بخشی از مقاله

چکیده

خرید سبز بهطور فزایندهای نقش قابلتوجهی را در مدیریت زنجیره تأمین ایفا میکند. بازیافت بهعنوان یک عامل کلیدی در توسعه پایدار، بهطورجدی توسط بسیاری از تولیدکنندگان در طول فرایند خرید و تدارکات در نظر گرفتهشده است. بهمنظور ایجاد روابط بلندمدت خرید سبز بین چندین ذینفعان - تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و خردهفروشان - ، در این مقاله مدل مفهومی انتخاب عرضهکننده که توسط دی بوئر پیشنهادشده است بهروز میشود، و یک مدل بازی تکاملی توسعه دادهشده است.

برای مشاهده زمینه همکاری چند ذینفع، بهتازگی مدل بازی پیشنهادشده بهسرعت به رفتار تجاری که میتواند بهعنوان استراتژی و عملکرد نتیجه نهایی از تأمینکنندگان و تولیدکنندگان و خردهفروشان تحقق پیدا کند پرداخته است. علاوهبراین یک سیستم پایدار تکرار برای مطالعه استراتژی پایدار تکاملی چند ذینفع فرموله شده است. نتایج میتواند به ذینفعان برای تصمیمگیری بهتر در آینده کمک کند.

-1 مقدمه

در عصر اقتصاد کمکربن، درگیریها میان مدیریت زیستمحیطی و توسعه اقتصاد تشدید شده است. بهطور سنتی، معیارهای انتخاب تأمینکنندگان کیفیت، تحویل بهموقع، قیمت، ریسک، ایمنی، قابلیت تولید، انعطافپذیری، شهرت و غیره است. در حال حاضر مشتریان بهطور فزایندهای در مورد خرید محصولات زیستمحیطی علاقهمند هستند. مدیریت روابط تأمینکنندگان بهعنوان یک بخش حیاتی مدیریت زنجیره تأمین، معیارهای سبز را برای برآوردن نیازهای مشتریان و بهبود درجه سبز در مدیریت زنجیره تأمین اتخاذ میکنند.

نتایج نشان میدهد که همکاری پایدار تأمینکنندگان از سه نظر میتواند موجب اثرات مثبتی روی عملکرد شرکتها گردد: اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی. در فرایندهای تکامل مدیریت زنجیره تأمین سبز، بسیاری از محققان بر روی خرید سبز تأکید میکنند. در عمل، بازیافت و بازسازی بهعنوان یک استراتژی مهم عملیات برای تولیدکننده - یا خریدار - برای انتخاب مواد اولیه مناسب - محصولات - در نظر گرفتهشده است .[1] بهمنظور کسب بینش عمیقتر در مورد روابط مسئله خرید سبز، از دیدگاه تئوری بازی، این مقاله تئوری بازی تکاملی نامگذاری میشود.

در نظریه بازی کلاسیک، رفتار منطقی تکتک بازیکنان در نظر گرفته میشود. هر بازیکن در تعامل - بازی - با سایر بازیکنان، از میان استراتژیهای موجود، آن استراتژی را انتخاب میکند که پیامدش را حداکثر نماید. هر بازیکن در هنگام تصمیمگیری در نظر میگیرد که سایر بازیکنان نیز میخواهند پیامدشان را حداکثر نمایند. در نظریه بازی تکاملی برخلاف نظریه بازی کلاسیک، رفتار منطقی گروههای جمعیتی در نظر گرفته میشود، که در آن تمام افراد یک گروه استراتژیهای یکسانی را انتخاب کردهاند. در اینجا استراتژیهایی که پیامد بالایی دارند منتشر میشوند. بدین ترتیب جمعیت گروههایی که استراتژیشان پیامد بالایی دارد، افزایش مییابد. بنابراین تعداد افراد گروهها، با توجه به پیامدها تغییر میکند. این موضوع یک حلقه بازخورد ایجاد میکند. بررسی پویایی این حلقه بازخورد، موضوع نظریه بازی تکاملی است .[2]

نظریه بازی تکاملی، روشی متفاوت برای تحلیل بازیهاست. بهجای تحلیل مستقیم خواص یک بازی، جامعهای از بازیکنان با استراتژیهای مختلف شبیهسازیشده و از روشهایی مشابه روش انتخاب طبیعی برای تعیین چگونگی تکامل آنها استفاده میشود .[3] ایده اصلی اینگونه است که هرچه یک استراتژی در واحد زمان دارای سازگاری بیشتری باشد، با احتمال بیشتری در آینده به کار گرفته میشود.

-2 یک مدل بازی تکاملی برای روابط خرید سبز

در یک زنجیره تأمین، هدف اصلی طرفین معامله - تأمینکننده و تولیدکننده و خردهفروش - حداکثر سازی سودشان ازنظر اقتصادی است. علاوه بر این به دلیل عدم قطعیت در تقاضای خریداران ممکن است استراتژیهای خود را در تغییر تأمینکننده تغییر دهند، بنابراین روابط همکاری آنها با این تأمینکنندگان تا ابد تغییرناپذیر نیست. از سوی دیگر، در طول هر چرخه خرید، این تأمینکنندگان ممکن است استراتژیهای - یا رفتار تجاری - خود را برای بزرگنمایی حجم کسبوکار بهمنظور ایجاد سود بیشتر بر اساس اطلاعات دورههای گذشته تنظیم کنند . [4] بنابراین، بهمنظور توصیف جامع از پدیده همکاری یا رقابت بین تأمینکنندگان و تولیدکنندگان و خردهفروشان یک مدل بازی تکامل برای روابط خرید سبز توسعهیافته است. در اینجا، یک معیار سبز بازیافت در روابط خرید سبز در نظر گرفتهشده است. از جزئیات مدل بازیهای تکاملی در بخشهای زیر آمده است.

3؛-2 تدوین یک سیستم پویا تکرار

در میان l تأمینکننده، برخی استراتژی بازیافت - Cs - را قبول میکنند و برخی بدون بازیافت - Us - را قبول میکنند. با توجه به اینکه x نشاندهنده نسبت - کسر - تأمینکنندگانی است که استراتژی Cs را در میان همه تأمینکنندگان قبول میکنند پس 1-x کسری از تأمینکنندگان است که استراتژی Us را قبول کردهاند. بهطور مشابه y و z به ترتیب نشاندهنده کسری از تولیدکنندگان و خردهفروشان است که استراتژی Cm و Cr - خرید - را در میان همه تولیدکنندگان و خردهفروشان پذیرفتند و 1-y و 1-z به ترتیب کسری از تولیدکنندگان در مرحله اول، ماتریس بازده میان تأمینکننده، تولیدکننده و خردهفروش بر اساس قرارداد تجاری تشکیل میشود. سپس در مرحله دوم، بر اساس ماتریس بازده و بازده سازگاری هرکدام از طرفین معامله - یا تأمینکننده یا تولیدکننده یا خردهفروش - که استراتژیهای مختلفی را اتخاذ میکند در یک سیستم پویا تکرار تنظیم خواهد شد.

2؛-2 ایجاد یک ماتریس نتیجه نهایی

در مدل بازی، تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و خردهفروشان استراتژی و بازده متفاوتی دارند. استراتژیها به دودسته استراتژی خالص و مختلط تقسیم میشود؛ به هر یک از عملهایی که بازیکن میتواند انتخاب کند، استراتژی خالص گویند. استراتژی مختلط بیان میکند که هر یک از استراتژیهای خالص با چه احتمالی انتخاب میشوند. به پیامد ناشی از انتخاب یک استراتژی مختلط که درواقع ترکیبی از استراتژیهای خالص است پیامد انتظاری میگویند .[5] طرفین معامله تحت عقلانیت محدود و شرایط نامشخص بازی میکنند. مدل ارائهشده در مقاله، استراتژیهای خالص هر سه طرف معامله را در نظر گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید