لغت:

تصمیم: - اسم مصدر - ]عربی[ عزم و اراده کردن به کاري؛ با عزم راسخ درصدد اجراي امري برآمدن.

تصمیم داشتن: تصمیم داشتن . ] تَ تَ [ - مص مرکب - عزم داشتن . اراده داشتن . قصد داشتن : او تصمیم دارد که این کار را بکند.

تعریف اصطلاحی:

-    تصمیم گیري عبارت است از انتخاب یک راه از میان راه هاي مختلف. همانطور که از این تعریف مستفاد می شود ، کار اصلی تصمیم گیرنده دریافت راههاي ممکن و نتایج ناشی از آن ها و انتخاب اصلح میان آنهاست ، و اگر وي بتواند این انتخاب را به نحوي درست و مطلوب انجام دهد تصمیم هاي او موثر و سازنده خواهد بود.

-    تصمیم گیري تجزیه و تحلیل راههاي موجود و انتخاب یک راه براي رسیدن به اهداف است.5

-    تصمیم گیري در واقع فرآیندي را تشریح می کند که از طریق آن راه حل مسئله معنی انتخاب می گردد

. در این فرآیند یک گزینش از میان شقوق مختلف براي حل یک مسئله انتخاب می شود . بنابراین تصمیم گیري در برگیرنده انتخاب و گزینش است

-  تصمیم گیري، فراگرد گزینش شیوه عمل خاصی براي حل یک مسئله یا مشکل ویژه است

تعریف منتخب:

تصمیم گیري جهانی، فراگرد گزینش و انتخاب یک راه حل از بین راه حلهاي مختلف است که اثر مطلوبی بر جهان خواهد داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید