بخشی از مقاله

چکیده:

بی شک همه ی هنرها با یکدیگر رابطه دارند "در این میان رابطه ی هر هنری را با معماری بخصوص معماری اسلامی به وضوح میتوان دید .در معماری غیر اسلامی - غرب - نیز هنر رابطه ی مستقیمی با معماری دارد. به طور مثال معماری اکسپرسیونیسم بر گرفته از هنر اکسپرسیونیسم میباشد که بیانگر احساسات و مفهوم گرایی میباشد. در هنر معماری تاکید بر استفاده از شاهکارهای هنری و دستاورد های تزیینی بر روی دیوارها ,پنجره ها ,گنبدها,ستونها ,درها و حتی باغها و حوضها نیز به گونه ای با هنر معماری ترکیب میشوند تا تاثیر گذاری بنا بر بیننده بیشتر شود.

واژه های کلیدی:معماری- معماری اسلامی-هنر-رنگ-شیشه-گچ بری

مقدمه

هنر در معماری اسلامی :

هنر اسلامی:

هویت معماری اسلامی در بین همه ی معماری ها ویژگی های خاص خود را دارد ,از ویژگی های بارز هنر اسلامی میتوان مسجد النبی که دارای تزیینات اسلامی میباشد اشاره کرد .گرچه این بنا در زمان نبی اکرم - ص - دارای سقف از جنس نخل بود ولی در زمان عبدالملک با استفاده از موزاییک های با رنگ روشن و معنوی به زیبایی این بنای با شکوه افزود .در جمله ی»هنر معماری اسلامی« هر سه کلمه برای خود دارای هویتی هستند و هر کدام شاخه ای گشترده و عظیم هستند ,ما مسلمانان با کلمه ی »اسلام« رابطه ی بیشتری داریم که این امر باعث استفاده از خطوط و آیات قرانی در دیوار ها وگنبد ها و... به صورت گچ بری یا موزاییک کاری و... میباشد.یکی از  قدیمی ترین و زیباترین نمونه این نوع کار قبه الصخره است.

وحدت:

**یکی از برجسته ترین و زیباترین ویژگی های معماری اسلامی وحدت است**وحدت و یکپارچگی فوق العاده ای را میتوان در معماری اسلامی دید که با این وجود تنوع های زیبا و چمشگیری میتوان وحدتو یکپارچگی کلی را در هر معماری اسلامیی دید - این عمل در معماری های به روز را وحدت درعین کثرت میگویند - بهترین و بارزترین نوع وحدت در معماری اسلامی را میتوان تقاران نام برد که باتوجه به اینکه تمام عناصر ساختمانی در تقارن نسبت به هم هستند در عین حال دارای تنوع بسیاری میباشند.نمونه این وحدت را میتوان در تبریز,در موزه قاجار به وضوح دید که این بنا از در ورودی جنوبی نا حیاط شمالی دارای تقارن بسیارزیبا وهماهنگی است و درعین حال دارای زیبایی و تنوع میباشد و این است که معماری اسلامی را به زیبایی هر چه تمام تر به نمایش میگذارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید