بخشی از مقاله

چکیده:
طی سالهای اخیر، بسیاری از کشورها، توسعه کارآفرینی و فعالیتهای کارآفرینانه را در دستور کار خود قرار دادهاند. اما پاسخ به این سوال که چرا توسعه کسب وکار در برخی کشورها بیش از سایرین است ریشه در مدل اجرایی توسعه کسب وکارکشورهای پیشرو دارد. مطالعه تطبیقی سایر کشورها حاکی از آن است که پشتوانه موفقیت بسیاری از کشورها در موضوع توسعه کارآفرینی، علاوه بر حمایتهای گسترده دولتی، ایجاد فضای حقوقی و قانونی مناسب، وجود نهادهای مدنی سازمان یافته و قدرتمند، توسعه زیرساختهای نوآوری و تجاریسازی، توسعه انرژیهای پاک و... است.

بدلیل حیاتی بودن کسب وکار وکارآفرینی در اقتصاد ایران،، طراحی وتدوین مدلهای توسعه کسب و کار در ایران که با توجه شرایط مناطق مختلف کشور و ظرفیتهای کارآفرینی و کارآفرینان قابلیت انعطاف داشته باشد، و یک ارتباط منطقی و نظاممند بین فعالیتهای کارآفرینی خلاقانه و دانشمدار با شرایط محیطی کشور جهت توسعه کسب و کار کشور برقرار نماید کاربردی حیاتی در توسعه اقتصادی کشور دارد، تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راه و مدلی است که در آن راهبردها، آیین نامههای کلی و اجرایی، و برنامههای لازمالاجرا در مدل فوق مشخص گردد تا از این طریق بتوان گام موثری در اقتصاد به شدت آسیبپذیر نفتی کشور برداشته شود و به سوی یک اقتصاد بالنده و ارزشی ترحرکت نماییم.

باتوجه به محدودیتهای پرداخت تسهیلات در قالب فرد محور، با رویکرد کسب وکارهایی خوشه و شبکه ای، به سوی کسب و کارهای زنجیرهای و گروه محور در جامعه، پژوهش اقدام به پیشنهاد مدلی تحت عنوان توسعه کارآفرینی با مدل توسعه پشتیبان ، برند و مجموعه های تحت پوشش آنان نموده است ، منظور اشخاص پشتیبان حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی یا کارگاههای تولیدی را در کل فرآیند تولید و ارائه خدمات، اعم از شناسایی، ساماندهی، توانمندسازی و آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه، تجهیزات، ماشین آلات و ابزار کار - حسب مورد - ، مشاوره، طراحی، نوآوری، بسته بندی، خرید تضمینی محصولات تولیدی، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.

و تحت پوشش پشتیبان یا برند افرادی تحت عنوان نماینده انحصاری فروش قرار می گیرند که به آن دسته از مراکز عرضه ای اطلاق می شود که بر اساس قرارداد فی مابین شرکت/برند و فرد خواهان همکاری که نماینده انحصاری خوانده می شود، با شرایط و ضوابط مد نظر شرکت یا برند راه اندازی شده و منحصرا به عرضه و فروش کالا یا خدمات صاحب برند می پردازند . یافته های پژوهش مدل ها و راهکارهایی جهت توسعه کارآفرینی با مدل فوق از طریق دستگاههای متولی کسب وکار و کارآفرینی کشور ارائه می نماید که نسبت به شناسایی وثبت نام زنجیره کسب و - شرکتهای پشتیبان - حقیقی یا حقوقی جهت تولیدمحصولات خانگی، کارگاهی و فروشگاهی و - شرکتهای برند - حقیقی یا حقوقی جهت تولیدو فروش محصولات بهصورت نمایندگی ومراکز پخش و توزیع کشوری در قالب یک سامانه جامع بانک اطلاعاتی کشوری اقدام نمایند.

مقدمه
کاملا مشخص است که محیط تجاری، فرهنگی واقتصادی هرکشورشامل مجموعههای منحصربه فردی از عناصر است که باعث میشود هرکشور راه خود را برای توسعه کسب وکارهای کوچک داشته باشد. اما دراین میان هرکشور برای دستیابی به اهداف توسعهای خود چارهای جز توجه به روندهای جهانی و تاثیر آنها براقتصاد ملی خود ندارد، درآستانه هزاره سوم که تمام سعی و توجه جامعه بشری به تحول و نوسازی معطوف شده است و روند سریع بازسازی در اکثر کشورهای جهان وجوددارد، عوامل متعددی وجوددارد که منجر به توسعه اقتصادی میگردد که یکی از موثرترین عوامل فوق توسعه کسب وکار و کارآفرینی میباشد.

اگر چه بسیاری از دولتها از جمله دولت ایران برنامههای گسترده و پر هزینهای را برای بهبود این زیر ساختها انجام داده اند، اما مشاهدات نشان گر آن است که این امر خود به تنهایی نتوانسته معضلات بیکاری جامعه را بهصورت کامل حل کند. تحقیقات مختلف نشان داده که از جمله راههای مهم توسعه اقتصادی ایجاد اشتغال و مهم ترین ساز و کار و ابزار آن کارآفرینی است. باتوجه به محدودیتهای پرداخت تسهیلات در قالب فرد محور، با رویکرد کسب وکارهایی خوشه و شبکه ای، به سوی کسب و کارهای زنجیرهای و گروه محور در جامعه، مولف اقدام به طراحی مدلی با مدل صندوق کارآفرینی امید، جهت توسعه کسب وکار نموده است.

که در مدل فوق کسب وکارها در حالتهای مختلف پشتیبان، برند و شرایط زیرمجموعه تحت پوشش مورد مشاوره و حمایت مالی قرار میگیرند.طی سالهای اخیر، بسیاری از کشورها، توسعه کارآفرینی و فعالیتهای کارآفرینانه را در دستور کار خود قرار دادهاند. اما پاسخ به این سوال که چرا توسعه کسب وکار در برخی کشورها بیش از سایرین است ریشه در مدل اجرایی توسعه کسب وکارکشورهای پیشرو دارد. مطالعه تطبیقی سایر کشورها حاکی از آن است که پشتوانه موفقیت بسیاری از کشورها در موضوع توسعه کارآفرینی، علاوه بر حمایتهای گسترده دولتی، ایجاد فضای حقوقی و قانونی مناسب، وجود نهادهای مدنی سازمان یافته و قدرتمند، توسعه زیرساختهای نوآوری و تجاریسازی، توسعه انرژیهای پاک و...است.

بدلیل حیاتی بودن کسب وکار وکارآفرینی در اقتصاد ایران،، طراحی وتدوین مدلهای توسعه کسب و کار در ایران که با توجه شرایط مناطق مختلف کشور و ظرفیتهای کارآفرینی و کارآفرینان قابلیت انعطاف داشته باشد، و یک ارتباط منطقی و نظاممند بین فعالیتهای کارآفرینی خلاقانه و دانشمدار با شرایط محیطی کشور جهت توسعه کسب و کار کشور برقرار نماید کربردی حیاتی در توسعه اقتصادی کشور دارد، تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راه و مدلی است که در آن راهبردها، آیین نامههای کلی و اجرایی، و برنامههای لازمالاجرا در مدل فوق مشخص گردد تا از این طریق بتوان گام موثری در اقتصاد به شدت آسیبپذیر نفتی کشور برداشته شود و به سوی یک اقتصاد بالنده و ارزشی ترحرکت نماییم.

تعاریف پشتیبان: منظور اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی یا کارگاههای تولیدی را در کل فرآیند تولید و ارائه خدمات، اعم از شناسایی، ساماندهی، توانمندسازی و آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه، تجهیزات، ماشین آلات و ابزار کار - حسب مورد - ، مشاوره، طراحی، نوآوری، بسته بندی، خرید تضمینی محصولات تولیدی، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.برند : برند، مارک، علامت تجاری، نام و نشان تجاری است که از نام، واژه، عبارت، طرح، نماد یا ترکیبی از تمام اینها که مشخص کننده خدمات یا فروشنده - یا گروهی از فروشندگان - محصولی خاص که به وسیله آن از سایر محصولات و خدمات مشابه متمایز می گردد.

در واقع برند همان ادراکی است که در ذهن مشتری از شنیدن نام یا عنوانی خاص یا در اثر استفاده از محصول یا خدمات، شکل می گیرد.در تعریفی دیگر برند شامل تمام احساسات، ویژگیها و مفاهیمی است که به یک نام، طرح، نشان گره حالت اول پشتیبان مجری کسب وکار پشتیبان بابت - تجهیز یا ارتقاء ماشین آلات کارگاه، تامین مواداولیه، توسعه افراد و کارگاهها، فروشگاههای تحت پوشش - خورده است. برند برداشت افراد از یک نام است.نمایندگی انحصاری فروش : به آن دسته از مراکز عرضه ای اطلاق می شود که بر اساس قرارداد فی مابین شرکت/برند و فرد خواهان همکاری که نماینده انحصاری خوانده می شود، با شرایط و ضوابط مد نظر شرکت یا برند راه اندازی شده و منحصرا به عرضه و فروش کالا یا خدمات صاحب برند می پردازد.

نمایندگی خدمات پس از فروش: مراکز ارائه خدمات و سرویسهای پس از فروش که طبق قرارداد فی مابین صاحب شرکت یا برند و فرد خواهان همکاری با برند که نماینده خدمات پس از فروش خوانده می شود، و پس از احراز ضوابط و مهارتهای مورد نظر شرکت یا برند به ارائه سرویس و خدمت به مشتریان و خریداران کالای با نام و نشان تجاری صاحب برند می پردازند.مدل اجرایی به این نحو میباشد که بدلیل محدودیتهای حمایتهای مالی فرد محور در توسعه کارآفرینی با رویکرد کسب وکارهایی با قابلیت خوشه و شبکه، به سوی کسب و کارهای زنجیرهای و گروه محور در جامعه حرکت نماییم. تشریح مدل فوق در آن به شرح ذیل میباشد :مدل فوق با توجه به نوع طرح، نحوه تامین مواد اولیه، نحوه تولید، نحوه برون سپاری، نحوه بازاریابی و فروش و... در حالتهای ذیل - کسب و کار پشتیبان یا برند - طراحی واجرا گردیده است.

کسب و کار پشتیبان

شامل چهار حالت میباشد :

مورد حمایت مالی قرار میگیرد.                                                                                                                                                                                                                                              حالت دوم افراد تحت پوشش بهصورت خانگی :
کسب وکار پشتیبان بهعنوان لیدر اصلی اقدام به برون سپاری بخشی از فرایند تولید یا خدمات به افراد تحت پوشش بهصورت خانگی مینماید.
حالت سوم افراد تحت پوشش بهصورت کارگاهی :
کسب وکار پشتیبان بهعنوان لیدر اصلی اقدام به برون سپاری بخشی از فرایند تولید یا خدمات به افراد تجمیع شده تحت پوشش کسب وکار خانگی بهصورت کارگاهی مینماید.
حالت چهارم افراد تحت پوشش بهصورت فروشگاهی :
کسب وکار پشتیبان به عنوان لیدر اصلی اقدام به برون سپاری بخشی از

حالت اول برند
صاحب برند بابت - تجهیز یا ارتقاء ماشین آلات تولید، تامین مواداولیه، مراکز پخش ونمایندگیهای استانی،خدمات پس از فروش، حمل و نقل - مورد حمایت مالی قرار میگیرد

حالت دوم مراکز پخش انحصاری محصولات برند
برند بهعنوان لیدر اصلی اقدام به برون سپاری بخشی از فرایند تولید یا خدمات به افراد تحت پوشش بهصورت مراکز پخش انحصاری کشوری یا استانی نمایندگی انحصاری مینماید.

حالت سوم نمایندگی انحصاری محصولات برند

برند بهعنوان لیدراصلی اقدام به برون سپاری بخشی ازفرایندتولید یاخدمات به افرادتحت پوشش بهصورت نمایندگی انحصاری محصولات برند مینماید.
حالت چهارم خدمات پس ازفروش

برند بهعنوان لیدر اصلی اقدام به برون سپاری بخشی از فرایند تولید یا فرایند فروش محصولات یا خدمات به بهصورت فروشگاهی مینماید. توضیح : در صورت ظرفیت محصولات پشتیبان در بازار، درحالت اول - پشتیبان - ، حالت دوم - بصورت خانگی - ، حالت سوم - بصورت کارگاهی - ، حالت چهارم - بهصورت فروشگاهی - توسعه کسبوکار همزمان به هریک از حالتهای اعلام شده، امکانپذیر میباشد.

کسب و کار برند
شامل پنج حالت میباشد :

خدمات به افراد تحت پوشش بهصورت خدمات پس ازفروش محصولات برند مینماید.

حالت پنجم حمل و نقل محصولات برند

برند بهعنوان لیدر اصلی اقدام به برون سپاری بخشی از فرایند تولید یا خدمات به افراد تحت پوشش بهصورت حمل و نقل محصولات برند مینماید.

توضیح : در صورت ظرفیت محصولات برند در بازار، در حالت اول - صاحب برند - ، حالت دوم - پخش محصولات - ، حالت سوم - نمایندگی - ، حالت چهارم - خدمات پس ازفروش - ، حالت پنجم - خودرو حمل و نقل - توسعه کسبوکار همزمان به هریک از حالتهای اعلام شده، امکانپذیر میباشد.

تبصره : در صورت رشد کسب وکارهای پشتیبان در بازار قابلیت تبدیل وتوسعه به برند رادارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید