بخشی از مقاله

چکیده

هر سازمان با پرسش مشابهی درگیر می باشد. چگونه می توان با کمترین هزینه ممکن، کمترین زمان تحویل، خدمات و یا کالا را با بیشترین ارزش افزوده، در اختیار مشتری قرار داد. در یک پروژه ساختمانی نیز میتوان پرسش مشابهی را تعمیم داد. پروژه های ساختمانی که زمین های آنها و مساحت زیر بنای آنها مقدار قابل توجهی می باشند، نیاز مبرمی به برخورداری از سیستم ساخت صحیح، کاهش هزینه ها، کنترل مداوم پروژه و تامین کنندگان و دستیابی به ارزش افزوده بالا میباشند.

امروزه صنعت ساختمان نیز که نقش پر رنگی در اقتصاد کشور دارد، نیاز دارد تا با استانداردهای جهانی مقایسه شود و از نوین ترین شیوه های علم مدیریت در نحوه ساخت و ساز آن بهره ببرد و بتوان شاهد بالاترین استانداردها، کیفیت و خدمات در صنعت ساختمان بود. برای نیل به اهداف مذکور، در تحقیق حاضر از مدل کلاس جهانی استفاده شد و از طریق بررسی شاخص های ارزیابی کلاس جهانی، مطالعه تحقیقات مرتبط با صنعت ساختمان کشورهای صنعتی در کلاس جهانی، مشاهده سیستم ساخت پروژه ساختمانی اداری تجاری مدرن زعفرانی که مورد مطالعه بوده است و استفاده از نظرات خبرگان صنعت ساختمان، عوامل مؤثر در دستیابی به سیستم ساخت پروژه های ساختمانی در کلاس جهانی شناسایی شدند.

مقدمه

بسیاری از سازمانها برای افزایش منابع تلاش فراوانی می کنند تا به تغییری دست پیدا کنند که آنها را به سوی تعالی سوق دهد. امروزه فرصتها و تهدید های بسیاری برای سازمانها و موفقیتشان وجود دارد و نکات زیادی برای رسیدن به تعالی در این محیط باید فرا گرفته شود. در واقع در همه سازمانها دیدگاها، نقاط قوت و نقاط ضعف متفاوتی وجود دارد. زمانی که قدرت ها به بیشینه و ضعف ها به کمترین حالت خود میرسد، آنگاه فرصتهای زیادی برای موفقیت پدیدار می شود. با این حال برای تسهیل رسیدن به موفقیت، نیاز به ساختار صحیحی می باشد

روشها و تکنیکهای مختلفی وجود دارند که فرایند های مدیریتی را تسهیل و حمایت میکنند و مدیران از این روشها بسیار استفاده میکنند و تعداد این روشها به عنوان ابزارهای مدیریتی رو به افزایش است - پالوچا، . - 2012 برای رسیدن به موفقیت نیاز به ساختار صحیح میباشد و برای داشتن ساختار مناسب، از روشهای و تکنیکهای مختلفی استفاده میشود. به طور مثال میتوان به تکنیکهای متفاوتی از قبیل شش سیگما، تولید ناب، مدیریت کیفیت جامع، ساختار تولید سلولی و سازمان روان اشاره کرد

رویکرد تولید در کلاس جهانی - WCM - 1 تکنیکی برای داشتن چنین سیستمی است که ساختار صحیح را یه سازمان و تولید بدهد. تولید در کلاس جهانی مفهومی است که توسط سازمانهایی که بهترین سیستم تولید را در جهان دارند معرفی شده است. WCMیک مدل مدیریتی یکپارچه می باشد که باعث سیستماتیک شدن بهبود مستمر در تمامی فعالیتها در سازمان میشود

برای درک بهتر نسبت به موضوع مورد مورد مطالعه پروژه ساختمانی تجاری اداری مدرن زعفرانیه نیز با توجه به پروژه های ساخته شده در ایران و فاصله زیادی که پروژه های داخلی در قیاس با پروژه های مشابه در کشور های پیشرفته از نظر بعد رقابت، زمان تحویل، هزینه ساخت و بسیاری عوامل دیگر داشت سعی بر آن شد که عوامل مؤثری را که از ابتدا برای دستیابی به سیستم ساخت در کلاس جهانی لازم است را شناسایی کرده و در نتیجه آن بتوان به محصول تمام شده که همان ساختمان تجاری و اداری در کلاس جهانی می باشد دست پیدا کرده و بتواند با پروژه ها و ساختمان های تجاری اداری مشابه در منطقه و کشور های پیشرفته مقایسه شود و رقابت کند.

لذا برای ارزیابی و شناسایی عواملی که موجب عدم تطابق پروژه های ساختمانی با استانداردهای جهانی این صنعت می شود، سعی بر آن شد که با استفاده از منابع علمی و کتابخانه ای، مشاهده پروژه و مصاحبه با مدیران پروژه و استفاده از نظرات خبرگان، این عوامل و شاخصها در سیستم ساخت، باتوجه به رویکرد کلاس جهانی بررسی و شناسایی گردند تا بتوان به سیستم ساخت پروژه های ساختمانی در کلاس جهانی دست پیدا کرد.

مورد مطالعه

پروژه مدرن زعفرانیه، مجتمع تجاری اداری با زیر بنای بالغ بر 12000 متر و پرسنل بیش از 1500 نفر می باشد و بالغ بر 70 شرکت تأمین کننده منابع اولیه در زنجیره تأمین خود دارد. این پروژه از نظر موقعیت در تقاطع خیابان زعفرانیه و آصف واقع شده است و در سری ساخت مجتمع تجاری اداری مدرن الهیه میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید