بخشی از مقاله

چکیده:

در این مطالعه چارچوبی سلسله مراتبی براي ارزیابی قابلیت نیروي انسانی سازمانی، توسعه یافته است. ساختار سلسله مراتبی شامل پنج سطح بوده و هر سازمان پس از لخود ارزیابیل قابلیتس هاي خود، در یکی از این سطوح قرار دارد. مهمترین خاصیت مدل ارایه شده، ایجاد ارتباط دقیق میان زیر سیستمهاي الگوي منابع انسانی با یکدیگر و بصورت نردبانی با برنامهریزي راهبردي سازمان است، بطوریکه جایگاه هر مولفه بدقت معرفی شده و چیدمان تقدم و تاخر هر کدام تعیین میگردد.

1.مقدمه

سازمانهاي امروزي در دو بازار کلی به رقابت میپردازند، بازار کالا/خدمات و بازار تصاحب استعدادهاي مورد نیاز براي ایجاد کالا و خدمات ب1م. موفقیت سازمان در بازارهاي کسب و کار از طریق موفقیتاش در بازار جذب استعدادها تعیین میشود، در حالیکه در بسیاري مواقع در کنار توسعه بازارهاي کسب و کار، سازمانها شاهد محدودتر شدن بازار جذب استعدادهاي مورد نیازشان هستند.یکی از مولفههاي ضروري چابکی1 به خدمت گرفتن نیروهاي با دانش و مهارت لازم براي انجام اقدامات سریع و متمایل به کسب شایستگیهاي جدید است.

-1-1 مدل تکامل قابلیت نیروي انسانی چیست؟

مدل تکامل قابلیت نیروي انسانی نقشهاي راهنما براي استقرار بخشی از تجربیات نیروي کار است که باعث بهبود مستمر در منابع انسانی میشود. از آنجا که سازمانها نمیتوانند تمامی بهترین تجربیات مرتبط با حوزه منابع انسانی را در عرض مدت زمانی کوتاه استقرار دهند، لذا ققهب استقرار آنها را در قالب روشی مرحلهاي پیشنهاد میدهد.

.2 ارایه مدل تکامل نیروي انسانی

در شکل1، سطوح پنجگانه مدل همراه با حوزههاي فرآیندي2 هر سطح آورده شده است. حرکت از خارج دایره به سمت هسته مرکزي است و هر سطح بیرونی باید قبل از سطح داخلی اجرا شود و هدف غایی مدل، در مرکز دایره خواهد بود.

-1-4 تشریح مدل تعالی سازمانی فراگیر1

در این بخش میان مدل تعالی سازمانی فراگیر که توسط اکلند ب10م در سال 1999 ارائه گردیده و مدل توسعه داده شده در این مقاله، ارتباط ایجاد شده و مورد تحلیل قرار میگیرد.مدل با آرمان، ماموریت، اهداف و استراتژي آغاز میگردد که باید کاملا مورد تفکر و توافق قرارگرفته باشد. مراحل بعدي مدل تعیین می کند که آیا اهداف تحقق یافته است یا خیر.درگام بعدي باید اجزاء اصلی تشکیل دهنده ماموریت - ًحهها - 2 شناسایی شوند. شاخصهاي کلیدي عملکرد - عبلها - 3 معیارهاي مرتبط به ًحهها میباشند که مشخص میکنند آیا سازمان در جهت ماموریتش حرکت میکند یا خیر. پس از تعیین ًحهها و عبلها سازمان باید بر اساس آنها، فرایندهاي اصلی خود را شناسایی نماید. پس از تعیین فرایندهاي اصلی، میتوان به تجزیه و تحلیل آنها از طریق رسم نقشه فرایندها و نموار جریان اقدام نمود که حاصل آن درك کامل سیستم کسب و کار و فرصت هاي قابل بهبود در آن است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید