بخشی از مقاله

چکیده

هنر اسلام دارای گنجینه های عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمت الهی است زیرا این هنر ریشه در بنیان های ژرف تفکری و معنوی و الهی دارد. در مقابل ساده گرایی یا مینی مالیسم یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش های ساده و خالی از پیچدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیاد گذاشته است. و روش این پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای- اسنادی است و رویکردی تفسیری- تاریخی دارد. در این مقاله در ابتداء اصول معماری ایران از دید مرحوم پیرنیا بررسی می شود و هدف اصلی من در این مقاله یافتن وجه اشتراک این دو سبک بر اساس این اصول می باشد. روش این پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای - اسنادی است و رویکردی تحلیلی- توصیفی دارد.

مقدمه

هنر در ایران زمین به قدمت تاریخ است و معماری از بهترین هنرهای ایرانی است بر اساس آنچه از نوشته های تاریخی به دست می آید، هنر و صنعت از پنج هزار سال قبل از میلاد در ایران زمین ریشه و نشان دارد و به همین علت است که تمامی گسترده این مرز و بوم مانند کتاب زنده ای از تاریخ، معماری و هنر ایرانی- اسلامی را نشان می دهند. هنر اسلام دارای گنجینه های عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمت الهی است. زیرا این هنر پیشه در بنیان های ژرف تفکری و معنوی و الهی دارد.

این هنرگاه با خلق صورت های جدید و گاه با بهره گیری از تصاویر و فرم های هنری گذشته همچون ایران باستان و ایران قبل از اسلام و با نگرش و معنابخشی مجدد به آنها به پی ریزی فرهنگی بس غنی و شکوفا در تمدن اسلامی پرداخت. در مقابل ساده گرایی یا مینی مالیسم یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش های ساده و خالی از پیچدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. سادگی موضوعات و بیان آنها به فرم خاص مثل اشکالی هندسی مشخصه این سبک است. در این مقاله پس از تعریف و روشن کردن دو سبک مربوط به بررسی ارتباط میان مینی مالیسم و معماری اسلامی پرداخته و با توجه به اصول ارائه شده استاد پیرنیا به عنوان اصول روشن و محکم، چگونگی تطبیق این دو سبک با یکدیگر را بررسی می کنیم.

امیر خانی، 1378، درتحقیقی با عنوان بررسی چگونگی به کارگیری مفاهیم و آداب سنتی- آیینی در خلق فضاها و آثار معمارانمعاصر ژاپن نویسنده سعی کرده است بیان کند که معماری ژاپن سنت ها و آیین ها - هویت - خود را حفظ کرده است.

حریریان،1389، تحت عنوان نقش محوری مینی مالیسم در پایان دوران و به کارگیری نور در آثار فلاون نویسنده مینی مالیسم را نقطه عطفی در روند هنری قرن بیستم معرفی می کند و با نگاهی به مباحث نظری پیرامون آن به تحلیل مفاهیم و مبانی این جنبش در آثار فلاون پرداخته است.

دهشیری، 1391 به پژوهشی با عنوان 7 اصل حاکم بر معماری اسلامی پرداخته است که نویسنده بر اساس 7 اصل - توحید، اخلاص علم نیارش، درونگرایی، اقتصاد، عبادت، احترام و ذکر معماری اسلامی را معرفی کرده است.

قیومی بیدهندی، 1391، پژوهشی تحت عنوان بام و بوم و مردم بازخوانی و نقد اصول پیشنهادی مرحوم پیرنیا برای معماری ایرانی پرداخت که نتایج حاصل با توجه به اصول پیشنهادی پیرنیا در معماری اسلامی نویسنده به بازخوانی این اصول و تحقیق در معماری اسلامی پرداخته است.

مجیدی، 1389 ، به پژوهشی با عنوان نشانه سازی / زیباشناسی و عملکرد گرایی در طراحی محصول با رویکرد مینی مالیسم احساس گرا ، نویسنده در این تحقیق مشاهده کرد که کاردهای یک محصول همواره دارای روابط متقابل و مستقیم با یکدیگرند و هر نقش می تواند کارکرد مقابل را تولید،ذ تقویت و یا تخریب کند.

تعریف مینی مالیسم

پس از جنگ جهانی دوم، جهان رویارویی با تغییرات گسترده ای در زمینه های فلسفی، هنری سیاسی و اجتماعی قرار می گیرد و تمامی اصول مدرنیسم را به چالش می کشد مینی مالیسم در هنر باگسستن از فرمالیسم از نیمه ی دوم قرن بیستم آغاز شد و گامی بسوی هنر امروز برداشت این جنبش با تأکید بر نقش مخاطب به جای مولف، نگاه تازه ایی را در هنرهای بصری مطرح می-کند.

آثار هنری مینی مالیسم فاقد نمادگرایی هستند، آثاری که با استفاده از تولیدات کارخانه و با تکیه بر روند آن، زاییده ی عصر تولید انبوه ناشی از انقلاب صنعتی به شمار می آیند. مینی مالیسم سبک پاروشی است که به مجذوب المان های مادی هنر می شود. و از هر گونه اشاره به ذهنیت و بیان درونی هنرمند پرهیز می کند و نهاتاًی تجربه ای صادقانه و مستقیم در هنر را ضروری می داند در اصل مینی مالیسم سعی در کشف توانایی های فضای واقعی دارد و استفاده از اصول ساده ی ریاضی و تصاعد جبری در ترکیب بندی از مهم ترین ویژگی های این هنر است

هنرمندان مینیمالیسم پایه و یا هر آنچه موجب فاصله با بیینده در فضا می شود حذف کردند و با چیدمان فرم های ساده و شبیه به هم به متغیرهای نور،حرکت، جسم انسان و فضا توجه کردند زمینه های شکل گیری هنر مینمال را باید در هنرهای انتزاعی نیمه یس نخست سده ی بیستم جستجو کرد مینیمالیسم نقش بسزایی در عبور هنر از مدرنیسم به پست مدرنیسم ایفا کرد و با پرهیز از بیان درونی هنرمند با مفاهیمی همچون هنر براب هنر، والایی در هنر و تأکید بر رسانه ی خاص که پایه های هنر مدرنیستی را تشکیل می داد به مبارزه برخاست و مبناهای تازه ای را بنیان گذاشت

هنرمندان این سبک با تأکید بر اهمیت نقش مخاطب به جای مولف با به کارگیری احجامی سه بعدی را با ابعاد بزرگ و چیدمان آنها در محیط تجربیات تازه ای را از تأثیر ایشاء، جسم انسان و فضای در برگیرنده این دو ارائه دادند و بدین گونه سعی در کشف توانایی های فضای واقعی داشتند همان گونه که مدرنیسم هنر را از مرحله ی بازنمایی به انتزاع محض سوق داد، مینیمالیسم شرایطی را فراهم آورد که موجب کثرت گرایی در هنر امروز شد 

تعبیر مینی مالیسم

مینی مالیسم مکتبی است که ترویج کمینه گرایی در رنگ و فرم را با پرداختن به فرم های هندسی و نیز استفاده از رنگ های خنثی چون سیاه سفید ارائه می دهد مینی مالیسم در واقع به عنوان آخرین حرکت مدرنیسم مغایر با تزئینات ، نشانه گرایی و تنوع رنگ است

پس از جنگ جهانی در حال ترمیم ویرانی های ناشی از جنگ بود و معماران در حال ساخت بناهای با ابعاد بزرگ، در واقع هنرمینمال نیز حاصل این دوران است 

طرح مینی مالیسم چیست؟
مینی مالیسم یک شیوه ی طراحی است که از قرن بیستم میلادی شروع شده و تا به امروز ادامه دارد و شرکت های برجسته ای که از طرح های مینیمال استفاده کردند و یک طرح مینمال در واقع طرح است که در آن فقط عناصر اصلی حفظ و استفاده می شوند.

به مفهوم: با استفاده کمتر از عناصر، می توان تأثیر بیشتری ایجاد کرد.

Doing more with me  به مفهوم: انجام کارهای بیشتر با امکانات کمتر است.

ریشه ی طراحی مینیمال مثل همه ی رویدادهای زندگی که از موضوعی الهام و نشأت می گیرد، طراحی مینیمال نیز از فرآیندی نشأت و ریشه گرفته است این فرآیندها شامل موارد نیز هستند:

-1جنبش هنری دستیل

جنبش هنری که در سال 1917 در هلند شروع شد و تا اوایل 1930 ادامه داشت پیروان این جنبش با کم کردن عناصر اضافی به سادگی و انتزاعی بودن طرح می افزاید و از عناصذ با خصوصیات اصلی آنها استفاده می کنند در طرح های آنها عناصر و لایه ها همدیگر را قطع نمی کنند هر یک از عناصر به صورت مستقل کار می کنند و کار عناصر دیگر را پوشش نمی دهد.

-2 معمارانی مثل میس ون در وهه

لودویگ میس ون در وهه طراح معمار آلمانی، پیشگام طراحی مدرن و کسی است که پس از جنگ جهانی اول در طرح های مدرن خود طراحی مینیمال را پایه گذاری کرد ون در وهه سعی داشت سادگی و وضوح را در طرح هایش پیاده سازی کند، طرح های او با ویژگی های همراه بود که به خاص بودن آنها کمک می کرد.

-3طراحی سنتی ژاپن

از ابتدا به حال در طرح های سنتی ژاپن، افزودن عناصر لازم و حذف عناصر اضافی همیشه مورد توجه بوده است هنگامی که به طرح های معماری داخلی یا بناهای ساختمانی آنها نگاه می کنید متوجه می شدید که آنها از تزینات کمتر به رنگ ها، خطوط و اشکال هندسی ساده تر استفاده می کنند.

ارتباط زیادی بین طرح های سنتی ژاپن و فرهنگ ژاپنی وجود دارد فرهنگی که در آن بی آلایشی و سادگی موج می زند. طبیعتاً طراحان مینمال در مقایسه با طرح های گوتیک و ویکتوریایی، بیشترین تأثیر خود را از طراحی سنتی ژاپن گرفته اند

در مقایسه با معماران خلاق ژاپنی چون تانگه، ماکی، ایسوزاکی و دیگران، مینی مالیسم شاعرانه آندو، نمونه ای روشن از ویژگی های پست مدرن را برای رسیدن به یک معماری مردم وار به نمایش می گذارد و این نقطه مقابل قواعد سرسختانه ی مدرنیسم است آندو، فرم ساختمان را به ساده ترین شکل ایجاد می کند تا بتواند خلوص فضایی آن را افزایش دهد در نتیجه ارتباط بین فرمها را از بین برده و از فرم به صورت مجزا استفاده می کند این فرم ساده، فضای خالصی را ایجاد می کند بنابراین نقطه ی دید ما بیشتر به فضا معطوف می شود تا بازی فرم علاوه بر فرم، مصالح و رنگ ها نیز ساده انتخاب می شوند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید