بخشی از مقاله

چکیده

توسعه محلهای در قالب فرایندی مشارکتی، دموکراتیک و محلهمحور از چندین دههی گذشته، در کشورهای توسعه یافته، به عنوان محور برنامههای توسعهی پایدار شهری و مناطق کلانشهری، مورد تأکید قرار گرفته است. در واقع توسعه پایدار در کوچکترین پاره شهری را توسعه پایدار محله ای می نامند . لذا مفاهیمی چون مشارکت جمعی افزایش عدالت و انسجام اجتماعی, دلبستگی به محیط محله، ایجاد فرصتهای برابر همراه با کارایی بیشتر، ارزش مسکن و نیز رفاه و بهداشت مردم - نهصرفاً آبادی مکان - تنها در سایه مفهوم توسعهی محله و برنامه ریزی محلات شهری عینیت مییابند.کلانشهر تهران با تنگناهای متعددی در خصوص مدیریت بهینه سازمان فضایی شهر روبهروست و رویکرد کنونی در مدیریت کلان و متمرکز آن، به دلیل عدم اتکاء به سازوکارهای محلی، مشارکت مردم و نظام های پایدار اکولوژیک محلی، به توسعه ی پایدار شهری منتهی نشده است.

لذا توسعهی پایدار محلات شهری، به عنوان نقطه ی آغازین توسعه مدیریت پایدار تهران شناخته شده است. آن چه در رویکرد توسعه ی پایدار محلهای هدف غایی بهشمار میرود، مردم و تأمین نیازهای اولیه و اساسی آنان، با توجه به محیط زندگی آن هاست. پژوهش حاضر با تأکید بر این هدف، به دنبال شناخت و آزمون رویکرد محله محوری در نظام مدیریت نوین شهری، در محلهی شارق کلانشهر تهران بوده و برای دستیابی به این هدف جامع نیازمند به پاسخ به این پرسش می باشد که آیا ساختار برنامهریزی توسعهی محلات در کلانشهر تهران می تواند به پایداری اکولوژیک، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رهنمون شود؟ که برای یافتن پاسخ ها و دلایلی برای سؤال مذکور، فرضیه ای به این قرار تدوین شد: تغییر بنیادی ساختارهای برنامه ریزی توسعهی محلات شهری با تأکید برنظام محله محوری میتواند به پایداری اکولوژیک، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محلات تهران منجر شود .

لذا در چارچوب این فرضیه به چنین نتایجی دست یافته است: ناپایداری محلی در شرایط کنونی، میزان شاخص وابستگی و تعلقخاطر محلی را بهطور وسیعی در میان سکنه ی محله ی شارق پایین میآورد. کاهش این شاخص، موجب کاهش احساس مسئولیت افراد محلی نسبت به برنامه های در حال اجرا و نیز طرحهای آتی محله می شود. لذا سازوکارهای توسعهی حاکم بر محلهی شارق هیچ گونه انطباقی با شرایط تحقق توسعهی پایدار در سطح محلی ندارد و برنامهریزی برای ایجاد تغییرات بنیادی روند فعلی و حرکت به سمت پایداری محلی ضروری است.
کلید واژه: توسعهی پایدار محلهای، مدیریت نوین شهری، ساختار برنامهریزی، محلهی شارق، کلانشهر تهران

مقدمه

از نیمهی دوم قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوم، به دنبال تغییرات ساختاری و بنیادی در اوضاع اقتصادی اجتماعی و سیاسی جهان، مطالعات نظری و تحقیقات کاربردی در حیطهی مدیریت و برنامهریزی شهری بهطور جدی صاحبنظران و متخصصان امور شهری را وادار به چرخش محسوسی به سوی نظام های دموکراتیک شهری و رویکرد ادارهی شهرها از سطوح خرد به کلان کرد. این روند در آغاز هزارهی سوم نیز با رشد بی رویه و شتابان کلانشهرها و شهرهای میانی، نارسایی سیستمهای مدیریتی پیشین و عدم تأمین نیازهای پایهی ساکنان شهری در سطوح خرد با شدت بیشتری ادامه یافت. رهنمودها و تأکیدات سازمان ها و نهادهای بینالمللی در سالهای اخیر مانند برنامههای متعدد مدیریت شهری سازمان ملل متحد1 بر پیگیری و سازماندهی فرایندهای دموکراتیک در نواحی شهری، گواهی بر این مدعاست. در این راستا، مدیران شهری بهویژه در کشورهای در حال توسعه چالشهای نوبنیادی را در این عرصهی نوین تجربه کردند و دریافتند که رویارویی با این چالشها جز با ارائهی الگوها و طرحهای توسعهی محلی و پیگیری اهداف مردم محور آنها میسر نخواهد بود. در رأس این چالشها، لزوم گرایش نظامهای برنامهریزی و مدیریت شهری به پنج محور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است:
-1 شکلگیری و شکل دادن به جامعهی مدنی محلی و شهری2

2- شهروندسازی محلی شهری3 

-3 ارتقای دموکراسی محلی شهری4

4- تثبیت حقوق و وظایف شهروندی5

-5 تقویت مشارکت شهروند6

واضح است که با توجه به اقتضائات جامعهی شهری و محلی مدرن و نیز تجربیات جهانی مدیریت شهری در بسیاری از کشورها، نظامهای مدیریت شهری، نهادهای محلی شهری، مقامات محلی، شوراهای شهری و بهویژه شهرداریها، در این خصوص نقش، اهمیت و جایگاه خاصی دارند. نظام مدیریت شهری، شوراهای اسلامی شهرها و شهرداریهای ایران نیز از این امر مستثنی نیستند. این مقاله با مطالعهی یکی از محلات شهر تهران، با هدف مطالعهی صحت و سقم فرضیههای پژوهش، پایداری در ابعاد مختلف توسعهی محلی در محلهی شارق تهران را - از طریق جمعآوری دادههای آماری - مورد ارزیابی قرار داده است و بامجموعهای از شاخصها، به تحلیل دادهها و جمعبندی مطالب پرداخته و با توجه به موانع و فرصتهایپیشِ روی مدیریت محلهای در ایران و کلانشهری مانند تهران، پیشنهاداتی را درخصوص سازماندهی مطلوب برنامههای آتی توسعهی محلهای مطرح کرده است.

-1 مسئله

یکی از نیازهای اساسی و مشترک انسانها، شکلگیری نظام محلات مسکونی بهصورت واحدهای اجتماعی کالبدی میباشد، زیرا از یکسو نیازهای روحی و روانی، و از سوی دیگر نیازهای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ایجاب میکند که خانوارها در قالب نظام محلهای، روابط اجتماعی دقیقتر و کمهزینهتری با یکدیگر داشته باشند - پاکزاد، . - 16 :1361 زندگی ساکنین محله، گذشته از دارا بودن روابط اجتماعی پویا در یک محدودهی جغرافیایی معین، به واسطهی وجود معیارهای ذهنی مانند احساس سرنوشت، هویت مشترک و تعلق فرهنگی و معیارهای عینی چون قلمروی زیستی مشترک و تلاش در جهت بهبود زندگی جمعی و تأمین نیازهای اولیه و اصلی با یکدیگر در هم آمیخته است . - Sarafi, 1992: 37 - بدینسان، اجتماع محلی1 مفهومی هنجاری 2 نیز دارد که تعهدات اجتماعی برمبنای ارزش های مشترک برای اعضای خود پدید آورده و حقوق افراد با مسئولیتهایشان همراه میشود.

وجود مکان و روابط مستمر بین انسانها و محیط، شناخت صحیح و انتظارات متناسب با ظرفیتهای طبیعی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که به نوبهی خود امکان برقراری تعادل و عدالت در روابط اجتماعی و بومشناسانه3 را خواهد داد. بنابراین، در یک اجتماع محلی، تضاد منافع فرد جمع و انسان طبیعت برچیده خواهد شد و توسعهای پایدار و فراگیر پدیدار میگردد. مفاهیمی چون برنامهریزی از پایین، مشارکت جمعی و فراگیر، حق انتخاب فزونتر برای ساکنین محلی، عدالت اجتماعی، ایجاد فرصت های برابر همراه با کارایی بیشتر، توزیع عادلانه امکانات و مواهب توسعه و نیز رفاه مردم - نهصرفاً آبادی مکان - تنها در سایهی مفهوم »توسعهی محلهای« و برنامهریزی محلات شهری عینیت مییابند.

اجتماع محلی مناسبترین بستر برای دستیابی به توسعهی پایدار شهری است، چراکه روابط بومشناسانه با تجارب جمع و تحت میثاق اجتماعی و تعهدات اخلاقی اعضاء ارج گذاشته خواهد شد و شیوهی معیشت و بهبود سطح زندگی، هماهنگ با ظرفیتهای محیط و با دلسوزی نسبت به یکدیگر و نسلهای آینده برگزیده خواهد شد - صرافی، . - 137 :1379 بنابراین آنچه در رویکرد توسعهی محلهای هدف غایی به شمار می رود، مردم و تأمین نیازهای اولیه و اساسی آنان با توجه به محیط زندگی آنهاست. این هدف جز از طریق ارج نهادن به جایگاه مشارکت جمعی در قالبی نظامیافته میسر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید