بخشی از مقاله

چکیده

به منظور تعیین بهترین سطح عملکرد برای صفات تولید شیر، باروری - سن اولین زایش، روزهای باز اولین شیردهی - و ماندگاری - طول عمر پیش بینی شده - در گاوهای شیری از 55596 رکورد شیردهی اول گاوهای هلشتاین ایران استفاده شد. در این راستا برنامه ای با نرم افزار متلب طراحی گردید تا تمامی احتمالات ممکن برای همسطح قرار دادن این چهار متغیر طوری مشخص گردد که بالاترین محدوده تولید شیر و طول عمر حائز کمترین محدوده روزهای باز و سن نخستین زایش باشد. در نهایت تولید شیر 305 روز تصحیح شده براساس 3/5 درصد چربی در محدوده 9377 تا 9705/5 کیلوگرم، سن زایش شیردهی اول در محدوده 740 تا 796 روز ، روزهای غیر آبستنی شیردهی اول در محدوده 126 تا 142 روز برای مهیا شدن طول عمر 1981 تا 2073 روز مطلوب به نظر رسید.

مقدمه

باروری یا توان تولید مثلی یکی از مهمترین مولفه های راندمان تولید یا پیشرفت ژنتیکی در سیستم های تولیدی است 4 - و. - 5 تأخیر در لقاح منجر به باروری ضعیف همراه با افزایش فاصله زایش شده و تغییری را در جهت دهی شیوه گوساله زایی به همراه دارد که ممکن است منجر به حذف دام گردد . ولر - - 1990گزارش کرد که انتخاب برای عمر تولیدی که به طور وسیعی با باروری در ارتباط است، کاهش در باروری را سبب می شود. مدارک زیادی برای تضاد های ژنتیکی تولید شیر و باروری وجود دارد؛ با این وجود، وراثت پذیری ها برای اندازه گیری باروری گاو در حد 3 درصد و کمتر می باشد. اکثراً واریانس بالای مربوط به باروری گاو در نتیجه فاکتور های دیگری به غیر از ژنتیک بوده است. ارتباط پیچیده ای بین تولید شیر، باروری و بقاء گاو وجود دارد که به وسیله تصمیمات مدیریتی مزرعه ای قابل تغییر است. انتخاب برای تولید

شیر بالا می تواند با کاهش در باروری مرتبط باشد که این امر به دلیل تأثیر آن روی فاکتور های فیزیولوژیکی نظیر بالانس انرژی، وظایف تخمدان، تشخیص فحلی و لقاح گاوهای شیری است که تولید مثل را تحت تأثیر قرار می دهد. ارزیابی مشترک باروری و طول عمر اقتصادی مخصوصاً در جایی مطلوب است که این دو صفت اصلاحی به عنوان صفات شاخص انتخاب تلقی می شوند. آنالیز مشترک این دو صفت این امکان را می دهد که عملکرد آنها را به طور همزمان مورد بررسی قرار داد.

این امر بویژه در جایی حائز اهمّیت است که طول عمر اقتصادی بر اساس ماندگاری در شیردهی های بعدی و فاصله زایش تنها معیار موجود برای باروری باشد - 1و. - 3 طول عمر طولانی تر گاوهای شیری در بهبود عملکرد اقتصادی دامداری ها تاثیر بسزایی دارد. بزرگترین تاثیر آن این است که طول عمر طولانی تر، هزینه های جایگزینی را در هر سال کاهش می دهد، همچنین افزایش طول عمر به منزله استفاده طولانی تر از گاوها در چرخه تولید شیر در دوره های مختلف ×شیردهی خواهد بود. .هدف این تحقیق تعیین بهترین سطح عملکرد برای صفات تولید شیر، باروری و ماندگاری در گاوهای شیری می باشد.
مواد و روش ها

بانک اطلاعاتی این پژوهش شامل 55596 رکورد شیردهی اول گاوهای هلشتاین ایران بود که توسط مرکز اصلاح نژاد دام کشور گردآوری شده بود. این رکوردها متعلق به 163 گله مختلف بوده و در بین 10432 گروه گله- سال- فصل توزیع شده بودند. رکورد های تولیدی شامل تولید شیر 305روزه تصحیح شده براساس 3/5 درصد چربی بود و صفات باروری شامل سن زایش اول و فاصله زایش بود سن زایش اول در محدوده 18 تا 36 ماهگی و رکورد تولید شیر براساس روزهای ناقص شیردهی 5 تا 305 روز در نظر گرفته شد. طول عمر بصورت فاصله از زایش اول گاو تا زمان حذف یا آخرین جابجایی از گله در نظر گرفته شد. معادله پیش بینی طول عمر طبق رابطه زیر انجام گرفت. که در این مورد متغیرهایی که عمدتا روی طول عمر تاثیر گذار بودند در معادله لحاظ شد و طول عمر براساس آنها تصحیح گردید. تولید شیر و سن زایش شیردهی اول از مهمترین عوامل تغییر دهنده طول عمرمفید گاو می باشند.

برای انتخاب بهترین مدل شامل تمامی اثرات معنی دار، برآورد ضرایب رگرسیون مربوط به متغیرهای پیوسته مدل و تعیین پیش بینی طول عمر از تکنیک حذف رو به عقب نرم افزار SASمعادله استفاده گردید. در راستای این بررسی برنامه ای با نرم افزار متلب طراحی گردید تا تمامی احتمالات ممکن برای همسطح قرار دادن این چهار متغیر طوری مشخص گردد که بالاترین محدوده تولید شیر و طول عمر حائز کمترین محدوده روزهای باز و سن نخستین زایش باشد.

نتایج و بحث

جدول 1 ، دامنه، میانگین، حداقل، حداکثر، انحراف معیار و ضریب تغییرات - درصد - مربوط به تولید شیر، باروری و طول عمر را نشان می دهد. میانگین طول عمر در جمعیت مورد بررسی 2013 روز و در محدوده بین 183 تا 3140 روز بود. اگر طول عمر بالا باشد، هزینه های مرتبط با رشد و نگهداری تلیسه های جایگزین کاهش یافته و متوسط تولید شیر گله افزایش می یابد. این امر بدین دلیل است که بخش بزرگی از حذف می تواند براساس تولید شیر باشد، لذا سهم گاوهای بالغ ×که شیر بیشتری نسبت به گاوهای جوان تولید می کنند افزایش می یابد.

×در این رابطه: :Y طول عمر به روز ، MY :تولید شیر 305 روز تصحیح شده براساس 3/5 درصد چربی :AFC× سن زایش در شیردهی اول : DO روزهای غیر آبستن شیردهی اول با جایگذاری مقادیر مربوط به این متغیرهای وابسته در معادله می توان طول عمر هر گاو را در تمامی حالات پیش بینی نمود. تولید شیر 305 روز تصحیح شده براساس 3/5 درصد چربی در محدوده 9377 تا 9705/5 کیلوگرم، سن زایش شیردهی اول در محدوده 740 تا 796 روز ، روزهای غیر آبستنی شیردهی اول در محدوده 126 تا 142 روز برای مهیا شدن طول عمر 1981 تا 2073 روز مطلوب به نظر رسید. مقادیر خارج از دامنه فوق با در نظر گرفتن سه جنبه متفاوت تولید شیر، سن زایش و روزهای غیر آبستنی مطلوب به نظر نرسید.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که به جای استفاده از اطلاعات مستقیم ماندگاری، می توان از صفات همبسته تیپ یا تولید ، تولید و تولید مثل و تیپ و تولید مثل که در شیردهی اول قابل رکورد برداری است و نسبت به ماندگاری دارای وراثت پذیری بالایی هستند برای بهبود طول عمر گله و افزایش سوددهی استفاده کرد. همچنین جمع آوری اطلاعات ماندگاری نیاز به هزینه اضافی داشته ولی جمع آوری داده های رکورد برداری شده تولید شیر قابل دستیابی است - . - 2 نتایج حاصله و ضرایب هر یک از اطلاعات غیر مستقیم می تواند بستگی  به   میزان    اطلاعات    مستقیم  ،  نژاد   و  وضعیت   ثبت  کشور    ها    داشته  باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید