بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مباحث مهم در جوامع صنعتی امروزی کشورهای در حال توسعه ، نحوه ی دستیابی آنها به کلاس جهانی و ارائه محصولاتی در همان سطح است . ورود به بازارهای جهانی ، یکی از مسائل مهم کشور است که ذهن مدیران صنایع مختلف را به خود مشغول نموده است. با ظهور سازمان های بین المللی و ایجاد تفاهم نامه های منطقه ای تجارت در عرصه جهانی گسترش بیشتری یافته و کالاهای ساخته شده کشورها ، مرزهای سیاسی و ملی را طی کرده و به دست مشتریانی که از نظر فرهنگی ، نژادی و... هیچ قرابتی با تولیدکنندگان ندارند، می رسد . در این پژوهش با مروراستراتژی های تولید ژاپنی، روش های نوین تولیدی شامل تولید بهنگام، تولید چابک و تولید ناب و تولید در کلاس جهانی ارائه میشود و خاطر نشان میکند که تولید کنندگانی که    قادر  به  ارائه  محصولات  خود  در کلاس  جهانی  هستند  با  توسعه  و بهبود مستمر همهی اجزای سیستمهای تولیدی خود به این باور رسیده اند که تولید در کلاس جهانی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت برای بقاست. در پژوهش حاضر ابزارها و روشهای تولید در کلاس جهانی بررسی شده است و استراتژیهای مورد نظر در تولید در کلاس جهانی به طور کامل شرح داده شده با هدف این که بر دانش موجود در زمینه تولید و عملیات در سطح جهانی افزوده شود.

.1مقدمه و بیان مسئله

امروزه تولید به عنوان یکی از شاخص های توسعه جوامع انسانی مطرح است و بازخورد ارزش بالاتر در تولید، موجب افزایش توان اقتصادی کشور خواهد بود - فارسیجانی،. - 1389 تولید در کلاس جهانی، به عنوان یکی از شناخته شده ترین سیستم های تولید شده در جهان، مجموعه متفاوتی از مفاهیم، اصول، سیاست ها و تکنیک ها برای مدیریت و راه اندازی یک شرکت تولیدی است. این سیستم تحت تاثیر نتایج به دست آمده توس شرکت های تولیدی جدید ژاپنی پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد در حالیکه امروزه با بسیاری از ایده های مورد استفاده

توس    ژاپن  در  صنعت  خودرو،  الکترونیک  و  شرکت  های  فولاد  برای به دست  آوردن  مزیت رقابتی  سازگاراست.  این  شیوه  در  درجه  اول بر    بهبود  مستمردرکیفیت،هزینهها،زمان تدارک، انعطاف پذیری و خدمات به مشتریان تمرکز دارد - موسوی،. - 1393 سازمان تولید در کلاس جهانی میتواند بهترین تولیدکننده در جهان باشد و با ارزشترین محصولات را تولید کند و بیشترین نرخ بازگشت را از طریق اجرای استراتژی رقابتی سازمان به دست آورد. رقابت در کلاس جهانی، به این معناست که سازمان ها در بازار جهانی در هر رقابتی موفق باشند ، یعنی اینکه از نظر کیفیت ، زمان انتظار، انعطاف پذیری، هزینه و قیمت، خدمت به مشتری و نوآوری از هر رقیبی بهتر باشند یا با او برابری کنند.

مولفه های کلیدی برای تولیدکننده کلاس جهانی، مفاهیم وسیع تولید در کلاس جهانی را با عملکردهای خاصی در سازمان مورد توجه قرار می دهند. عوامل کلیدی تولید در کلاس جهانی برای ایجاد صرفهجویی در هزینه عملیات و پاسخگویی کارا، ارائه خدمات عالی به مشتری و اداره مناسب منابع، بر اطلاعات و دانش تکیه می کنند. آشنایی با علوم روز اولین گام در راه حرکت به سوی تولید در کلاس جهانی است. برای دستیابی به تولید محصولات در کلاس جهانی باید از حاصل دانش بشری و آخرین تکنولوژی ها بهره گرفت - غلامی و میرزایی،. - 1394 یکی از نمونه های بارز این دانش، ابزارها و روش هایی است که به وسیله متخصصان توسعه یافته و در اختیار عوامل اجرایی قرار گرفته است . یکی از مسائل مهم در دستیابی به کلاس جهانی تدوین استراتژی های سازمانی سازگار با آن است. مدیران باید متناسب با این استراتژی ها روشهای تولیدی مناسب را به کار گیرند .

.2مبانی نظری و پیشینه پژوهش

مفهوم تولید. واژه تولید در فارسی به عنوان معادلی برای کلمه

لاتین    manufacture در نظر    گرفته    شده که خود این    کلمه    از دو واژه manu    به معنای دستی    و  facture    به معنای ساخت    تشکیل    شده است . بنابراین معنی اولیه تولید ، تغییر شکل مواد اولیه به کالای ساخته شده است . هارینگتون با بیان این تعریف ، برآن است تا تمامی    بخش    ها    از جمله طراحی، تحقیق و توسعه، مالی ، مهندسی و  جز  آن در تولیدکالاها  موثر  هستند - هارینگتون1،. - 1991 صاحب نظر دیگری    به    نام مک لی  با تایید سخن هارینگتون، در تعریف خود از تولید ، ایجاد ارزش افزوده را نیز لحاظ کرده است .نکته مهم در تعریف مک لی توجه به تفاوت ارزش کالاها و خدمات قبل و پس از تولید است.با کنار هم گذاری دو تعریف فوق می توان نتیجه گرفت که تولید به معنای تغییر شکل مواد اولیه به کالای ساخته شده با استفاده از منابع سازمانی جهت ایجاد ارزش برای مشتری است - فارسیجانی،. - 1389 سیر تکاملی تولید. با گذشت زمان سیستم های تولید از شکل تولید سنتی به شکل امروزی خود درآمده است که سیر تاریخی به صورت زیر است : - فارسیجانی، - 1389دهه1910                

- بنیان گذاری    مدیریت    علمی    توس    تیلور

- مطالعات کار    و زمان    توس    گیلبرت ها

- راه اندازی خ    تولید توس    هنری فورد

- به کارگیری نمودار زمان بندی    فعالیتها توس  گانت

-    به کارگیری الگوی بهینه موجودی توس هریس دهه 1930

-    مطالعات رفتاری توس  التون مایو - مطالعات هاثورن -

-    فعالیت نمونه گیری به منظور تجزیه و تحلیل کار توست تیپت دهه 1940

-    استفاده از روش های پژوهش عملیاتی در عملیات جنگی

-    ارائه روش سیمپلکس برای برنامه ریزی های خطی توس دانتزیک دهه 1950

-    ظهور نخستین یارانه های ساده

-    شروع تضمین کیفیت توس  دمینگ و ژوران

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید