بخشی از مقاله

چکیده

کارآفرینی مقولهای است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از آن در اقتصاد کشورهای خود یاری میگیرند و بیشک توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشورها نیاز به بستر فرهنگی برای گرایش مردم به این شیوه فعالیت اقتصادی دارد. چین به عنوان یکی از کشور های قدرتمند در این زمینه با تغییر تفکر افراد جامعه توانسته است در زمینه توسعه اقتصادی با توجه به ایجاد کسب و کارهای خرد نتایج درخشانی کسب کند . مدیران در کشور چین بر این باور هستند که کارآفرینی در پیشرفت سازمان آنها موثر است و کارآفرینی رکن مهم توسعه در اقتصاد چین محسوب میشود.

در حال حاضر با فرهنگ سازی و تغییر نگرش افراد جامعه ؛راه انداختن کسب و کار آرزوی بسیاری از جوانان چینی است و غالب افراد تالش می کنند که کسب و کاری را ایجاد نموده و از آن طریق کسب درآمد کنند.نسل جدید کارآفرین های چینی کسانی هستند که با هزینه پایین و با استفاده از ابزارهای جدید و پیشرفته در اقتصاد خود نقشی بزرگ ایفا می کنند چرا که در این سرزمین اعتقاد بر این است که سرمایه گذاری های کوچک تر برای آزمون و خطا بهتر هستند.این کشور با تمرکز بر نوآوری و تقلید توانسته است به رشد اقتصادی باالیی دست یابد.کار آفرینان و سرمایه گذاران چینی معتقدند ابداع و نوآوری مردم را زنده و پویا نگه میدارد و عامل اصلی پیشرفت در جاده توسعه و رشد اقتصادی است.لذا در این تحقیق که به روش مطالعات اسنادی انجام می گردد نقش کسب و کارهای کوچک در توسعه کارآفرینی در این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

مقدمه

نابرابری های جهانی در درآمد و ثروت در اکثر کشورهای کمتر توسعه یافته مشاهده می شود و تنها راه مقابله با این نابرابری ها توجه این کشورها به کارآفرینی می باشد.کارآفرینان به عنوان "قهرمانان" درتوسعه اقتصادی نقش دارند.در واقع، کارآفرینی زیرمجموعه توسعه اقتصادی است. - - WIM NAUDE,2011 در واقع کارآفرینی نتیجه ی کشف دانش، پیشرفت تکنولوژی و    نوآوری است - - Hongbin LI,2012 ایجاد کسب وکار و باالخص کسب و کارهای کوچک نقش مهمی نه تنها در اقتصاد، بلکه در زندگی اجتماعی افراد دارند.

- - Barkhatov,2016توجه به کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک در کشور چین موجب شده است که این کشور با جمعیت بیش از 4،1 میلیارد نفر، که در آینده ای بسیار نزدیک تبدیل به بزرگترین بازار جهان گردد. این جمعیت بزرگ فرصت اقتصادی عظیمی را در اختیار این کشور قرار داده است البته این فرصت با چالش های جدی در رابطه با منابع نیز روبه روست - Wang,2017 - همانطور که می دانیم اقتصاد چین در حال ظهور است و این کشور با یک اقتصاد خوب و    برنامه ریزی شده و اعمال سیاست های باز توانسته است به یکی از قطبهای قدرتمند اقتصادی جهان تبدیل شود .

Changhong - Li&et al,2016 - تجربه ی کشورهای توسعه یافته نشان داده است؛در سراسر جهان دولت ها در ایجاد بازارهای کسب و کار، کارآفرینی و سرمایه گذاری نقش مهمی ایفا کرده اند. - Wang, 2014 - زمامداران چینی دریافتهاند که برای حفظ موقعیت خود و پیروزی در رقابتهای بازار، نه تنها باید مهارتها و دانشهایی را فرا گیرند که به اقتصاد داخلی کمک کند، بلکه باید فرهنگ کارآفرینی را درون سازمانها و در کل کشور چین، رواج و توسعه دهند.

حمایت برای تسهیل آغاز و ادامه کسب و کار،آموزش و گسیل مربیان کارآفرینی برای تربیت نیروی کارآفرین ماهر،توسعه مراکز رشد کسب و کار برای جذب سرمایههای دانشی و فکری خارج از کشور و بهبود شاخص نوآوری،توجه به آموزش کارآفرینی در سطوح مختلف آموزش کشور و سرمایه گذاری در این حوزه برای تربیت نسل کارآفرین چین اقداماتی بود که در این مسیر انجام دادند. چین بزرگترین فرآیند شهر نشینی در جهان است.جهانی شدن،شهر نشینی، رشد جمعیت شهری، شهرنشینی و تفکیک مناطق شهری عواملی است که این کشور با آنها روبه روست Han Li,2017 - - در دهه های اخیر تحوالت چشمگیری در اقتصاد چین به وقوع پیوست.

اتصال این کشور به سازمان تجارت جهانی دوره ای نسبتا طوالنی رشد اقتصادی را برای این کشور به همراه داشت.و سیاست های دولت جهت ترغیب کارآفرینی تاثیرات چشمگیری بر رشد اقتصادی این کشور داشت و موجب تقویت هر چه بیشتر این کشور گردید.. - Yin and Zhang 2012 Zhou 2011 - در کنار این راهبرد اساسی راهبردهایی مانند ایجاد جامعههای صنفی و اطالعاتی از افراد کارآفرین و تسهیل برقراری ارتباط بین کارآفرین از فعالیتهایی بوده است که در سالهای گذشته مورد توجه دولت چین بودهاست.

این جوامع و باشگاهها میتواند به ایجاد زیر ساختهای قوی اجتماعی و حرفه ای برای توسعه جامعه کارآفرین در چین کمک کند.البته مطالعات نشان داده است که سرمایه گذاری افراد به صورت غیر دولتی و خصوصی در زمینه ایجاد کسب و کار بسیار گسترده بوده است.و این نشان می دهد سیاست های دولتی برای راه اندازی سرمایه گذاری های مالکان - خصوصی - 1 مطلوب است. یافته ها نشان می دهد که اثرات مثبت این سیاست ها بر میزان سرمایه گذاری های موجب رشد اقتصادی این کشور گردیده است.

سیاست هایی که کارآفرینی را ترویج می دهند، بر بازده سرمایه گذاری ها تاثیر می گذارد و البته چنین سیاست هایی به شکل گیری بازارهای جدید و کارآمدتر کسب و کار کمک می کند.مطالعات نشان داده است شهرها و استانهایی که دولت چین سرمایه گذاری بیشتری جهت ترویج کارآفرینی انجام داده است ،درصد باالتری از رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده اند. - Changhong Li&et al,2016 - با توجه به اهمیت این موضوع در این تحقیق که به روش مطالعات اسنادی انجام می گردد توسعه کارآفرینی در کشور چین با توجه به شکل گیری کسب و کارهای کوچک و خرد مورد مطالعه قرار می گیرد.

مبانی نظری

همانطور که می دانیم، قوانین و مکانیسم های اساسی کشور چین با تغییرات نهادی در اقتصاد روبه رو بوده است و این کشور با تمایل به استراتژی های کارآفرینی و قدرت بخشیدن به SME ها و بکارگیری سیستم های انگیزشی و رفتاری موجب ارتقاءعملکرد سازمانها و باالخص کسب و کارهای کوچک و متوسط شده است.و هنوز سیاستهای دولت این شیوه را دنبال میکند.. - - Changhong Li&et al,2016

مفهوم کارآفرینی

کارآفرینی یک پدیده چند وجهی است که شامل خالقیت، منابع مالی ،سرمایه تکنولوژیکی، تشویق به کشف و ایجاد راه های جدید برای سازماندهی فرآیندهای تولید و فرم های سازمانی جدید است که منجر به نتایجی چون رشد اقتصادی و سرمایه گذاری های جدید می گردد.در واقع کارآفرینی را می توان به عنوان یک فرآیند ایجاد چیزی جدید به عنوان مثال جدید یا به عنوان یک گروه از ویژگی های رفتاری که کارآفرینان را از غیر کارآفرینان متمایز می کند تعریف کرد. - Dorota Jelonek,2015 - به طور کلی تالش های کارآفرینی شامل فعالیت هایی است که منابع موجود را ادغام می کنند برای بهره برداری از فرصت های تجاری و ایجاد ارزش های جدید - Feng Zhang,2017 -

توسعه کارآفرینی

دولتمردان چین سیاست هایی را به کار گرفته اند که مردم را تشویق می کنند تا کسب و کار خود را آغاز کنند و محیطی مطلوب برای رشد و پویایی شرکت های جدید فراهم می کند. بعالوه آنها سعی کرده اند برای حمایت از توسعه به شیوه های رسمی - اتحادیه بانکی و اعتباری - و غیررسمی - سرمایه گذاری - کارآفرینان را حمایت کنند. - - Mason, 2009 گروهی از محققان بر این باورند که به جز سیاستهای دولت عوامل دیگری وجود دارد که موجب توسعه کارآفرینی در این کشور گردیده است. مانند زمین، سیستم های حمل و نقل - جاده ها، بزرگراه ها و راه ها و راه آهن - ، منابع طبیعی، وام های بانکی، یارانه ها و معافیت های مالیاتی و از همه مهمتر نهادها یا سازمان هایی که فرآیند کارآفرینی را برای کارآفرینان تسهیل می کند. - Changhong Li&et al,2016 -

با توجه به اینکه چین برای توسعه اکوسیستم کارآفرینی، از نظر نیروی کار ماهر با ضعف شدید روبروست، برنامههای آموزشی در سطوح مختلف برای غلبه بر این نقطه ضعف تدوین شده است. به عقیده یک کارآفرین چینی به نام نابیو، آموزش در سطوح مختلف، فرهنگ سازی در سطح عمومی و ارائه آموزشهای همگانی میتواند سنگ بنای حرکت کارآفرینی در چین باشد.در کنار برنامههای دولتی برای تامین مالی، توسعه نوآوری و تربیت نیروی کارآفرین، زمامدارن چین به فرهنگ کارآفرینی به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اکوسیستم کارآفرینی توجه کردهاند. چینیها به عنوان مردمی نوآور شناخته نمیشوند و محیط حاکم بر روابط اجتماعی در چین یک محیط پدر ساالرانه است که با تعیین نقشهای مشخص برای اعضای خانواده از خالقیت و نوآوری جلوگیری مینماید.

ویژگی مثبت فرهنگ چینی این است که اخالق کار سخت کنفوسیوسی چینیها را به سوی عقایدی هدایت میکند که معتقدند کار کردن, زندگی کردن است. - D Zhou,2012 - خانواده یک مفهوم مرکزی در جامعه چین دارد و اهداف خاص خانوادگی، روح کارآفرینانه را برای انجام کارهای پرخطر زنده نگه میدارد به عقیده آقای زو موسس مجموعههای بزرگ تجاری سا سور شانگهای – یکی از چالشهای مهم فرهنگی در چین متقاعد کردن جوانان چینی به این موضوع است که کارآفرینی از کار دولتی ارزش بیشتری برایشان خلق میکند. چرا که جوانان چینی به کارهای با ثبات و درآمد مشخص تمایل بیشتری دارند. نکته ای که این کارآفرین بدان اشاره میکند کمبود تجربه در بین جوانان کارآفرین است او معتقد است کارآفرینان با تجربه باید در کنار جوانان قرار گیرند و آنها را آموزش دهند - - Swee

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید