بخشی از مقاله

چکیده

پس از جمع آوری هسته سیب در سایه و مجاورت هوا خشک شده و سپس با آسیاب بصورت پودر درآمد. پس از انجام عمل عصاره گیری به روش دم کردن و سوکسله، وزن عصارهها تعیین شد که 0/86 گرم عصاره متانولی از 12 گرم و 0/67 گرم عصاره آبی از 20 گرم پودر هسته خشک شده تهیه شد. عصارهگیری با روش سوکسله از حلال متانول و عصاره گیری آبی با روش دم کردن از هسته سیب انجام شد.

تستهای غربالگری بر روی عصاره متانولی به دست آمده، به منظور شناسایی فلاونویید، تانین، ساپونین، آلکالویید، ترپنویید و گلیکوزید انجام شد. همچنین تستهایی جهت تعیین توان احیا کنندگی بر روی عصاره متانولی و عصاره آبی انجام شد. راندمان استخراج عصارههای متانولی و آبی هسته سیب توسط روش سوکسله و دم کردن به ترتیب %5/58 و %4/30 را نشان می دهد. پس از آنالیز عصاره استخراج شده از هسته سیب 7 ترکیب توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی شناسایی شد.

در این آنالیز مشخص شد بیس - -2اتیل هگزیل - فتالات - %24/51 - ، الائیدیک اسید - %18/14 - ، لینولئیک اسید - %13/42 - ، پالمیتیک اسید - %11/86 - ، استئاریک اسید - 5/45 - ، متیل لینولیات - %2/69 - و -5هیدروکسی متیل -2فورآلدئید - %2/10 - بیشترین مقدار ترکیبات را شامل میشوند. تستهای غربالگری فیتوشیمیایی گیاه حضور فلاونوئید، ترپنوئید، ساپونین، تانین و آلکالوئیدها و عدم حضور گلیکوزید در عصاره را نشان داد. در روش FRAP توان احیاکنندگی عصاره متانولی در غلظت 500 با 56/58 درصد و عصاره آبی در غلظت 500 با 79/56 درصد تعیین شد.

مقدمه

نگاهی به کارهای پژوهشی صورت گرفته در زمینه صنایع غذایی در دنیا نشان می دهد که حجم عمده این تحقیقات در چند سال اخیر روی موضوع غذاها و ترکیبات سلامتی زا و نیز نگهدارنده های طبیعی متمرکز بوده است که این خود نمایانگر تمایل واستقبال جهانی از این نوع ترکیبات می باشد و این امر با محرز شدن خواص سرطانزایی و بیماریزایی بسیاری از افزودنی های شیمیایی شدت گرفته است.

از آنجا که عصاره و اسانس گیاهان دارویی حاوی آنتی اکسیدان های مفید برای انسان ها می باشند، لذا عصاره گیری و اسانس گیری و بررسی ترکیبات موجود در آن ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. شاید هسته ی سیب به نظرتان بی ارزش و دور ریختنی باشد. اما به نظر اکثر متخصصان این هسته های دورریز جزو ترکیبات طبیعی و قوی در برابر سرطان هستند. اما چرا مردم در جریان چنین خواصی نیستند؟

شاید اطلاع رسانی در این خصوص کم بوده است و یا اینکه همچنان اکثر افراد به مؤثر بودن داروهای شیمیایی در مقابله و درمان بیماری ها، اعتقاد بیشتری دارند ترکیبات فوتوشیمیایی موجود در هسته ی سیب چندین برابر آدریامایسین - یکی از داروهای شیمی درمانی رایج - قادر هستند که رشد سلول های سرطانی را به تأخیر بیندازند.

مواد و روش ها

مواد و دستگاه های مورد نیاز:

تمامی مواد شیمیایی و حلالهای مورد استفاده در این تحقیق از شرکت مرک خریداری شده است .به منظور اندازه گیری جذب محلول ها، از دستگاه اسپکترو فتو متر از دستگاه اسپکتروفتومتری جذبی Jenway مدل 6550 با طول موج ماکزیمیم 624 نانومتر استفاده شد.

تعیین ترکیب شیمیایی عصاره:

بررسی ترکیبات موجود در عصاره متانولی هسته سیب:

پس از آنالیز عصاره استخراج شده از هسته سیب 7 ترکیب توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی - طیف سنج جرمی شناسایی شد.در این آنالیز مشخص شد ترکیب بیس - -2اتیل هگزیل - فتالات با %24/51، بیشترین درصد ترکیبات شناسایی شده موجود در عصاره را دارا میباشد.پس از آن الائیدیک اسید با %18/14 و لینولئیک اسید با %13/42 بیشترین ترکیبات شناسایی شده موجود را شامل میشوند.

بررسی توانایی احیاکنندگی عصاره آبی هسته سیب به روش FRAP

به 1 میلی لیتر از هر یک محلول های عصاره که با غلظت های 125 ، 250 ، 500 میکرو گرم بر میلی لیتر ساخته شد ، 2 میلی لیتر محلول FPAP اضافه شد . برای تهیه ی محلول کنترل ، 1 میلی لیتر متانول به 2 میلی لیتر محلول FRAP اضافه شد . محلول بلانک برای محلول کنترل نیز متانول بود .

برای هر عصاره نیز یک محلول بلانک تهیه شد . به این صورت که به 1 میلی لیتر عصاره 0/5 میلی لیتر محلول - TPTZ تری پیریدیل -اس- تری آذین - و 5 میلی لیتر بافر استات با PH=3/6 اضافه شده و دستگاه با آن محلول کالیبره شد . این محلول ها به مدت 20 دقیقه در تاریکی نگه داری و سپس جذب آن ها در طول موج 595 نانومتر خوانده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید