بخشی از مقاله

خلاصه

هدف از انجام این مقاله ارائه نظریه جدید در زمینه داده کاوی شخصیت شناسی افراد و ارتباط آن با حرفهها و کاربردهای آن در زندگی شغلی افراد است. این مقاله شامل چند اندیشه ساده و بسط پیچیده تر آن اندیشه هاست. در ابتدا تیپ شخصیت افراد مشخص می شود. این کار را می توان با استفاده از مدل شش ضلعی جان ال هالند انجام داد. هرچه شخص به یک تیپ شخصیتی شباهت بیشتری داشته باشد راحت تر می توان رفتارها و ویژگیهای خاص او را حدس زد. پی بردن به تیپ شخصیت افراد منجر به راهنمایی افراد به اتخاذ تصمیمات رضایت بخش شغلی و پیشرفت آنها میشود. با استفاده از سیستم پیشنهادگر شغلی میتوان افق وسیعتری در نحوه استخدام و انتخاب حرفه افراد به وجود آورد.

کلمات کلیدی: شخصیت شناسی محاسباتی، تست شخصیت شناسی هالند، سیستمهای پیشنهادگر، توصیه نقش کاری.

.1 مقدمه

افراد دارای عقاید و سلایق متفاوتی هستند که نشأت گرفته از فرهنگ جامعه و آموزشهایی که دیدهاند، میباشد و مجموعه این موارد شخصیت افراد را تشکیل میدهد. هر فردی دارای ویژگیهای شخصیتی متفاوتی است که او را از دیگر افراد جامعه متمایز میکند. در بسیاری از اوقات مشاهده شده است که افراد از جایگاهی که هستند و شغلی که دارند رضایت کافی ندارند، در نتیجه بازده کاری پایینی دارند. این عدم رضایت از تصمیمگیری نادرست سرچشمه می گیرد. گاهی افراد در رشتهای از علم تحصیل میکنند که با ویژگی های شخصیتی آنها سازگاری ندارد به همین ترتیب فرصت های شغلی مناسبی نیز نمی یابند. تمامی این نارضایتی های فردی باعث عدم پیشرفت خود شخص و درنتیجه سازمانها و حتی عقب ماندن جامعه میشود.

در جهت بهبود رضایتمندی افراد سرویسهای سیستم اطلاعاتی تصمیمیاری طراحی شدهاند که اطلاعات کاربران در دنیای اینترنت را جمعآوری کرده تا تجربه کاربری بهتری را رغم بزنند و بتوانند در بسیاری از تصمیمات مانند انتخاب فیلم و موسیقی به کاربران پیشنهادهای بهتری ارائه دهند و در تصمیم گیری آنها را یاری دهند. در این میان، سیستم پیشنهادگری که بتواند شخصیت افراد را مورد مطالعه قرار دهد، ویژگیهای شخصیتی افراد را شناسایی کند و فرصتهای شغلی مناسبی پیشنهاد دهد، نیاز است. هدف این مقاله طراحی سیستم پیشنهادگر شغلی است که بتواند مشکلات بیان شده را بر طرف کند. در این راستا، با بهره گیری از تستهای شخصیت شناسی برآنیم تا بتوانیم سیستم پیشنهادگر هوشمند و بهینهای ارائه دهیم. در ادامه در بخش 2 به بحث دربارهی شخصیت شناسی می پردازیم. در بخش 3 سیستمهای پیشنهادگر را معرفی می کنیم. در بخش 4 به بررسی کارهای انجام شده در گذشته میپردازیم و انگیزه انجام این کار را بررسی میکنیم. سپس در بخش 5 متدولوژی این مقاله را معرفی کرده و در بخش 6 نتایج و کارهای آتی را ارائه میکنیم.

.2 شخصیتشناسی

افراد با توجه به محیطی که در آن پرورش یافته اند و آموزشهایی که دیدهاند دارای شخصیتهای متفاوتی هستند. هر فرد بنابر شخصیت خود در موقعیتهای متفاوت دارای افکار و احساس متفاوتی هستند و رفتارهای متفاوتی نشان میدهند. شکل 1 میزان رشد محبوبیت و اهمیت شخصیت شناسی در طی سالهای اخیر را نشان میدهد. با شناسایی شخصیت هر فرد میتوان افکار، احساس و رفتار فرد را پیشبینی کرد که میتوان بر اساس آن جنبههای مهم زندگی هر فرد مانند سلامت جسم و روان فرد، روابط خانوادگی و اجتماعی او و همچنین انتخاب شغلی او، رضایت او از شغل و کارایی او در محیط کار را نیز پیشبینی کرد. شخصیت افراد در پیشبینی ایدئولوژیهای سیاسی، فعالیتهای جنایی و میزان علاقهمندی به مشارکت در گروه کمک شایانی میکند.

در سالهای اخیر، بسیاری از شرکتها و سازمانها به دلیل وجود فضای رقابتی سعی میکنند تا به بهترین شکل ممکن به کاربران و مشتریان، سرویس و محصول خود را عرضه کنند. با مطرح شدن مفهوم تجربه کاربری یا به اختصار ux، این رقابت سختتر شده و سازمانها علاقهمند هستند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند. همچنین در دنیای پرمشغلهی امروزی افراد نیز تمایل به شخصیسازی سرویسها در همهی حوزهها، مانند خرید اقلام، انتخاب فیلم وحتی انتخاب شغل مناسب را دارند تا در کمترین زمان ممکن بهترین انتخاب را داشته باشند. به همین دلایل، افراد زیادی بر روی این موضوع و راهکارهای بهبود آن تحقیق و بررسی کردهاند و در نتیجه تعداد مقالات به چاپ رسیده مرتبط با شخصیتشناسی رشد چشمگیری داشته است که خود بیانگر اهمیت موضوع است به شکل 2 مراجعه شود .[1]

-1-2 تست شخصیتشناسی

دکتر جان ال. هالند برای سادهسازی سیستمهای پیچیده موجود برای شخصیتشناسی افراد، Holland Codes را ارائه داد. این کد توانایی سازماندهی اطلاعات افراد و اطلاعات مشاغل را دارد و میتواند به راحتی ارتباطی بین این دو برقرار نماید. در این تست شخصیتشناسی از شش گروه متفاوت واقعگرا1، جستجوگر2، هنری3، اجتماعی4، متهور5 و قراردادی 6 تشکیل شده است. همچنین می توان شش مدل محیطی براساس شباهت محیطی که افراد در آن زندگی میکنند را توصیف کرد: واقعگرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور و قراردادی. تطابق دادن افراد و محیط در پیشبینی مواردی همچون انتخاب شغل و موفقیت در آن، انتخاب رشته تحصیلی و موفقیت در آن، رفتار اجتماعی فرد، کمک شایانی میکند .[2] بدین ترتیب، طبق نظریه هالند ویژگی شخصیتی افراد به شش گروه تقسیمبندی شده است، اگرچه هر فرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید