بخشی از مقاله

چکیده

مقاله ی حاضر با عنوان تکنولوژی و بهره مندی از آن در تدریس ریاضی به منظور پرداختن به امر تولید ، استفاده از تکنولوژی آموزشی، به کار گیری نرم افزار های آموزشی و کمک آموزشی جهت کمک به فرایند تدریس ریاضی صورت گرفته است. روش گردآوری اطلاعات این مقاله به صورت کتابخانه ای است و برای نیل به هدف با مطالعه کتاب ها و مقالات گوناگون به نظریات صاحب نظران اشاره شده است.

در دنیای امروز، تغییرات ناشی از فناوری های جدید تاثیر به سزایی بر روند زندگی انسان ها و فرایند یادگیری دانش آموزان داشته و با روش های سنتی آموزش ریاضی به طور جدی به مقابله برخواسته است با توجه به گسترش روز افزون فناوری اطلاعات و استفاده از تکنولوژی های آموزشی جدید، و تاثیر فزاینده آن بر زندگی انسان، آشنایی دانش آموزان و معلمان با این فناوری و تسلط در استفاده از ابزار های آن از ضروریات تدریس - ریاضی - است.

مقدمه

یکی از معضلات امروز در عرصه آموزش و پرورش فقدان علاقه ی دانش آموزان به یادگیری به ویژه در دروسی چون ریاضی است؟ و از سوی دیگر دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی که به جامعه اطلاعاتی مشهور است آغاز شده که زندگی بشررا تحت تاثیر قرار داده است×؟پیشرفتهای فناوری منجر به تحولاتی در صلاحیتها و شایستگی های مورد نیاز و متناسب با دنیای متغیر فعلی در دانش آموزان گشته است

نظامهای آموزشی جهان برای برطرف کردن معضلات موجود، به دنبال تغییر و اصلاح روشها و سیاستهای پیشین خود هستند؟در میان راه حلها و پیشنهادات گسترده موجود، ساخت و سازگرایی که برخاسته از نهضت فلسفی ×؛اجتماعی است، نیز میتواند پاسخی برای رسیدن به هدف آموزش برتر باشد؟وهمچنین برای محقق شدن چنین رویکردی به ناچار نیاز به تغییر رویه های سابق است×؟بنابراین یکی از تلاشهای سازمانهای آموزشی باید در ارتباط با روشهای تدریس نوین مانند کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی باشد

کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در جهان معاصربا سرعت فزاینده ای در حال گسترش است و همه ابعاد زندگی از جمله، تعلیم و تربیت را در شکل های متفاوت آن دچار دگرگونی کرده است. بعضی از کشورها برای دستیابی به تعلیم و تربیت مطلوب، در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتباطات سرمایه گذاری کرده اند و می خواهند، فن آوری را برای دستیابی به بهترین و جدیدترین روشها به کار گیرند تا مزیت هایی برای تعلیم و تربیت داشته باشد

روش هایی چون روش تدریس کارگاهی و روشهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و تلفیق این روش ها با مفهوم ساختن گرایی راهکارهایی جهت تفکر و عمل بوده، بر قدرت استدلال و خلاقیت دانش آموزان می افزاید و موجب توسعه دسترسی به آموزشی کیفی می گردد.

بیان مسأله

ریاضیات علم شیرینی است در صورتی که دانش آموز به شکل معنی دار مسائل را حل کند. امروزه ریاضیات جزئی تفکیک ناپذیر از برنامه درسی است .مدرسان ریاضی برای مفهوم ریاضیات دو ماهیت انتزاعی و ملموس را در نظر می گیرند که امروزه ماهیت انتزاعی در مرکز توجه بوده و کمتر به ماهیت محسوس ریاضی پرداخته می شود . عدم توجه به این نکته از جمله عوامل عدم موفقیتتدریس ریاضی در مقاطع تحصیلی مختلف می باشد

در کلاسهایی که به روش سنتی تدریس می شود به دلیل یکنواخت بودن کلاسها و همچنین بی علاقگی و بر آورده نشدن نیاز دانش آموزان هم دانش آموز و هم معلم از کلاس خسته می شوند.

لذا باید فرایند تدریس را به گونه ای طراحی کرد که دانش آموز درگیر انجام فعالیت و حل مسئله شود، آنگاه خواهد توانست مفاهیم را به خوبی یاد بگیرد و در مورد آن بحث کند و راه حل ارائه دهد.در این صورت درک عمیق تری نسبت به مفاهیم ریاضی پیدا می کند.استفاده درست و بجا از روشهای متنوع در تدریس ریاضیقطعاً به درک بهتر مسائل ریاضی کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه دست اندرکاران تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده است نحوه مواجه شدن آموزش و پرورش با فرصت ها و تهدید های حاصل از گسترش و توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه ریزی دقیق و اصولی برای بهره برداری از آن است و نیز حرکت به سوی تغییر درسیستم آموزشی و سوق دادن شیوه آموزش ریاضیات به روش ساختن گرایی صورت گرفته است.

پژوهشی که توسط خسروی و همکاران - - 1390 جهت مقایسه تأثیراستفاده ازروشهای نوین تدریس و سنتی برمیزان پیشرفت تحصیلی انجام شد معلوم گردید که روش های نوین و فعال تدریس مانند روش کارگاهی نسبت به روش های سنتی تاثیر بیشتری بریادگیری داشته ، آموزش را عمیق تر و اثر بخش تر کرده و سبب بروز خلاقیت می گردد.

گاربل و همکاران - - 2008 در پژوهشی با عنوان "بهینه سازی تدریس درسهای کوچک " که بر روی دانش آموزان آمریکا انجام شد ، به این نتیجه رسید که استفاده از روش تدریس کارگاهی برای آموزش مهارتهای خواندن و نوشتن کمک زیادی به معلمان می کند چرا که دانش آموزان در رقابت با همسالانشان و در کنار اعضای گروه بازدهی بیشتری در مقایسه با آموزش به روش متداول سنتی دارند. با رویکرد ساختن گرایی - ICT - هدف از پژوهش حاضراین است که آیاروش های تدریس مبتنی بر و روش کارگاهی دریادگیری ویادداری دانش آموزان در درس ریاضی تأثیر دارد؟

ضرورت و اهمیت پژوهش

در دنیای امروز نظامهای سنتی در تمام زمینه ها برای حیات خود با چالشهای جدی مواجه شده اند. پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی، بشر امروز را در جمع آوری و طبقه بندی یافتههای علمی ناتوان ساخته است و طبیعی است که آموزش سنتی برای انتقال علم با چنین پیشرفت سریعی ناتوان است. برای رویارویی با انبوه چالشهای هزارهی سوم، هزارهدانایی، و برای رسیدن به ارکان تعلیم وتربیت در قرن بیست و یکم آگاهی معلمان از انواع الگوهای تدریس و بهره گیری از الگوها و روشهای تدریس موثرآنها را تبدیل به نیروهایی اثر بخش و با انگیزه کرده موجبات حفظ پویایی و تکامل را در فراگیران ایجاد خواهد کرد و به آنان در تجزیه و تحلیل و بازسازی تجاربشان کمک خواهد نمود.

الگوهای فعال تدریس از جمله روشهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، کارگاهی و روش تدریس ساختن گرایی موجب، تقویت توانایی ذهنی شاگردان، افزایش انگیزه درونی فراگیران، ارتقاء خلاقیت آنان و افزایش توانایی حل مساله و یادگیری بهتر می گردد .از جمله بازخوردی که میتوان برای روش کارگاهی بیان کرد"توانایی تبدیل اطلاعات به عمل"در این روش است.در این روش تولیدعلم توسط خود علم آموزان صورت میگیرد وبا منابع معتبر مقایسه و اصلاح و یا تکمیل میشود.

امروزه تمام تلاش سیاستگذاران برآن است تا بتوانند خودرا با امواج تغییرات به خصوص در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات هماهنگ نمایند 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید