بخشی از مقاله

چکیده :

با توجه به گسترش تکنولوژی و صنعت ، استفاده بیش از حد شیشه و فولاد در سازه های جدید چون ساخت برج ایفل ، قصر بلورین با تکوین مکتب شیکاگو و همچنین آغاز نهضت نو ، در معماری موجب شکل گیری اصول مدرن در هنرها و معماری گردید . با علوم سنت گرایی، انتقاد از مکتب های تقلیدی ، توجه به فرم های جدید ، رویکرد به هنر و روح زمان و توجه به تولید آثار مدرن وموضوعاتی چون سرعت ، تحرک و استفاده از تکنولوژی باعث ایجاد مکتب فوتوریسم گردید. بعد از جنگ جهانی نیاز به احداث شمار فراوانی از انواع ساختمان ها و کارایی اصول معماری مدرن برای ساختن بنا موجب توسعه معماری مدرن گردید. لذا با توجه به مرحله به مرحله بودن معماری مدرن و شکل گیری آن از مدرنیته به معماری مدرن اولیه ، معماری مدرن متعالی ومعماری مدرن متأخر می توانیم بانیان مکتب فوتوریسم را که در اثر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی جدید آینده را زودتر از دیگر بنیانگذاران مکاتب در ذهن تصور و تصویر کردند ، به عنوان عامل شاید اصلی در ارتقای معماری مدرن معرفی نمود.

واژگان کلیدی: معماری مدرن ، فوتوریسم ، مکتب فکری و هنری

مقدمه :

در این مقاله سعی بر آن است که نقش فوتوریسم را در معماری مدرن بررسی کنیم و اینکه آیا جنبش فوتوریسم در ارتقاء معماری مدرن نقشی داشته یا نه ؟ معماری مدرن در غرب مربوط می شود به معماری قرن بیستم و معماران معروف آن عبارتند از: لوکوربوزیه ، میس وندرو ، آدوئف لوس ، لویی سالیوان و بناهای معروف آنها به ترتیب : ویلا ساووا ، خانه شیشه ای ، خانه استینر ، مدرسه باهاس. انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن ، آینده نگری یا فوتوریسم است که ظهور آن مربوط به پیش از جنگ جهانی اول در ایتالیا می باشد. بنیانگذار فوتوریسم یک نقاش و نویسنده ایتالیایی به نام توماسور فیلیپو ماری نتی بود. در نهایت شروع جنگ جهانی اول در سال 1915پایانی بود به جنبش فوتوریسم . دکتر وحید قبادیان در کتاب مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب - 1382 - درباره معماری مدرن و جنبش فوتوریسم بحث کرده ، و هابر ماس یوگن نیز درباره ی معماری مدرن مقاله نوشته است.

روند جمع آوری اطلاعات در این مقاله به صورت کتابخانه بوده است.

معماری مدرن :

عوامل متعددی مانند خردگرایی و توسعه علم و توسعه فلسفه و به ویژه گسترش تکنولوژی موجب تکوین مدرنیسم شد . استفاده از مظاهر تکنولوژی از جمله کاربرد فلز در ساختمان سازی شروع شد . نیاز به استفاده از سازه های فلزی و کاربرد شیشه در ساختمان های شیکاگو و تکوین مکتب شیکاگو در 1871 و ساخت برج ایفل زمینه ای مناسب را برای استفاده از مصالح جدید فراهم کرد . بعد از جنگ جهانی نیاز به احداث ساختمان هایی با استفاده از معماری مدرن شکل گرفت میس وندرو و لوکوربوزیه از معماران مشهور دوران متعالی بودند. لوکوربوزیه اصول پنجگانه ای مانند مرتفع سازی و باغ روی بام و پلان آزاد و کاربرد پنجره کشیده و نمای آزاد و استفاده از سقف کنسول را از اصول معماری مدرن می دانست . به تدریج توجه به طبیعت در آثار معماری و نیز توجه به تندیس گرایی در کارهای لوکوربوزیه و رایت موجب تنوع یافتن احجام مدرن ساده شد . از اواسط قرن بیستم در مورد اصول معماری مدرن شک پدید آمد و عده ای به سادگی بسیاری از آثار مدرن وعده ای به بی توجهی آن به فرهنگ و تاریخ انتقاد کردند . - قبادیان ، -1382 ص - 9

معماری مدرن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ معماری غرب یا به عبارتی در تاریخ معماری جهان بود زیرا برای اولین بار نگرش از سنت ، تاریخ و گذشته به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح شد . معماران و نظریه پردازان مدرن سعی می کردند معماری را به عنوان علم و تکنولوژی با جهان در حال تحول همگون سازند - قبادیان ،-1382 ص. - 84 معماری مدرن در قالب سبک جهانی ظهور کرد سبکی که پس از جنگ جهانی اول ریشه دواند و در بازسازی اروپا در دوره پس از جنگ جهانی دوم اشاعه یافت . این سبک داعیه ی آن داشت تا با کنار گذاشتن بی برنامگی و مدیریت سنتی از طریق اتخاذ یک نظام معماری جهانی فرآیند معماری و طراحی ساختمان را اصلاح کند. این معماری جدید با موازین عقلی ، سازماندهی شده بود و از کارآمدترین مصالح نظیر بتن ، فولاد و شیشه استفاده می کرد . - مالپاس ، -1386 ص - 4 معماری مدرن تازه و همگانی است و ریشه در مفاهیم ساختمانی دارد که با یک جامعه ی صنعتی جدید مناسب است به گونه ای که دگرگونی و ترکیب آن ، جامعه ای در حال آزمون و شدن را هدف می گیرد .

فضا در آن با خواص فیزیکی مشابه به کارگرفته می شود . از فرم مجرد استفاده می کند و گرایش به معماری دارد . - جودت ، -1384 ص . - 78 سنجش معماری مدرن معمولا متوجه مفهوم عملکردگرایی است ، پس پیش از هر چیزی به سودمندی و کارایی توجه دارد . هدف معماری مدرن در اولین مرحله به قول میس وندر روهه >> کم بیش است << بود و نیز برانکوچی می گوید >> سادگی هدف هنر نیست ولی شخص در رهیافت به معنی حقیقی چیزها ، علی رغم میل خود به سادگی می رسد . << در این سکنی گزینی جدید این نوع از سادگی واقعیت یافته است . اما هدف در اینجا به سادگی محدود نشد . گیدبن دومین مرحله ی رشد معماری مدرن را >> انسانی کردن شهری << و سومین مرحله را تجلی >> یادمان گرایی جدید << که عبارت از خلق ساختمان هایی است که زندگی اجتماعی ، آیینی و اشتراکی انسان ها را نمادین می کند تعریف کرده است .

ریشه های معماری مدرن :

از سال 1851 سبک زندگی کلاسیک بود ولی مبلمان در حال تغییر و نو شدن بود و این امر ایجاد دوگانگی میکرد . برای رفع این مشکل هنرمندان، فلاسفه و معماران تصمیم میگیرند را بطه با گذشته را قطع کنند و فقط به آینده بنگرند . چند جمله از بزرگان معماری مدرن :

لوکوربوزیه - - 1965-1887

عصر مهمی آغاز شده است ، روحیه جدیدی به وجود آمده است و سنتها و رسوم باعث سرکوب معماری شده اند . سبکها دوروغ اند عصرها متعلق به ما و سبک متعلق به آن است و باید روز به ر.وز نو شوند . و ایده او: >>خانه ماشینی است برای زندگی<< و نام بنای معروف این معمار در زمان معماری مدرن ، ویلا ساووا . - 1929-1931 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید