بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین رابطه چابکی سازمانی و هوش رقابتی کارکنان در شعب بانک ایرانزمین غرب استان مازندران میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان بانک ایرانزمین غرب استان مازندران که تعداد آنها حدود 110 نفر میباشد که از این میزان براساس جدول مورگان تعداد 80 نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه چابکی سازمان با 21 پرسش و هوش رقابتی با 12 پرسش می باشد؛ جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش آمار استنباطی استفاده گردیده است که برای قضاوت در مورد فرضیات پژوهش پس از مشخص شدن نرمال یا غیرنرمال بودن داد ه ها به تناسب از آزمون های همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن استفاده شده است.

یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معنی داری بین چابکی سازمانی با هوش رقابتی در کارکنان شعب بانک ایران زمین غرب استان مازندران وجود دارد. پی ریزی، حفظ و ارتقاء قابلیتهای چابکی در سازمان سنگ بنای بانک ها در قرن حاضر است در مجموع می توان ادعا نمود با استفاده از قابلیتهای چابکی در سازمان در بازار رقابتی پیچیده و پویای امروزی می تواند مزایای اقتصادی و غیراقتصادی متعددی را کسب نماید. براساس یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که چابکی سازمانی و تلاش جهت بهبود مستمر آن به عنوان یک مزیت رقابتی در قرن 21 محسوب می شود.

-1 مقدمه

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش هوش رقابتی، مهمترین چالش پیشروی هر سازمان اقتصادی افزایش سود سازمان است. در شرایط دشوار رقابت، ارتباط به هنگام و سازمان یافته با مشتریان، مناسبترین راه افزایش رضایت مشتری، افزایش فروش و در عین حال کاهش هزینه ها است  با ظهور اقتصاد رقابتی مفاهیمی چون مشتریمداری و کسب رضایت مشتری، پایه و اساس کسب و کار تلقی شده æ سازمانی که بدان بیتوجه باشد از صحنه بازار حذف میشود الوندی و همکارانش با هدف بررسی مقایسه ای هوش رقابتی سه بانک ایرانی با رویکرد مدل سوئیفت به این نتیجه رسیده اند که هر سه بانک مورد مطالعه - ملت، کشاورزی و پارسیان - اهمیت هوش رقابتی را به خوبی دریافته اند، تعریف یکسانی درخصوص آن دارند، فرآیندهای خود را بر آن متمرکز نموده اند و بخش مرتبط با بازاریابی و امور مشتریان و مدیران مؤثر بخش مدیریت ارتباط با مشتری، مطرح شده توسط سوئیفت، در هر سه بانک وجود دارد. بخش بازاریابی و امور مشتریان در ساختار سازمانی بانک های مورد مطالعه با عنوان و پیکربندی تا حدودی متفاوت از دو بانک دیگر وجود دارد. همچنین این بانک ها با طبقه بندی مشتریان خود - به سه گروه مشتریان آهنی، طلایی و پلاتینیومی - خدمات متناسب و تعیین شده را به هر گروه از مشتریان ارائه می دهند.

در زمینه فن آوری مدیریت ارتباط با مشتری، بانک پارسیان به دلیل چابکی و بسته نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری، دارای فن آوری مدیریت ارتباط با مشتری به نسبت پیشرفته تر در زمینه مدیریت ارتباط با مشتریان است و نتیجهگیری کرده اند که درخواست برگزاری دوره های آموزشی توسط مدیران بازاریابی بانکهای فوق را داشته باشند نصب و راه اندازی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان در شعب می تواند نقش بسیار مؤثر در جمعB آوری و تجزیه و تحلیل داده های مورد نیاز از مشتریان داشته باشد.

 بنابراین بانکهای ملت و کشاورزی لازم است با مشاوره با شرکت های طراح این نرم افزار نسبت به نصب آن در شعب اقدام نمایند بهشتی روی و همکارانش با هدف بررسی خدمات وفادارسازانه مشتریان بنگاه های مالی در راستای کسب مزیت رقابتی به این نتیجه رسیده اند که بین خدمات وفادارسازانه مشتریان کلیدی و رقابت رابطه معنی داری وجود ندارد و نتیجه گیری کرده اند، در عصر رقابتی حاضر که تنوع زیاد محصولات و ارائه بیشمار خدمات دامنه انتخاب متقاضیان را بسیار گسترده کرده است جذب، حفظ و نگهداری مشتریان امری بسیار مهم و حیاتی می باشد.

هر چه رقابت بیشتر و تفاوت ارزش ادراک شده از خدمات æ محصولات عرضه کنندگان در نزد مشتریان کمتر باشد حفظ و وفادارسازی آنها سخت تر و پیچیده تر می گردد - بهشتی روی و همکاران، . - 1389 مهربانی با هدف نقش رقابت در تحولات بهره وری بخش صنعت ملت به این نتیجه رسید که مالکیت دولت در بخش صنعت و رقابت میان فعالان صنعتی، عواملی برای رشد بهره وری نیستند بلکه در جهت کاهش آن عمل می کند و محیط انحصاری و مالکیت خصوصی، منجر به ارتقای بهره وری در بخش صنعت ایران می شوند و نتیجه گیری کرد که سیاست های رقابت محور در بخش صنعت برای افزایش سهم بهره وری از رشد اقتصادی توصه نمی گردد حبیبی و سعیدی پور با هدف بررسی جایگاه رضایتمندی مشتری در کسب مزیت رقابتی سازمان به این نتیجه رسیده اند که بین رضایتمندی مشتری و رقابت رابطه معنی داری وجود ندارد و نتیجه گیری کرده اند که توجه به نیازها و خواسته های مشتریان و به وجود آوردن این احساس در مشتریان که سازمان با اقدامات خود درصدد ایجاد رضایتمندی آنان می باشد سبب افزایش رضایتمندی و وفاداری بیشتر مشتریان شده و باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار در بازار برای سازمان خواهدگردید ادیلِ و همکارانش با هدف قابلیت چابکی و مزیت رقابتی در بانک نیجریه، با مطالعه تجربی اعتبارسنجی به این نتیجه رسیده اند که عوامل فردی قابلیت چابکی و مزیت رقابتی ارتباط معنیداری وجود دارد .

علاوه بر این، مشخص شد که در میان ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری، شناسایی مشتری و حفظ آن اثرات قابل توجهی بیشتر بر عملکرد کسب و کار دارد و نتیجه گیری کرده اند که در صنعت بانکداری نیجریه توصیه به کارگیری توانایی خود در شناسایی، جذب، حفظ و توسعه مشتریان می کند تا از رقبای جانبی خودکارآمدتر عمل کنند ادیلِ - و همکاران، . - 2013 نصیر و همکارانش با هدف اهمیت سازمان چابک در تصمیم گیری های بازاریابی استراتژیک در هوش رقابتی، با مطالعه در بخش بانک داری پاکستان به این نتیجه رسیده اند که مدیریت ارتباط با مشتری که به شدت به عنوان یک ابزار استراتژیک در نظر گرفته و به طور کامل پشتیبانی از تصمیمات بازاریابی استراتژیک است.

استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری در تصمیم گیری از طریق ارتباطات و همکاری و ارتباط نزدیک بین سازمان و مشتریان موجب کاهش هزینه های عملیاتی، هزینه های فرآیندهای معامله و تراکنش های درون سازمانی شده است و نتیجه گیری کردهاند که توانایی شناسایی مشتریان سودآور و سپس سفارشی بازاریابی براساس ارزش مشتری بسیاری از بانک ها را قادر ساخته است تا رقابت زیاد در موقعیت مناسبی باشند - نصیر و همکاران، . - 2013 لذا با استفاده از چابکی سازمانی و هوش رقابتی و پویای امروزی می توان مزایای اقتصادی و غیراقتصادی متعددی را کسب نمود. با این کار بانک ها با استفاده مؤثر از چابکی سازمانی قادر خواهند بود با توسعه و بهبود مستمر در عملکردشان و حفظ مشتریان وفادار و سودآور فعلی، سود بیشتری کسب نمایند که موجب افزایش درآمد و کاهش هزینه بانک می شود.

امروزه مزیت رقابتی در گرو داشتن مشتریان بیشتر، پرسودتر، وفادارتر و آگاه تر است و برای حضور موفق در بازارهای پویا باید مشتری را نیز مدنظر قرار داد. بنابراین درک فرآیند کسب مزیت رقابتی از طریق رشد چابکی سازمانی به عنوان یک تلاش سازمانی، ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش تعیین رابطه چابکی سازمانی و هوش رقابتی کارکنان در شعب بانک ایران زمین می باشد که برای این مهم شعب غرب استان مازندران انتخاب شده است و قلمرو زمانی پژوهش حاضر از تاریخ آبان ماه 94 تا اردیبهشت 95 می باشد.

-2 روش تحقیق

-2-1 فرضیههای پژوهش

-2-1-1 فرضیه اصلی

بین چابکی سازمانی و هوش رقابتی در بانک ایران زمین غرب استان مازندران رابطه وجود دارد.

-2-1-2 فرضیههای فرعی

-1 پاسخگویی به مشتری با هوش رقابتی کارکنان شعب بانک ایران زمین غرب مازندران رابطه دارد.

-2 آمادگی رویایی با تغیرات خدمات بانکداری با هوش رقابتی کارکنان شعب بانک ایران زمین غرب مازندران رابطه دارد.

-3 ارزش قائل شدن مهارتهای تخصصی با هوش رقابتی کارکنان شعب بانک ایران زمین غرب مازندران رابطه دارد.

-4 تشکل مشارکت رقابتی کارکنان شعب بانک ایران زمین غرب مازندران رابطه دار.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید