بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه:یکی از مهمترین اصول و رموزموفقیت در پیشبرد اهداف یک باشگاه ورزشی مدیریت باشگاه است .مدیریت ورزشی شاخه ای از علوم ورزشی است که تئوری های علم مدیریت را در ورزش بکار برده و در گسترش ورزش در سطح خرد یعنی جامعه تا سطوح بسیار بزرگتر یعنی قاره ای و جهانی نقش داردبنابراین شناسایی ویژگیهای مدیران میتواند کمک بسزایی در پیشبرد اهداف ورزشی یک باشگاه کند..

روش شناسی :هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریتی باشگاه های ورزشی بخش خصوصی شهر سنندج می باشد.نمونه آماری 40 نفر از مدیران باشگاه ها بودند.که به طور خوشه ای -تصادفی انتخاب شدند.ابزار گرد آوری اطلاعات ،پرسشنامه به همراه پرسشگر بود.داده ها با استفاده از آمار توصیفی - فراوانی،در صد میانگین ،انحراف معیار - بررسی شدند و در بخش آمار استنباطی برای رتبه بندی نتایج از آزمون ناپارا متریک فریدمن استفاده شد.

یافته ها:بررسی یافته های پژوهش نشان داد داشتن مهارت مدیریتی و ارتباطی مهمترین معیار و شایستگی برای باشگاه داری بود.با وجود این موفقیت هایی در این صنعت ایجاد شده است ،اما هنوز مشکلاتی وجود داردکه رشد این صنعت را در آینده باز می دارد.این صنعت کمبود استاندارد ،ایین نامه و مقررات دارد و باید بیش از پیش به آن توجه شود.

مقدمه

انجام فعالیت بدنی در جامعه بسیار حیاتی است و ورزش دررده های مختلف اجتماع نقش داشته و بدلایلی بسیاری تاثیرات مهم و قابل توجهی در اجتماع دارد .یکی از چالشهای پیش روی اجتماع افزایش سطوح فعالیت بدنی به منظور حصول مزایای سلامتی و حفظ آن در طول زمان است .به منظور کسب مزایای ورزش ودر آینده یک اجتماع،گسترش ورزش نیازمند توجه و سازماندهی بر پایه علوم ورزشی به وسیله جذب و جلب رضایت شرکت کنندگان در فعالیت بدنی می باشد.

یکی از مهم ترین نهاد های کوچک و سازنده ورزشی در جامعه ،باشگاه های ورزشی هستندکه در گسترش ورزش و فعالیت بدنی در اجتماع نقشی اساسی و چشم گیر دارند.تکرار فعالیت های ورزشی تاثیر مهمی در کیفیت زندگی مشتریان دارد.درک کامل مولفه های رضایت مندی مشتریان در مراکز سلامتی و آمادگی جسمانی ،جهت تدارک موثر خدمات ورزشی برای بهبود سلامت آنان ضروری است .مدیران ورزشی ،بخصوص آنهایی که در بخش سلامت و باشگاه های آمادگی جسمانی هستند ،باید آنچه را که موجب رضایت مشتریان می شود را شناسایی کنندتا وفاداری آنها را بدست بیاورند و این را به عنوان نقطه ای برای شروع این مسیر در نظر بگیرند.

ناهمگونی و تنوع خواسته های مردم از شرکت در فعالیت های ورزشی و تمایل بخشی از مشتریان برای دریافت خدمات مناسب تر ورزشی زمینه های حضور بخش خصوصی در ورزش از طریق باشگاه های ورزشی و تندرستی فراهم آمده است. ورزش یکی از مسائل اجتماعی و از ملزومات زندگی معاصر است که بحث مشتری مداری محور تشکیلات آن و مصرف کننده فلسفه وجودی سازمان هاست.لذا شناسایی ، تفکیک ،اولویت بندی مصرف کنندگان ،کشف انتظارات اصلی آنها و نهایتا حصول رضایت مشتری از اهم فعالیت ها به شمار میروند. رضایت مشتری از راه های مختلفی اندازه کیری می شود.

یکی از مهم ترین مولفه های آن در باشگاه های سلامتی و آمادگی جسمانی ، داشتن مدیران توانمند و با دانش در بخش مدیریت باشگاه است . در ایران بخصوص در منطقه غرب کشور عدم موفقیت تیم های ورزشی ،مانند تیم های گروهی مشهود می باشد.یکی از دلایل آنئ را می توان عدم وجود مدیریت با ثبات و با دانش در بخش مدیریت باشگاه ها دانست . عدم توجه به این مقوله مهم و حتی حذف آن در بخش باشگاه های خصوصی به وفور مشاهده می شود و این به ضرر ورزش همگانی و حرفه ای کشور است. هدف کلی این پژوهش بررسی وضعیت شغلی و نحوه مدیریت باشگاه های ورزشی است که در بخش باشگاه های خصوصی شهر سنندج مشغول به فعالیت هستند.

فرضیه های پژوهش :

-1از دیدگاه مدیران بین معیار های موفقیت در باشگاه داری اختلاف معنی دار وجود دارد

-2 از دیدگاه مدیران بین عوامل حذب مشتری در باشگاه داری اختلاف معنا داری وجود دارد .

-3 از دیدگاه مدیران بین روش های حفظ مشتری در باشگاه داری اختلاف معنی داری وجود دارد. -4 از دیدگاه مدیران بین معیار های موفقیت باشگاه اختلاف معنا داری وجود دارد .

روش شناسی پژوهش:

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی می باشدجمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه - پرسشنامه تعدیل شده صنعت بهداشت و آمادگی جسمانی اس اچ اف ای - ایجاد شده توسط - دین مانتیا ،سال 2000،کشور آمریکا انجام شده است .جامعه آماری تحقیق ، مدیران باشگاه های ورزشی بخش خصوصی شهر سنندج است که بر اساس آخرین اطلاعات در سال 1393 از اداره ورزش و جوانان استان کردستان تعداد آنها 70 باشگاه بوده است .که در 3 بخش آقایان ،بانوان و مشترک بین آقایان و بانوان - به صورت شیفت صبح و بعد ظهر که به تناسب باشگاه ها هر شیفت مختص جنسیت خاصی بوده است - مشغول به کار بوده اند .با توجه به در دسترس بودن ادرس باشگاه ها ،سعی شد که از تمام مناطق شهرو به تناسب جنسیت 40مدیر به صورت خوشه ای انتخاب شود . به ازای هر باشگاه یک پرسشنامه به مدیران داده شد که تعداد آنها 40 مورد شد و همگی به درستی تکمیل شدند. پرسش نامه شامل دو قسمت بود:

-1موقعیت کاری ، شرایط کاری ،نوع مالکیت، مدت زمان فعالیت باشگاه ،سطح تحصیلات ، خدماتی که باشگاه ارائه میدهد،

-2 قسمت دوم در 4 طیف در مقیاس لیکرت - کاملا موافقم تا کاملا مخالفم - *دلایل انتخاب حرفه 6 سوال *معیار های موفقیت در باشگاه داری4 سوال

نیاز های اصلی آموزشی برای بهبود عملکرد مدیریت باشگاه4 سوال * مدارک مورد نیاز مربیان6سوال نکته قابل توجه در جواب دهی به سوالات چند گزینه ای این بود که به مدیران اجازه داده شد بیش از یک گزینه را انتخاب و در پایان برای تحلیل اولویت بندی شدند. در این پزوهش برای سنجش اعتبار خرده مقیاس های پرسشنامه مختص مدیران - معیار های موفقیت در باشگاه داری ،عوامل جذب مشتری در باشگاه داری ، روش های حفظ مشتری در باشگاه داری ، معیار های موفقیت یک باشگاه - از ضریب الفای کرونباخ استفاده شد که همگی بالای 0/7بوده است .داده ها بااستفاده از امار توصیفی - فراوانی ،درصد، میانگین ، انحراف معیار - بر رسی شدند و در بخش آمار استنباطی برای رتبه بندی نتایج از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شد. تمام محاسبات آماری با استفاده از نرم افزارانجام شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید