بخشی از مقاله

چکیده :

کسب و کارهای کوچک و متوسط کسب وکار هائی هستند که زیر 50 نفر پرسنل دارند ، بر اساس تعریف اتحادیه اروپا کسب و کار هائی که بین 5تا 300 نفر پرسنل داشته باشند کسب وکار کوچک و متوسط اطلاق می شود . مقصود از توسعه محصول جدید اجرای یکی از استراتژی هایی است که در اجرای آن شرکت می کوشد از طریق بهبود بخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی بر میزان فروش بیفزاید. معمولا اصلاح محصول مستلزم هزینه های بسیار زیاد تحقیق و توسعه می شود. اما امروزه سرعت یافتن فرایندهای توسعه محصول و ارائه سریعتر محصولات در بازار مسئله ای است که شرکت ها و سازمانها توجه خاصی به آن دارند.عوامل حیاتی موفقیت شامل عوامل تجاری ، بازاریابی ، مدیریتی ، و تکنولوزیکی هستند.

فرضیه تحقیق در این پژوهش این است که بین عوامل کلیدی موفقیت و موفقیت شرکت های مستقر در پارک علم وفناوری خراسان جنوبی رابطه معنی داری وجود دلرد . روش تحقیق و تکنیک جمع آوری داده ها در این تحقیق از نوع پیمایشی است و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه می باشد . در این تحقیق برای سنجش و پایائی پرسشنامه از آزمون آلفای کرو نباخ استفاده شده است.

در این تحقیق برای آزمون فرضیات از آزمون t تک نمونه ای استفاده گردیده است . نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که هر چهار عامل مدیریتی ، تجاری ، بازاریابی و تکنولوژیکی در توفیق فرآیند محصول جدید موثر هستند .

کسب و کار های کوچک و متوسط و اهمیت آنها :

کسب وکارهای کوچک و متوسط - SMEs - از ارکان مهم اقتصادی هر کشور به شمار آمده و در رشد اقتصادی آن نقش بسیار مهمی ایفا می کند - توماس و وب، - 2003 کسب و کارهای کوچک و متوسط که گستره وسیعی از کارخانه های نوآور و پویا وروبه رشد را دربرمی گیرند به عنوان عامل توسعه اقتصادی و اجتماعی می باشند - هلبرگ، - 1999 به شرکت های کوچک و متوسطی که در بخش صنعتی اتحادیه اروپا مشغول به کار می باشند اهمیت زیادی داده شده است.

بر اساس گزارشات تجارت خارجی در اروپا که در سال 2003 منتشر شده است SMEها 99 درصد فعالیت های اقتصادی در اروپا را به خود اختصاص داده اند و در اتحادیه اروپا که متشکل از 25 کشور می باشد 23 میلیون SME وجود دارد و این تعداد 75 میلیون شغل ایجاد کرده اند. - کمیسیون اروپا - 2003 در کشور ایران نیز کسب و کارهای کوچک و متوسط حدودا %90 بنگاه های اقتصادی موجود را تشکیل داده و مسلما سهم زیادی را در رشد اقتصادی کشور دارا می باشند.

در حال حاضر تعریف مشترک و متفق القولی از کسب وکارهای کوچک و متوسط در سطح بین المللی وجود ندارد. در اروپا به شرکتهای با تعداد کارکنان تا 49 نفر کسب و کار کوچک و به کسب و کارهای با تعداد کارکنان بین 50 تا 249 نفر بنگاه متوسط اطلاق می گردد. در ایران نیز تا کنون از طرف مراجع قانونی بالادستی هیچ تعریف متحد و مشخصی بابت معیارهای شناسایی کسب و کارهای کوچک و متوسط معرفی نشده است. تنها تعریف موجود مربوط به بانک مرکزی در خصوص صنایع کوچک است که صنایع دارای 5 تا 49 نفر شاغل را صنایع کوچک نام برده است. لذا ما براساس یک تعریف عام غیر رسمی و برگرفته از معیار اروپایی به بنگاهای با تعداد کارکنان بین 5 تا 249 نفر بنگاه با اندازه متوسط اطلاق خواهیم نمود.

توسعه محصول جدید و اهمیت آن :

مقصود از توسعه محصول جدید اجرای یکی از استراتژی هایی است که در اجرای آن شرکت می کوشد از طریق بهبود بخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی بر میزان فروش بیفزاید. معمولا اصلاح محصول مستلزم هزینه های بسیار زیاد تحقیق و توسعه می شود. اما امروزه سرعت یافتن فرایندهای توسعه محصول و ارائه سریعتر محصولات در بازار مسئله ای است که شرکت ها و سازمانها توجه خاصی به آن دارند.

توسعه محصول جدید یکی از عناوینی است که امروزه توجه بسیاری از پژوهشگران، مشاوران صنایع گوناگون و مدارس کسب وکار را به خود جلب کرده است. کسب تخصص در زمینه توسعه محصول جدید می تواند بسیاری از سازمانها را در راه رسیدن به موفقیت یاری دهد. اگرسازمانها بتوانند اثربخشی و کارایی خود را در زمینه وارد کردن محصولات جدید به بازار افزایش دهند، میتوانند ریشه های کسب وکار خود را در زمین سست بازار، مضاعف کنند و به حیات خود ادامه دهند. توسعه محصول جدید یکی از بزرگترین قدرتها و در عین حال یکی از مشکل ترین فعالیت های موجود در هر کسب وکاری است. مدیران کسب وکارها و فلسفه دانان بازار بر این امر که یکی از عناصر حیاتی برای بقای طولانی مدت سازمانها، موفقیت در توسعه محصولات جدید است، اتفاق نظر دارند

هدف کلی این تحقیق عبارتست از:

-    شناسایی عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

-    سوال اصلی :

- 1 شناسایی عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی کدامند؟

- - 2 سوالات فرعی:

- 1 رتبه بندی شاخص های عامل مدیریتی ، در کسب وکارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری به چه صورت است؟

- 2 رتبه بندی شاخص های عامل تجاری ، در کسب وکارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری به چه صورت است؟

- 3 رتبه بندی شاخص های عامل بازاریابی ، در کسب وکارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری به چه صورت است؟

- 4 رتبه بندی شاخص های عامل تکنولوژی ، در کسب وکارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری به چه صورت است؟

- فرضیه اصلی:

بین عوامل حیاتی موفقیت، و موفقیت شرکتهای مستقر در پارک علم وفناوری خراسان جنوبی رابطه معناداری وجود دارد.

عامل مدیریت تیم توسعه محصول :

در فرایند توسعه محصول از ایده یابی تا عرضه محصول به بازار، بیشترین اثر مربوط به عامل مدیریتی تیم توسعه محصول است. عوامل زیادی در تصمیم گیری مدیران در فرایند NPD دخالت دارند. می توان به شاخص هایی چون: داشتن چشم انداز روشن و مشترک در تیم درحال توسعه ،حمایت مدیریت ارشد برای تیم و چشم انداز تیم ،حفظ اعضای باتجربه تیم ، تعهد مدیریت ارشد ، فرهنگ سازمان ، ارائه آموزش در مدیریت محصول جدید. مدیریت صحیح این تیم باعث توفیق رویکردهای اجرایی در برنامه های تمایزی فرایند توسعه محصول خواهد شد که می تواند در هماهنگی سایر شاخصهای تیم سازی نقش مهمی ایفا کند.

عامل بازاریابی:

به عقیده کاتلر بازاریابی، فرآیندی برای شناسایی، پیش بینی، ایجاد و تامین نیاز ها وخواسته هایی است که مشتریان برای محصولات و خدمات دارند. در سال 1952 میلادی نیل بورن اصطلاح آمیخته بازاریابی را ایجاد کرد که ترکیبی از عناصری است که درصدد پاسخگویی به نیازهای بازار می باشد. این ایده در سال1960 میلادی توسط مککارتی تکامل پیدا کرد و در چهار عامل اصلی Ps4 شناخته شد. مفهوم آمیخته بازاریابی به مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل اشاره می کند که ترکیب متناسب آنها در برنامه های بازاریابی به کار می رود و تحقق هدفهای یک بنگاه و پاسخ گویی به بازار هدف را به دنبال دارد. فرایند توسعه محصول جدید با توجه به نیاز مشتری در بازار شکل می گیرد. شاخص های کلیدی بازاریابی عبارتند از: درک بازار و پویایی آن ، به دنبال تمایز محصول جدید، جذابیت و امتیازات محصول ، نسبت به رقبا ،کیفیت تبلیغات ، گستردگی بازار محصول

عامل تکنولوژی:

تغییرات فن آوری با توجه به رشد و نوآوری در صنایع امری قابل تغییر است . با توجه به تحقیقات میتوان فن آوری را از جنبه های زیر در فرایند توسعه محصول جدید - - NPD حائز اهمیت دانست؛ شاخصهایی چون: تکنولوژی منطبق با نیاز مشتری برای محصول، وجود مهارت های موردنیاز برای توسعه محصول، استانداردهای موردنیاز از عملکرد، سطح کیفی و فنی محصول

عامل تجاری:

برای اینکه محصولی به بازار عرضه شود، باید دارای قابلیت رقابتی باشد و بتواند ریسک های داخلی و خارجی وارده را به حداقل رسانده ومدیریت نماید. بنابراین پیروی از یک رویکرد نظام مند، با توجه به تغییرات محیطی و امید به بقای شرکت ها باعث شده است که شرایط زیر را در بهبود این امر موثر بدانیم

معرفی به موقع محصول به بازار هدف، ارائه استراتژی بازاریابی مناسب و دستورالعمل های اساسی، ساخت باتوجه به صدای مشتری، ایجاد ذهنیت مثبت از شرکت برای مشتری با تولید محصول جدید .

بازاریابی:

.    درک بازار و پویایی آن

.    به دنبال تمایز محصول جدید

.    جذابیت و امتیازات محصول نسبت به رقبا

.    کیفیت تبلیغات

.    گستردگی بازار محصول

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید