بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف، تعیین نقش عزت نفس و هوش معنوی در تبیین خودکارآمدی معلمان اسفراین بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان اسفراین در سال تحصیلی 94-95 بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 60 نفر از معلمان انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از:

الف: پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت،

ب: پرسشنامه خودکار آمدی عمومی شرر،

ج: پرسشنامه هوش معنوی جامع - فرم کوتاه - استفاده شد.

با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون داده ها تحلیل شدند. نتایج نشان داد هوش معنوی و عزت نفس می توانند خودکارآمدی معلمان را پیش بینی کنند.همچنین بین عزت نفس و هوش معنوی با خودکارآمدی معلمان رابطه وجود دارد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از نقش عزت نفس و هوش معنوی در خودکارآیی معلمان است، بنابراین وجود برنامه ارتقاء عزت نفس و روح معنوی در معلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مقدمه

مهمترین مؤلفه ای که برای هر یک از افراد متقاعدکننده ضروری است، دارا بودن خودکارآمدی1 و عزت نفس2 می باشد - کوایلی و براون3، . - 2010 خودکارآمدی بیشتر از اینکه تحت تأثیر ویژگی های هوش باشد، تحت تأثیر ویژگیهای شخصیتی از جمله عزت نفس، تلاشگر بودن و تحت کنترل درآوردن تکانه ها - خود رهبری - قرار دارد

رسنیک - 2008 - 5 خودکارآمدی را به »قضاوت فرد از توانایی خود در سازماندهی و اجرای عملکردها« تعریف میکند. کوینگ - 2009 - 6 درپژوهشی با عنوان ارتباط بین سلامت روانی معلمان وخودکارآمدی، آنان نشان داده است که هرچه سلامت روانی معلمان بیشترباشد،خودکارآمدی آنان هم افزایش می یابد.

علاوه بر این کوپر اسمیت - - 1997عزت نفس را یک قضاوت شخصی از باارزش بودن می داند که از طریق نگرش هایی که فرد نسبت به خود دارد ، نشان داده می شود ویک تجربه ی عاطفی است که فرد از طریق گزارش های کلامی و ودیگر تجلیات رفتاری ابراز می کند .

تحقیق فیتزنر - 2016 - 7 مشخص کرد عزت نفس می تواند پیش بینی کننده خودکارآمدی معلم باشد و بر ماندگاری معلم در آموزش و پرورش مؤثر است. بوکر و هول - 2016 - 8 در پژوهشی دریافتند که خودکارآمدی معلمان ریاضی با ویژگیهای شخصیتی از جمله عزت نفس رابطه دارد.

علاوه بر این در تحقیقی زی، کومن و جلسما - 2016 - 9 نشان دادند تفاوت های برون فردی و درون فردی می تواند در خودکارآمدی تأثیر گذار است - تکنیک های آموزشی، خود کنترلی، احساس تعهد و حمایت های عاطفی - . در همین راستا اونن و اولسوی - 2015 - 10 اعلام نمودند عزت نفس بر نگرش مربوط به مقابله با استرس تأثیر گذار است و با کاهش آن می تواند خود کارآمدی معلم را ارتقا دهد.

هوش معنوی به عنوان یکی از مفاهیم جدید هوش، دربردارنده ی نوعی سازگاری و رفتار حل مسئله است که بالاترین سطوح رشد را در حیطه های مختلف شناختی، اخلاقی، هیجانی، بین فردی و ... شامل می شود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطراف و دست یابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید

نتایج پژوهش علی مهدی، فهیمی و عرب قاینی - 1391 - نشان داد که بین هوش معنوی و خودکارآمدی عمومی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

آدگبولا - 2007 - 12 معنویت با خودکارآمدی و کیفیت زندگی در افراد بزرگسال رابطه معنی دار قوی وجود دارد. - یانگ، - 2007 بیان میکند: هوش معنوی ظرفیت انسان است برای جستجو و پرسیدن سؤالات غایی درباره معنای زندگی. بنابراین زیربنای هر گونه حرکت به سوی رشد، توسعه و بهبود فرآیندعملکرد معلمان ارتقاء شخصیت آنان است. پژوهش حاضر در جهت پاسخگویی به این سوال که آیا بین عزت نفس و هوش معنوی با خودکارآمدی رابطه وجود دارد، انجام گرفت.

روش

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان شهر اسفراین در سال تحصیلی94-95 بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. بر این اساس 60 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.

ابزار پژوهش:

پرسشنامهی عزت نفس کوپر اسمیت: پرسشنامه عزت نفس احساسات ،عقاید یا واکنش های فرد را توصیف می کند. با روش باز آزمایی ضریب اعتبار این آزمون در ایران با فاصله چهار هفته و دوازده روز به ترتیب . /77 و . /80 گزارش شده است . پور شافعی - 1370 - با روش دو نیمه کردن ضریب . /87 را گزارش کرده است

پرسشنامهی خودکار آمدی عمومی شرر: این پرسشنامه توسط شرر و همکاران - 1982 - ساخته شد و عقاید فرد مربوط به توانایی اش برای غلبه بر موقعیت های مختلف را اندازه گیری می کند - عزیزی ابرقویی، . - 1378 بختیاری براتی - 1376، به نقل از پور گنابادی، - 1387 ضریب پایایی مقیاس با استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون گاتمن برابر 0 /76 و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0 /79 به دست آمده است.

پرسشنامهی هوش معنوی جامع: مقیاس هوش معنوی توسط آمرام و درایر - 2007 - 1ساخته شد. برای ساخت این پرسشنامه ابتدا ویژگیهای افراد معنوی در ادیان مختلف مانند مسیحیت، اسلام، یهود، و.. تعریف شد، اعتبار این آزمون همبستگی 0/99 را نشان داد. در ایران برای سنجش همسانی درونی مقیاس آلفای کرونباخ 0/97 محاسبه شد

نتایج

جدول :1 جدول درصد و درصد فراوانی متغیرهای توصیفی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید