بخشی از مقاله

مادیسون - 2001 - 1 با استفاده از PTCM پیش بینی نمود که جریان توریسم در بریتانیا از طریق تعداد جمعیت، طول ساحل، فاصله تا لندن، متوسط دماي هواي فصلی و بارش کنترل می شود .[3] هامیلتون2 و همکاران - 2005 - ارزیابی نمودند که جریان توریسم در 207 شهر به وسیله مدل توریسم هامبورگ - HTM - از طریق مساحت منطقه، تعداد جمعیت، متوسط دماي هواي سالانه، طول ساحل و متوسط درآمد فرد کنترل می شود .[4] مطالعات دیگر در این زمینه شامل مطالعات آب و هوایی براي توریسم در مناطق مختلف اسپانیا - گورمز مارتین3،[5] - 2004، استرالیا - ماتزارکیس4،[6] - 2004، لیبسون پرتغال - آلکوفرادوو5 همکاران،[7] - 2004 فلورانس ایتالیا - مورابیتو6 و همکاران، [8] - 2004، آریزونا - هارتز7 و همکاران، [9] - 2006، صورت گرفته است. در ادبیات داخل ایران نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود :

بذر پاش و همکاران - 1387 - در مقاله اي با عنوان » بررسی آسایش حرارتی در فضاي آزاد جهت اکوتوریسم در شهرستان بابلسر « به بررسی و توان سنجی اقلیمی از لحاظ آسایش حرارتی در شهرستان بابلسر پرداخته اند . نتایج این مطالعه نشان می دهد که این شهرستان از ماه اردیبهشت تا اواخر آبان داراي شرایط بهینه براي گردشگري در طبیعت بوده است. هر چند که دو ماه تیر و مرداد به علت افزایش نسبی درجه حرارت و بالا بودن رطوبت نسبی حالت شرجی حاکم می شود اما با وزش باد این وضعیت قابل تحمل شده و به شرایط بهینه تبدیل می گردد .[10] اسماعیلی و همکاران - 1389 - در مقاله اي تحت عنوان » ارزیابی شرایط اقلیم آسایشی بندر چابهار در جهت توسعه گردشگري « با استفاده از شاخص هاي دما – فیزیولوژیک متوسط نظر سنجی پیش بینی شده RMV و استرس گرماییHIS به ارزیابی اقلیم آسایشی بندر چابهار در مقیاس روزانه پرداخته اند.

نتایج حاصله از آن حاکی است که شرایط آسایش اقلیمی در ماه هاي آذر، دي، بهمن و اسفند فراهم است .[11] زینالی و همکاران - 1389 - در مقاله اي تحت عنوان » بررسی و پهنه بندي اقلیم توریستی استان آذربایجان شرقی با استفاده از شاخص «PET به مطالعه و بررسی اقلیم توریستی استان آذربایجان شرقی و ارائه راهکارهایی براي استفاده بهینه از پتانسیل هاي توریستی آن در فصول بهار و تابستان، با شاخص دماي معادل فیزیولوژیک - PET - پرداخته اند.

نتیجه مطالعه که از طریق مدل Ray Man انجام گرفته نشان دهنده این است که در اکثر ایستگاههاي مورد مطالعه، ماههاي ژوئن و سپتامبر از اقلیم بسیار مناسبی براي توریسم برخوردارند و ماه ژوئیه و اوت به غیر از شهرستانهاي اهر و سراب در بقیه قسمتهاي استان درجاتی متفاوتی از تنش گرمایی از متوسط تا ضعیف حاکم می باشد .[12] دهقانی - 1389 - در مقاله اي تحت عنوان » اقلیم آسایش گردشگري در جزیره قشم به روش « TCI به بررسی و مطالعه اقلیم آسایش جزیره قشم پرداخته است.

نتایج این پژوهش بیانگر آن است که مناسب ترین ماهها از لحاظ آسایش انسانی ماههاي ژانویه، فوریه و دسامبر می باشد .[13] عطایی و هاشمی نسب - 1390 - در مقاله اي تحت عنوان » ارزیابی و پهنه بندي اقلیم گردشگري استان اصفهان با استفاده از شاخص PET و سیستم اطلاعات جغرافیایی« با استفاده از روش کریجینگ به پهنه بندي و ارزیابی اقلیم آسایش استان اقدام نموده اند. نتایج این پژوهش حاکی از آن بوده که که مناطق شمالی و شرقی استان در ماه هاي آوریل و اکتبر و مناطق حاشیه غربی - داران - در ماه هاي ژوئن، ژوئیه و اوت و دیگر مناطق در ماه هاي مه و سپتامبر داراي شرایط اقلیمی مناسب گردشگري می باشند .[14]

-1-1 موقعیت منطقه مطالعاتی

شهر سمنان بین طول جغرافیایی 51 درجه و 13 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 35 درجه و 19 دقیقه شمالی واقع شده است.

-2 مواد و روش ها

به منظور ارزیابی اقلیم گردشگري شهر سمنان با بکارگیري روش هاي PET، PMV ، PPD از آمار 14 ساله 1992 - تا - 2005 میلادي ایستگاه سینوپتیک سمنان و از فراسنج هاي اقلیمی متوسط دماي خشک بر حسب سانتی گراد، متوسط رطوبت نسبی بر حسب درصد، متوسط سرعت باد بر حسب متر بر ثانیه، متوسط فشار بخار بر حسب هکتوپاسکال و میزان ابرناکی بر حسب اکتا استفاده شده است.

-2-1 روش 1 PET

از روش هاي هاي معروف دما - فیزیولوژیک است که از معادله بیلان انرژي بدن انسان مشتق شده است. در تعریف این روش براي نرخ سوخت و ساز با کار سبک و میزان نارسانایی لباس به ترتیبواتاعدادو - clo - 0/9 80 به طور میانگین در نظر گرفته شده است. در جدول - 1 - ارزش نارسانایی پوشاك مختلف و در جدول - 2 - مقادیرآستانهجاتروش PET در در مختلف حساسیت انسان آمده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید