بخشی از مقاله

چکیده:

بعضی سویههاي اشریشیا کلی، سیتوتوکسینی تولید میکنند که در ابتدا به وسیلهKonowal chuk و همکارانش توصیف شد. این توکسین براي سلول هاي vero سیتوپاتیک بوده و بعدها به عنوان وروتوکسین مطرح گردید. اشریشیا کلی هاي تولید کننده ي ورووکسین - VTEC - به سروتایپ هاي مختلف O تعلق داشته و با سندروم اورمی همولیتیک - HUS - و کولیت هاي هموراژیک - HC - ارتباط دارند.

 در ایلام اطلاعات بسیار اندکی در ارتباط با میزان و شیوع آلودگی با VTEC وجود دارد. مطالعه حاضر در جهت کسب اطلاعات درباره شیوع VTEC در آن صورت گرفته است. در این پژوهش که از اردیبهشت ماه سال 1390 تا ردیبهشت 1391 انجام شد، میزان آلودگی شیرهاي خامی که در سطح شهر ایلام در اختیار مصرف کنندگان قرار میگرفت به اشریشیا کلی وروتوکسیژنیک مورد بررسی قرار گرفت. نمونههاي مورد مطالعه شامل 497 نمونه شیرخام بودکه 375 نمونه از سطح شهر و همچنین 122 نمونه از گاوداري هاي صنعتی تهیه شد.

براي جداسازي اشریشیا کلیهاي تولید کننده وروتوکسین - VTEC - از روش استخراج با پلیمیکسین Colony Sweep Polymixin- - - B Extraction و براي تشخیص سروتایپ O157:H7 از خاصیت عدم تخمیر قند سوربیتول و آگلوتیناسیون با آنتیسرمهاي O157:H7و نهایتا آنتی بیوگرام سویه هاي جدا شده استفاده شد.به طور کلی در این بررسی از 497 نمونه شیر مورد مطالعه 9 نمونه - %1/85 - آلوده به VTEC بودند. خنثی سازي براي تعیین نوع توکسین معلوم نمود که 5 نمونه 55/55 - % - با آنتی سرم VT-1 و3 نمونه - - % 33/33 با آنتی سرم VT-2 خنثی شدند و 1 نمونه - %11/11 - نیز با مخلوطی از آنتی سرم هاي VT-2/VT-1 خنثی شد که اینیک سویه به سروتایپ O157:H7 تعلق داشت.اختلاف معنی داري از نظر میزان آلودگی نمونه هاي شیر در طی فصول مختلف مشاهده نشد.

در ضمن میزان آلودگی در بین شیرهایی که در سطح شهر به فروش می رسید نسبت به شیرهایی که از گاوداريهاي صنعتی تهیه میشد اختلاف معنیداري نشان نمیداد = 0/613 - . - Pدر بررسی حساسیت ضد میکروبی سویه ها، از 9 سویه اشریشیا کلی وروتوکسیژنیک جدا شده 7 سویه نسبت به آنتی بیوتیک هاي: آمیکاسین، آمپی سیلین، تتراسایکلین، آموکسی سیلین، سولفامتوکسازول، کانامایسین، جنتامیسین، کلرامفنیکل، مزولوسیلین و سفاماندول حساس بودندو 2 سویه نیز داراي مقاومت چند داروئی بوده و به آنتی بیوتیک هاي آمپی سیلین، تتراسیکلین، آموکسی سیلین، سولفامتوکسازول و مزولوسیلین مقاوم بودند.در نهایت مطالعه حاضر نشان داد که اشریشیا کلی هاي تولید کننده وروتوکسین - VTEC - در شهرستان ایلام داراي اهمیت هستند و تماس با دام و شیر خام غیر پاستوریزه به عنوان عوامل آلوده کننده مطرح هستند ولی سروتایپ O157:H7 در این شهرستان از شیوع پایینی برخوردار است.

مقدمه:

اشریشیا کلیهاي وروتوکسیژنیک - VTEC - 1 براي اولین باردر سال 1982 از مدفوع افراد مبتلا به اسهال خونی جدا شدند و به اشریشیا کلی هایی گفته میشود که در مایع رویی2محیط کشت خود تولید وروتوکسین می نمایند و داراي اثر سیتوپاتیک بر روي سلولهاي Vero هستند و اثر سیتوپاتیک آنها به وسیله آنتیتوکسینها خنثی میشود. تاکنون حداقل دو نوع وروتوکسین از سویههاي انسانی جدا شده است که با VT1 و VT2 مشخص میشوند - 1 و. - 2 شناسایی اشریشیا کلیهاي تولید کننده وروتوکسین - VTEC - به عنوان عامل سببی اسهال، یکی از مهمترین پیشرفتها در زمینه عفونت هاي رودهاي می باشد. نه تنها VTEC به عنوان یک رقیب براي سالمونلاهاي غیر تیفوئیدي و کمپیلوباکتر به عنوان مهمترین علل اسهال در بعضی نواحی میباشد بلکه علت دو عارضه مهم کولیت هموراژیک - HC - و سندروم اورمی همولیتیک - HUS - است و VTEC را به عنوان یک مسأله بهداشتی مهم مطرح میسازد.

اکثر بیماران VTEC داراي اسهال خونی بوده که دلیل عمده مراجعه آنها به پزشک بوده است - 3 و. - 4 بیشترین شیوع در بچههاي کم سن و سالمندان بوده است که نشان می دهد عفونت در این گروه شدیدتر است یا این گروه بیشتر به عفونت VTEC حساس هستند. Konowal chukوهمکارانش براي اولین بار سه وروتوکسین مختلف را در اشریشیا کلی توصیف کردند که دو تاي آنها از سویههاي انسانی و سومی از سویه خوکی جدا شده بود.

- 5 - ایزولههاي انسانی VTEC یک یا هر دو نوع وروتوکسین را تولید میکنند که از نظر آنتیژنیک مجزا بوده و تولید آن با واسطهي فاژ صورت میگیرد 6 - و7 و8 و. - 9 در حالیکهVTدیگري از سویههاي خوکی اشریشیا کلی همراه با بیماري زایی در انسان جدا شده است که Marques وهمکاران نشان دادند که واریتهاي از SLT-IIبوده و تولید آن با واسطه فاژ نمیباشد. - 1 - ژنهاي ساختمانی هر دو توکسین داراي %58 همسانی در توالی نوکلئوتیدي و %56 همسانی در توالی اسیدهاي آمینه خود هستند و هر دو توکسین داراي ساختار زیر واحدي یکسانی می باشند . - 10 - این توکسین به رسپتورهاي گلیکولیپیدي Gb3 یکسانی متصل می شوند و باعث مهار سنتز پروتئین به وسیله مکانیسم مشابهی با شیگا توکسین میگردند.

اما آنتیتوکسینهاي آنها همدیگر را خنثی نمیکنند و از نظر فعالیت بیولوژیک در کشتهاي سلولی و مدل هاي حیوانی اختلاف نشان میدهند - - 10اطلاعاتی. که اخیراً در دسترس قرار گرفته، نشان میدهد که عفونتهاي انسانی با VTECاکثراً در تابستان و پاییز رخ میدهند 8 - وVTEC . - 11هابه طور گسترده اي در روده حیوانات مخصوصاً احشام پراکندهاند و اکثر عفونتهاي انسانی احتمالاً در نتیجه مصرف غذاي کم پخته شده با منشاء گاوي ایجاد میشود 12 - و13و. - 14 گاوها به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته اند که این به علت ارتباط اپیدمیولوژیک بیماري انسانی با محصولات گاوي به شکل گوشت همبرگر و شیر غیر پاستوریزه میباشند 15 - و16 و. - 17 مطالعات سیستماتیک گسترده در دیگر گونههاي حیوانی باید انجام شود، اما گزارشاتی مبنی بر جداسازي اشریشیا کلی O157:H7 از خوك، بره و محصولات طیور نشان میدهد که منابع حیوانی این ارگانیسم ممکن است گستردهتر از گوسالهها باشد 18 - و. - 19

اهداف تحقیق :

تعیین میزان شیوع اشریشیا کلی هاي وروتوکسیژنیک بر حسب فصل در شیرهایی که در سطح شهر ایلام و نیز گاوداري هاي صنعتی به فروش میرسند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید