بخشی از مقاله

چکیده

گرافیک حسی، به عنوان یکی از روشهای ارائه پیام، از موقعیتهای خلاقانهای در ارائه طرح بهره میگیرد و علاوه بر حس بصری، با سایر حواس پنجگانه مخاطب، مانند حس لامسه، تعامل مستقیم برقرار میکند. این تعامل، سبب کنجکاوی مخاطب درباره محصول و ترغیب او به انتخاب میگردد. از این رو استفاده از این روش در صنعت بستهبندی میتواند سبب ارائه کالایی با کیفیت زیبایی شناختی شاخص و متفاوت گردد. گرافیک حسی به مثابه تکنیکی خلاقانه در ارائه بستهبندی از طریق استراتژیهای گوناگون در مراحل طراحی و چاپ صورت میگیرد و علاوه بر ارائه اثری زیبایی شناسانه، به یکی از اهداف اصلی تبلیغات که متفاوت بودن است نزدیک میشود.

پژوهش حاضر با هدف شناخت جایگاه، اهمیت و روشهای استفاده از گرافیک حسی در ارائه بستهبندی خلاقانه، به بررسی تعامل و استقبال مخاطبین از این تکنیک میپردازد؛ در طول تحقیق به بررسی جایگاه گرافیک حسی در بستهبندیهای ارائه شده، همچنین دلایل و میزان موفقیت این روش ارائه مورد تحلیل قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و اطلاعات از طریق دو روش کتابخانهای و میدانی جمع آوری شده و با توزیع پرسشنامه در بین مخاطبین، به تحقیقات میدانی در این حوزه پرداخته شده است. نتایج حاصل، در رابطه با میزان تأثیرگذاری گرافیک حسی در طراحی بستهبندی و بازتاب آن در بین مخاطبین با ارائه آمار بررسی شده است.

مقدمه

تبلیغات نه تنها بازتابی از نیازهای فیزیکی هستند بلکه، احساس ضرورت نسبت به محصول میل نیرومندی را در مصرف کننده بیدار می کنند. این ضرورت اغلب اجتماعی- روانشناسانه است: تبلیغات به مصرف کنندگان می گوید، که چطور مالکیت محصولات مورد بحث، زندگی فردی، اجتماعی، احساسی یا حرفه ای یک فرد را بهبود می بخشد. کاربرد عناصر اجتماعی-فرهنگی با بهره بردن از ادراک و رفتار انسان در محیط های اجتماعی-فرهنگی، امیال را به نیاز بدل می سازد. آنچه تحت عنوان گرافیک خلاق، امروزه قضاوت میشود تنها یافتن راهحلهای مناسب و دیزاینهای مرتبط با موضوع نیست. چنین مواردی دلایل لازم موفقیت یک پروژه هستند اما کافی نیستند.

آنچه تحت عنوان موجی رقابتی و حساس در حال حاضر جریان دارد، افزایش و انشعاب هرچه بیشتر مجراهای ادراک پیام و دریافت ایده از سوی مخاطبان است. این نقش را به طور حتم، هر آنچه که قابل لمس است، بیشتر ایفا میکند - چارئی، . - 1385می توان گفت اغلب اوقات در پروسه های طراحی، اولین تصویر یا عامل بصری کهبه ذهنمان می آید، مبتذل ترین و پیش پا افتاده ترین آن هاستممکن است افزورن یک تکنیک غیرمعمولی بر روی عکسی پیش پا افتاده آن را مهیج کند - ویلیامز، - 1385 مخاطبی که از کثرت فرم وتصویر بی تفاوت نسبت به آنها می گذرد و طراحان در پی تاثیر و ایجاد تمایل در وی هستند.

گرافیک حسی یکی از موقعیتهای جدید در طراحی گرافیک است، که ایده هایی خلاق و غیر قابل انتظار را ایجاد می کند که در ارائه خود از بکارگیری حس بصری فراتر می رود و تمام حواس مخاطب را دربر میگیرد - کمالی، . - 1387 روش مذکور در بسته بندی هم تجلی پیدا کرده است. طراحی بسته بندی که یک فرآیند آگاهانه و حرفه ای است. طراح یک بسته بندی باید نیاز مشتریان و مخاطبان و حتی برداشت های ناخودآگاه آنها را نسبت به آنچه که می بیند و لمس می کند، بداند و بیان کند.

گرافیک حسی1

در گونه ای از گرافیک قدرت لامسه، بویایی و شنوایی به حس بینایی افزوده می شود تا تأثیر خود را افزون کند. از این اتفاق در گرافیک تحت عنوان »گرافیک حسی« نام برده می شود - همان - .گرافیک حسی یک شیوه بخصوص در طراحی گرافیک نیست، بلکه یک موقعیت در طراحی گرافیکی است و در واقع یک شاخه طراحی کاملا جوان در رشته گرافیک است. گرافیک حسی وقتی به وجود می آید که ما از روشی در طراحی استفاده کنیم که برای درک آن اثر تنها نباید به دیدن اکتفا کنیم و مجبور شویم به نحوی از دست هایمان نیز استفاده کنیم. گرافیک حسی نوعی طراحی گرافیکی خلاق را معرفی می کند که در طراحی آن از مواد به طریق خاصی، برای فرستادن پیام استفاده شده باشد. این طرح های گرافیکی حسی و پویا تخیل را به نحو دیگری برمیانگیزند - شیخها، . - 1385 این روش ارائه در طراحی گرافیک، نیازمند به کار گیری خلاقیت هنرمند می باشد.

خلاقیت در گرافیک حسی

خلاقیت، بوجود آوردن یک سری ارتباطات همسو است. روانشناسان معتقدند که خلق ایده در یک شخص به فعالیتهای او بستگی دارد و این تفکر را تفکر همبسته می نامند. این وابستگی به صورت مداوم و خطی نیست بلکه پرشی است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید