بخشی از مقاله

چکیده

مقالهی حاضر با عنوان تکنولوژی و بهره مندی از آن در تدریس ریاضی به منظور پرداختن به امر تولید ، استفاده از تکنولوژی آموزشی، به کار گیری نرم افزار های آموزشی و کمک آموزشی جهت کمک به فرایند تدریس ریاضی صورت گرفته است. روش گردآوری اطلاعات این مقاله به صورت کتابخانه ای است و برای نیل به هدف با مطالعه کتاب ها و مقالات گوناگون به نظریات صاحبنظران اشاره شده است . در دنیای امروز، تغییرات ناشی از فناوری های جدید تاثیر به سزایی بر روند زندگی انسان ها و فرایند یادگیری دانش آموزان داشته و با روش های سنتی آموزش ریاضی به طور جدی به مقابله برخواسته است با توجه به گسترش روز افزون فناوری اطلاعات و استفاده از تکنولوژی های آموزشی جدید، و تاثیر فزاینده آن بر زندگی انسان، آشنایی دانش آموزان و معلمان با این فناوری و تسلط در استفاده از ابزار های ان از ضروریات تدریس - ریاضی - است.

مقدمه

آموزش وپرورش ، بعنوان مهم ترین نهادی است که در جوامع مختلف نقش اصلی در پرورش استعدادهای همه جانبه دانش آموزان را برعهده دارد. این نهاد از یک سو و ظیفه آموزش دانش ها و تجهیز دانش آموزان به اطلاعات مورد نیاز آنها را به عهده دارد و از سوی دیگر می بایست زمینه ای را فراهم آورد تا به رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و استفاده صحیح و جهت دار از این استعداد و توانایی کمک نماید - صافی ، . - 1393 دنیای آموزش و پرورش امروز، نقطه توجه خود را از تدریس به یادگیری معطوف کرده است. این رویکرد یادگیری محور و پایه همه ی برنامه های ، سیاست ها و خط مشی های، آموزش قرار می دهد و لازمه تحقق هدف های چنین رویکردی با توجه به دانش گسترده فن آوری اطلاعاتی، بهره وری از تمام امکانات و فن اوری های، غنی در دسترس است - رئیس دانا ، . - 1381 مطابق سند تحول بنیادین برخورداری از فناوری آموزشی در سطح معیار مورد تاکید قرار گرفته است. ضرورت توجه به فناوری های نوین آموزشی در آموزش و پرورش در بند 7فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش - راهبرد های کلان - مورد تاکید قرار گرفته است.

فناوری آموزشی به مفهوم جدید طراحی منظم فرایند آموزش می باشد و بعنوان یک دانش کاربردی فرصتهای چالش انگیز متفاوتی برای طراحی تولید و مدیریت برنامه های آموزشی و پرورشی را فراهم می نماید - فرمهینی فراهانی، . - 8731 فناوری آموزشی اصول و راهبردهایی است که برای حل مسایل آموزشی درسطح کاربردی بکار می رود و تلاش می کند فرایند آموزش را بگونه ای طراحی وتنظیم کند که تمام عوامل و عناصر تشکیل دهنده آن بطور منظم وهماهنگ برای رسیدن به هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به هم مرتبط باشند - فردانش،. - 1372 از نظر یونسکو فناوری اطلاعات عبارت است از روش های علمی ، فنی ، مهندسی و تکنیک های مدیریت ، پردازش و کاربرد اطلاعات درزمینه ای اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی - زارعی زوارکی،. - 1380 باتوجه به تکنولوژی های یاددهی ، یادگیری در امر آموزش و پرورش به منظور ارتقاء کیفیت آموزشی برای پاسخگویی به نیازها ، توجه به علایق فردی و توانایی های متفاوت فراگیران درکنار نظام آموزش رسمی بسیار ضروری است بی تردید توانمند و توسع و استقلال واقعی کشورها نسبت مستقیم با توانایی آنان در تولید علم و توسعه علمی- تحقیقاتی دارد در عصر کنونی تولید علم و تحرک علمی با ررونق و پیشرفت تکنولوژی کاملامرتبط است. دردنیای امروز، تغییرات ناشی از فناوری های جدید بر روند زندگی و کار مردم در دنیای جدید تاثیر گذاشته و با روش های سنتی آموزش ، یادگیری و مدیریت آموزش به طور جدی به مقابله پرداخته است.

در زمینه تکنولوژی آموزشی و فواید آن تحقیقات متعددی انجام گرفته است که نتایج بسیاری از آنها بر ضرورت و لزوم به کارگیری تکنولوژی آموزشی در فرایند یاد دهی یادگیری وتحقق هر چه بهتر اهداف آموزشی تاکید می نماید و نارسایی های کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش را که موجب پرورش نیافتن تفکر منطقی ، خلاقیت ذهنی ، روحیه جست وجو گر و مهارت مدیریت فرآیند یادگیری می شود را بیان می کند و نیز یاد آور است که در دانشگاه های کشور در زمینه تخصص های مرتبط با کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش به ویژه تهیه محتوای برنامه های مناسب و نرم افزارهای لازم ، فعالیت آموزشی قابل توجهی صورت نمی گیرد . با توجه به مباحث فوق، هدف مقاله حاضر بررسی تکنولوژی و نحوه ی بهره مندی از آن در تدریس می باشد

پیشینه پژوهش

درزمینه پژوهش های انجام شده پژوهش های دیگری در داخل و خارج از کشور انجام گرفته است که چند نمونه مورد بررسی قرار می گیرد: 
نتیجه پژوهش شیخ زاده - 1383 - در خصوص اثربخشی نرم افزار ریاضی ابتدایی براساس رویکرد سازنده گرایی نشان دهنده تاثیر آموزش های رایانه ای بر ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نسبت به آموزش های معمئل مدارس می باشد گلزاری - 1383 - نشان داد که استفاده از نرم افزار کمک آموزشی در افزایش یادگیری دانش آموزان در مقایسه با رووش های سنتی ، اثر گذارتر است.استفاده از دست سازه ها نیز در افزایش یادگیری دانش آموزان در مقایسه با روش تدریس سنتی ، به تنهایی موثر است. شبیری - 1382 - پژوهشی با عنوان تهیه نرم افزار کمک آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تاثیر آن بر نبه های شناختی و عاطفی دانش آموزان انجام داد .نتایج نشان دا که کامپیوتر موجب افزایش یادگیری فیزیک دانش آموزان می گردد و هم چنین موجب می گردد تا برخی از نقش های مورد انتظار از معلم در کلاس نوین و تبدیل از آموزش دهنده به »باهم آموز« برآورده شود. کریستین سن و گربر - - 1990 تاثیر رایانه ای شدن مشق و تمرین بر عملکرد ریاضی را مورد مطالعه قرار دادند .در این تحقیق تمام دانش آموزان با رایانه کار می کردند .در این مطالعه 30 نفر دانش آموز معمولی و 30 نفر دانش آموز با ناتوانی یادگیری - نسبت به میانگین æ    سطح زیر توانایی عملکرد ریاضی - ، در یکی از دو گروه؛ برای شش دقیقه در هر روز و برای13 روز؛ در سه وضعیت آموزش از راه مشق های نوشتاری، برنامه مشق های بازیگونه، و مشق بر روی صفحه کلید، مشارکت کردند .برای دانش آموز بدون ناتوانی، عملکرد آزمون نوشتاری بهتر از دانش آموزانی بود که در مشق استاندارد شرکت کرده بودند و برنامه تمرین از برنامه بازی وضع بهتری داشت، و تفاوتی بین عملکرد صفحه کلید و آزمون شفاهی مشاهده نشد. تکنولوژی آموزشی چند هه ای نیست که اصطلاح تکنولوژی جایی برای خود در فرهنگ تعلیم و تربیت جهان اختصاص داده و امروزه مفهومی مترقی و تکامل یافته را به همراه دارد و زمینه ی بهره گیری ازآن صرفا به کاربرد مواد و وسایل آموزشی خلاصه نمی شود بلکه مفهومی وسیع تر æ    جدید تر به همراه دارد .

تکنولوژی به گونه ای است که به طور مداوم تدریس و یادگیری را دچار تغییر و تحول نموده است و کامپیوتر æ    امکانات شبکه ای به عنوان یکی از امکانات مهم در نظام آموزشی پذیرفته شده است - زارعی زوارکی،. - 1384 تکنولوژی آموزشی از دو بعد اصلی تشکیل شده و از آنها جهت حل مسایل آموزشی بهره می جوید. اول بعد نرم افزاری - محتوایی - ؛ شامل، روشها، دستورالعمل ها، الگوها، راهبردها و طبقه بندیها و... دوم بعد سخت افزاری که؛ شامل، ابزار، وسایل و دستگاهها و رسانه ها می باشد . این دو بعد مکمل یکدیگر بوده وبدون یکی دیگری کامل نخواهد بود - فردانش ،. - 8731 جیمز براون و همکارانش اصطلاح تکنولوژی آموزشی را چنین تعریف می کنند تکنولوژی آموزشی فراتر از کاربرد ابزار و وسایل است بدین ترتیب تکنولوژ آموزشی بیشتر از مجموعه قسمت های مختلف تشکیل دهنده آن است و آن عبارت است از روش منظم طراحی ، اجرا وارزیابی کل فرایند تدریس و یادگیری با استفاده از هدف های بخصوص وبهره گیری از یافته های پژوهشی در روان شناسی و ارتباط انسانی و غیر انسانی به منظور ایجاد یادگیری موٍرتر ، عمیق تر و پایدارتر. تکنولوژی واژه مرکبی است که از دو واژه مستقل تکنیک - به معنای راه کار روش اجرای کار - و لوژی - به معنای شناخت - درست شده است پس تکنولوژی یعنی راهها و روش های کار و عمل - رئوف،. - 1377

واژه آموزش: یعنی یاد دادن؛ برای یاد گرفتن؛ برای بهره بردن و ایجاد تغییر مفید در وضعیت موجود - همان - . در آغاز پژوهش لازم است محقق به ذکر پاره ای از تعاریف در رابطه با موضوع این پژوهش بپردازد: تکنولوژی چیست؟

غالبا تکنولوژی فرآورده های صنعتی از قبیل:ماشین آلات،کامپیوتر،روبات - آدم آهنی - ، سفینه فضایی،ماهواره و مانند آنها را به ذهن افراد متبادر میکند و تصور می شود مردمی که دارای محصولات فراوان صنعتی از تکنولوژی برتر برخوردارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید