بخشی از مقاله

چکیده :

با نگاه به معماری سنتی و کهن ایران و توجه به فضا های داخلی ابنیه و خانههای سنتی ، معماری همخوان و الهام گرفته از طبیعت را به خوبی متوان مشاهده کرد. استفاده از حوض ،کاشیهای هفت رنگ ، جامها و شیشه های رنگی در به وجود آوردن محیطهای داخل منازل قدیمی ایرانی نقش بسیار پر رنگی را ایفا میکردند.توجه به باغ و باغچه و ارتباط محیط حیاط به فضای داخل بنا ، از نکات مهم این معماری بوده و محیطی آرام بخش و همخوان با طبیعت را خلق کرده است .

حال با آپارتمانهای کوچک و محقر امروزی چگونه میتوان فضایی ارگانیک و طبیعی خلق کرد ، این پرسشی است که در این مقاله به دنبال پاسخ آن خواهیم بود.استفاده از ابتکارات نوین برای خلق این مدل از محیطها در داخل منازل بسیار مهم است ، اولین ابتکار ، ساخت باغچههای عمودی بر روی دیوار های داخلی خانهها میباشد ، که با مصالح و علم خاص خود بر روی دیوارها نصب خواهد شد ، تا باغچههای قدیمی را در داخل خانه به وسیله گیاهان آپارتمانی به ما الهام کند .

به وجود آوردن حوضها و آب نماهای کوچک در قسمتی از منزل با همان شکل قدیمی با مصالح جدید دومین ابتکار مهم خواهد بود. بهره گیری از مبلمان سنتی ایرانی مانند تختهای چوبی در فضایی کوچکی از خانه این محیط را بسیار زیباتر میکند.توجه به شیشه و نور منعکس شده از آن خالی از لطف نیست و ایجاد رنگهای آبی و فیروزهای به کمک مصالح جدید به آرامش بخش شدن فضای داخلی کمک زیادی خواهد کرد. ما به دنبال آن هستیم که اثبات کنیم شکل معماری سنتی ما میتواند پاسخ گوی بسیار خوبی برای به وجود آمدن فضای طبیعی خانههای ما باشد ، و در این راستا میتوان از عناصر اصیل خانههای ایرانی برای شکل دادن منازل محقر آپارتمانی کمال استفاده را نمود.

-1مقدمه

با مطالعه دقیق تاریخ معماری ایران در خواهیم یافت توجه به عناصر طبیعی در ساخت ابنیه یک اصل بوده و همواره احترام به طبیعت در ساخت ساختمانها مورد توجه قرار گرفته است. از هزاران سال پیش تا کنون انسان با توجه به نیازهای خود ، محل سکونت را انتخاب کرده است ، از غارنشینی در غارهای آلتامیرا - در اسپانیا - و لاسکو - در فرانسه - و شهر نشینی در موهنجودارو - در هند - و چاتال هویوک - در ترکیه - تا به امروز که در ویلاها ، آپارتمانها و یا برجهای بلند مرتبه در سراسر جهان سکونت دارد.

باید دقت کرد که تأثیر افزایش جمعیت بر نوع نگرش طراحی به صورتی بوده است که ذهن طراحان به سمت متراکم سازی شهرها میل پیدا کرده است ، این تمایل را میتوان در ایدئولوژیهای بیان شده توسط معماران معروف همچون رایت و لوکوربوزیه در بیان شهر های اقماری درک کرد که تمامی این مطالب تأثیرات نیاز بشر امروزی بر روی الگوی طراحی به صورت کلان - شهرسازی - میباشد. حال با توجه به نکات اشاره شده پیرامون وضعیت شهر نشینی و کوچکی خانههای امروزی باید به سمتی حرکت کنیم که فضای داخلی منزلهای شهری به سمتی برود که با اینکه محقر و کوچک هستند اما محیطی آرامش بخش و دلپذیر برای زندگی را خلق کنند.

-2 ساخت باغچههای عمودی بر روی دیوار داخلی خانهها

اولین ابتکار ارائه شده در این مقاله باغچههای عمودی هستند که مشروح جزئیات اجرایی آن توضیح داده خواهد شد. گیاهان مناسب برای کاشت در این باغچهها گیاهانی هستند که قدرت رشد و ماندگاری در داخل خانههای آپارتمانی را داشته باشند ، و همچنین نیاز به نور کمی داشته باشند ، مانند پاپیتال ، آلاریا و ... جنس قاب اتصال این نوع از باغچهها به دیوار از آلومینیوم و پلاستیک میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید