بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از سه اصل بین المللی، که در تابعیت وجود دارد،این است که افراد نباید بیش از یک تابعیت داشته باشند زیرا افرادی که دارای تابعیت مضاعف یا چند تابعیتی هستند ، در عرصه بین الملل با مشکلاتی مواجه میشوند. واگرچه ممکن است داشتن تابعیت مضاعف، برای اشخاص امتیازی در بر داشته باشد، اما شخصی که دارای تابعیت مضاعف یا چندگانه میباشد، در مقابل دولتهای متبوع خود نیزبه عنوان شهروند دارای تکالیف مضاعف خواهد شد،هدف مقاله حاضر پرداختن به محاسن ومعایب تابعیت مضاعف دررابطه با حقوق شهروندی می باشد.

مقدمه:

زمانی که شخص به طور همزمان تابعیت دو کشور را دارا باشد دارای تابعیت مضاعف است وهنگامی که شخص در یک زمان با بیش از دو کشور رابطه تابعیت داشته باشد از ان به وضعیت چند تابعیتی یاد میکنند وهنگامی مصداق دارد که شخص در ان واحد تابعیت دو یا چند کشور را داشته باشدواز ان جا که جوهره ذات تابعیت همبستگی دائمی وانحصاری یک شخص با کشور معین است.

اشکال عمده تابعیت مضاعف نه تنها از نظر حقوق وتکالیف تبعه بوده بلکه از نظر بین المللی موجب اختلال در روابط بین دولت ها میشود. در تابعیت مهم علقه تابعیت است که میان فرد ودولت وجود دارد وشخصی که بیش از یک تابعیت را دارد نمیتواند تمام تکالیف خودرا نسبت به دو یا جند دولت ایفا کند - ارفع نیا، . - 1370 جهت تبیین جایگاه تابعیت مضاعف درارتباط با حقوق شهروندی به موارد زیر می پردازیم.

انواع تابعیت مضاعف

تابعیت مضاعف به یکی ازدو طریق زیر کسب میگردد الف:تابعیت مضاعف اصلی: چون هر کسی باید دارای تابعیتی باشدوهمین که طفل به دنیا امد ناگزیر باید تکلیف او معین گرددوهمه دولت ها پذیرفته اند همین که تولدی صورت گرفت تابعیت دولتی به دو صورت او را به سرزمینی مربوط میسازد:

-1 اصل خون:سیستم خون که ان را سیستم نسبی نیز مینامند بدین معنی است که به موجب ان تابعیت از طریق نسب وبه سبب تعلق طفل به خانوادهبه وی تحمیل میشود.

-2 سیستم خاک:در این سیستم هر کسی در هر کجا متولد شده است تابعیت همان جا را دارا میگرددواعمال این سیستم به دلیل جلوگیری از بی تابعیتی افراد میباشد ب: تابعیت اکتسابی:

این تابعیت بر دو نوع است:

-1تابعیت اکتسابی ارادی - مستقیم - :در این نوع تابعیت اراده شخص مستقیما دخالت دارد واز دو طریق ممکن است الف:تابعیت اکتسابی بر اثر ازدواج

ب:تابعیت اکتسابی بر اثر تقاضای تابعیت از طرف شخص -2تابعیت اکتسابی غیر ارادی - غیر مستقیم - : در این نوع تابعیت اراده شخص در کسب تابعیت جدید وی دخالت ندارد وبه دو طریق ممکن است:

الف:تابعیت اکتسابی غیر ارادی اولاد صغیر شخص که تغییر تابعیت داده است ب:تابعیت اکتسابی بر اثر جداشدن قسمتی از اراضی کشور - سلجوقی، . - 1381

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید