بخشی از مقاله

چکیده

سنت تحقیقاتی حاکم بر علوم انسانی و رفتاريعمدتاً برگرفته از علوم حاکم بر علوم طبیعی خاصه فیزیک و زیست شناسی است. سالیان متمادي محققان حوزههاي مذکور علمیبودن و قابل اعتمادبودن یافته ها را در گرو پیروي از روشهاي طرح شده در علوم طبیعی می دانستند. اینگونه تحقیقات با عناوینی همچون کمی،نسبی تجربی و علمی نامگذاري شدهاند. در دهههاي اخیر الگو یا پارادایم دیگري، خاصه در تحقیقات علوم انسانی پا به عرصه گذاشت و توانست مقبولیت یابد. این الگو را که در ابتدا مردم شناسان و جامعهشناسان مطرح کرده بودند با عناوینی همچون تحقیقات کیفی طبیعت گرایی، قوم نگاري،ذهنی و مطالعهي موردي نامگذاري شد.

در بحث پیرامون دو دیدگاه، دامنه اظهار نظرها، طیفی را تشکیل میدهد که در یک سوي آن دو رویکرد به گونه اي مطرح شده اند که غیر قابل مقایسه و در تعارض مستقیم با یکدیگرند. ودر سوي دیگر دیدگاه متعادل تري مطرح می شود که مطابق آن هر یک از این روشها متناسب با سؤال تحقیقاتی خاصی هستند و در بسیاري از موارد ترکیبی از این دو روش را پیشنهاد می کنند.

این مقاله در بررسی مسائل و واقعیتهاي علوم انسانی معتقد است که باید از ترکیب این دو روش استفاده کرد تا بتوان از زوایاي مختلف به شناخت واقعیت پرداخت. این امر میتواند موجنسبتاً نوینی از تحقیقات را در علوم انسانی دربر بگیرد. موج چنین فنی را نه تنها در روش شناسی تحقیقات علوم انسانی، بلکه در سطح کلانتر، در نظریه پردازي هاي علوم انسانی و رفتاري می توان استفاده کرد. در نتیجه باید از فنونی سود جست که از ترکیب این دو روش به واقعیت وارد شد و آن را تجزیه و تحلیل کرد.

با توجه به اینکه استفاده از زاویه بندي از این گفته جانبداري میکند که فن زاویهبندي یک تحقیق را با ترکیب کردن روش ها مستحکمتر می کند و روشی است که بهدست محققان به منظور بررسی و اثبات اعتبار در مطالعاتشان استفاده میشود.این میتواند به معناي استفاده از چندین نوع روش یا داده باشد، یعنی از رویکردهاي کمیو کیفی درپژوهشهاي علوم انسانی استفاده میشود. در نتیجه میتوان فن زاویهبندي را یک روش مناسب در پیشبرد شناخت مسائل و واقعیتهاي علوم انسانی بهکار برد.

در این مقاله به منظور تأکید بر لزوم و اهمیت استفاده از تکنیک زاویهبندي در برخورد با واقعیتهاي علوم انسانی، سعی بر آن شده است که تعریف زاویهبندي، چگونگی استفاده از این فن و همچنین کاربرد این فن در تجزیه و تحلیل مسائل مختلف علوم انسانی بررسی شود. در پایان، این مقاله به مزایا و معایب این فن نیز پرداخته و یک جمع بندي از اهمیت فن زاویه بندي در پژوهشهاي علوم انسانی عرضه می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید