بخشی از مقاله

چکیده

جنگ نرم، جنگ باورها ، اعتقادات و فرهنگها می باشد. این پژوهش در پی آن است تا با نمایان کردن بخشی از اهداف غرب براي براندازي نظام ج.ا.ا که از انقلاب تاکنون دغدغه ي اصلی امپریالیسم می باشد بپردازد.

کلمات کلیدي: جنگ نرم ، جمهوري اسلامی ایران ، امپریالیسم 

مقدمه

امروزه غرب و شرق بخوبی می دانند تنها نیرویی که می تواند آنان را از صحنه خارج کند، اسلام است. آنها در این ده سال انقلاب اسلامی ایران ضربات سختی از اسلام خوردهاند و تصمیم گرفتهاند که به هر وسیله ممکن آنرا در ایران که مرکز اسلام ناب محمدي - ص - است نابود کنند - احمدي و دیگران،. - 7: 1389 جنگ روانی امروزه بخش مهمی از فعالیتهاي سیاسی، نظامی،اقتصادي، اجتماعی و تبلیغاتی کشورهاي استعماري و استکباري را تشکیل می دهند. این فعالیت تحت پوشش سازمانهاي اطلاعاتی در سطح ملی و بین المللی داراي کارکردهاي گوناگون می باشد و هدف عمده آن، تخریب و تضعیف روحیه ي حریف و یا دشمن و تغییر در نگرش و تصمیم آنها است. که با شیوهها، روشها، ابزارها و سیستمهاي مختلف اعمال می گردد - متفکر،. - 11 :1387 جنگ نرم اصطلاحی که اخیرا در کلام رهبر معظم انقلاب - دام ظله - به حرکت دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامی اطلاق شده است، بخوبی بیانگر ماهیت عملکرد استکبار در آغاز دههي چهارم از حیات طیبهي نظام مقدس اسلامی است ... - فیروزي، . - 15 :1389

تعریف جنگ نرم

گستره مفهومی جنگ نرم وسیع تر از تهاجم فرهنگی است و با توجه به پیشرفتهاي تکنولوژیک و درهم تنیده تر شدن روابط اجتماعی، جنگ نرم محدوده عملیاتی بزرگتري را شامل می شود. در محدودهي عملیاتی جنگ نرم علاوه بر حوزه فرهنگ حوزههاي اقتصادي،سیاسی، اجتماعی و حتی بیولوژیک و محیط زیست نیز قرار می گیرد. جنگ نرم نبرد همه جانبه، تدریجی، متناوب، متنوع و منعطفی است که اهداف داخلی آن دربر گیرندهي فروپاشی، براندازي از درون، استحاله و بی ثبات سازي است - احمدي و دیگران، . - 21 :1389 امروزه جنگها شکل هاي مختلفی به خود گرفتهاند ازجمله جنگ نرم که شامل: اقدامات روانی و تبلیغاتی می شود که هدف آن جامعه یا گروه خاصی است ... جنگ نرم استفادهي دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزارهاي مربوط به آن است. به منظور تأثیرگذاري بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکري دشمن با توسل به شیوههایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی میشود است. جنگها تا سال 1945 میلادي غالبا جنگ سخت بود.

بعد از آن باتوجه به دو قطب شدن جهان به بلوك شرق و غرب، دوره اي جدید از رقابتها میان آمریکا و شوروي سابق آغاز شد که به جنگ سرد مشهور شد، جنگ سرد ترکیبی از جنگ سخت و جنگ نرم بود که طی آن دو ابر قدرت در عین تهدیدهاي سخت از رویارویی مستقیم با یکدیگر پرهیز می کردند. با فروپاشی شوروي سابق سال 1991 م و پایان یافتن جنگ سرد کارشناسان جنگ در ایالات متحده با استفاده از تجارب دو جنگ جهانی و دوران جنگ سرد در یافتند که می شود با هزینه ي کمتر و بدون دخالت مستقیم در سایر کشورها به اهداف سیاسی، اقتصادي و... دست یافت که در ادبیات سیاسی جهان به جنگ نرم شهرت یافت - . - www.teerex.irجنگ نرم در پی از پا درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه هاي فکري و فرهنگی آن را سست کرده و با بمباران خبري و تبلیغاتی در نظام سیاسی_ اجتماعی-حاکم تزلزل بی ثباتی تزریق کند - رنجبران،. - 29 :1388

عوامل شکل گیري جنگ نرم

1.با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، یکی از ستون هاي حافظ منافع امریکا در منطقه فرو ریخت. اقدامات نظامی تروریستی و تحریم هاي اقتصادي نتوانست انقلاب را در مقابل امریکا به زانو در آورد.

2.در دههي نود، با فروپاشی شوروي، امریکا بدنبال تک قطبی کردن جهان و تثبیت هژمونی خویش با بهره گیري از همهي ظرفیتهاي سخت و نرم خود شد.

3. در مسیر حرکت سرمستانه امریکا، با مانع جمهوري اسلامی ایران برخورد کرده و در شکل گیري هژمونی با چالش جدي مواجه شد.4.در فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی، جمهوري اسلامی ایران از

ارکان قدرت لازم براي ایستادگی در مقابل امریکا برخوردار شده بود.

1_4 قدرت نرم جمهوري اسلامی توانسته بود گفتمان انقلاب اسلامی را در جهان مطرح و نقش بازیگري براي آن در صحنهي بین الملل ایجاد نماید.

2_4 قدرت سخت جمهوري اسلامی با بهره گیري از تجارب دفاع مقدس توانسته بود نقش بازدارندگی مؤثري براي آن ایجاد نماید.

3_4 با افزایش قیمت نفت و افزایش ثروت ملی و پیشرفتهاي چشمگیر علمی و فناوري کشور، قدرت اقتصادي ارتقا یافت.

5.امریکا براي مهار قدرت جمهوري اسلامی از راهبرد جنگ نرم استفاده می کند. لذا جنگ نرم امریکا در حقیقت یک اقدام پدافندي در مقابل انقلاب اسلامی است. - . - www.bayanbox.ir

ویژگی هاي جنگ نرم

•اقدامات خود را آشکار و علنی انجام می دهد و در شکل و بستر، قانونی می نماید..

•پدیدهي جنگ نرم بطئی، آرام و خزنده عمل نموده، به طور تدریجی در جامعه شکل می گیرید و افراد به سختی متوجه تکوین آن می گردند.

•جنگ نرم یک جنگ نا محسوس است، یعنی ماهیت جنگ در آن پیدا نیست.

•مسالمت آمیز بوده و جنبهي غیر خشونتی دارد و لذا در برخوردهاي سطحی حساسیتی را در جامعه و حکومت بر نمی انگیزد.

•از ابزارها و روشها و بسترهاي فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مثل رسانهها، احزاب، تشکلهاي صنفی و قشري، سازمانهاي مردم نهاد، مراکز فرهنگی، هنري و آموزشی و ... استفاده می نماید.

•جنگ نرم، جنگی است میان دانشگاه و اندیشه ورزان کشور با مراکز تئوري پردازي دشمن.

•رسانهها بعنوان ستون اصلی شاکله جنگ نرم و ابزار فرهنگی کاربري جهت تأثیر گذاري بر افکار عمومی، رکن اساسی مبارزه را تشکیل می دهند.

•در براندازي نرم از رسانههاي داخلی کشور براي ثابت کردن حاکمیت همان کشور استفاده می شود.

•مخاطب جنگ نرم عموم مردم هستند و قشر خاصی را در بر نمی گیرد.

• در جنگ نرم افراد به راحتی متوجه انحراف و گرویدن به دشمن نشده و مسیر صحیح را همان داند که در آن ورود پیدا کرده و بر آن پافشاري می کند.

• تأثیر بی نظیري در تسلیم ناخودآگاه  ملتها و تمکین آنها به خواست قدرتهاي سلطه گر دارد. - www.bayanbox.ir -

اهداف جنگ نرم

"جوزف ناي" نظریه پرداز مشهور جنگ نرم امریکا: حملهي نظامی ممنوع/ باید با قدرت نرم ایران را به زانو درآوریم "سندجوزف ناي" صاحب نظریهي قدرت نرم آمریکا طی سخنرانی در شوراي فرهنگی انگلیس گفت که: استفادهي نابجا از قدرت سخت، نسل جوان ایران را به آغوش نظام باز می گرداند. و باید قدرت نرم منافع خود را در ایران دنبال کنیم - . - www.serajnet.orgاگر جنگ را یک نوع رویارویی، مقابله و کشمکش بین دو طرف تصور کنیم، در این جنگ هریک از طرفین به دنبال اهدافی هستند. هرگاه تهاجمی، جنگ نرم را علیه مجموعهاي اغاز نماید، در جامعه هدف به دنبال دستیابی به چهار هدف عمده می باشد:

•ایجاد تغییر در اعتقادات و باورها:

مهمترین و اصلی ترین هدف جنگ نرم را باید ایجاد تغییر و دگرگونی در باورها و اعتقادات جامعه هدف جنگ نرم دانست. اعتقادات و باورها، اساس حرکت یک جامعه به شمار می آیند. هر انسانی بر اساس باورها و اعتقادات خود به زندگیاش جهت می دهد. بنابراین اگر کسانی بخواهند در مسیر حرکت یک ملت و جامعه خلل یا تغییري ایجاد کند، باید به سراغ تغییر در باورها و اعتقادات آنان بروند.

•ایجاد تغییر در افکار و اندیشهها:

چنانچه دشمنان یک ملت، با جنگ نرم بتوانند در باورها و اعتقادات یک ملتی رسوخ کرده و با ایجاد شک و تردید، آن باورها و اعتقادات را مخدوش و متزلزل نمایند، زمینهها و بسترهاي لازم براي هدف بعدي یعنی ایجاد تغییر در چگونگی فکر کردن و اندیشیدن در حوزههاي گوناگون فراهم می شود. بنابراین هدف عمدهي دیگر در جنگ نرم، ایجاد تغییر در افکار جامعه است.

•ایجاد تغییر در رفتار:

رفتارهاي یک جامعه، مبتنی بر اعتقادات، باورها و چگونگی فکر کردن و اندیشیدن افراد ان جامعه می باشد. با تغییرات اساسی در این مبانی، مدلهاي رفتاري در حوزههاي گوناگون تغییر می کند. در واقع مدلهاي رفتاري در هر جامعهاي، براساس نوع و باورها و اعتقادات و چگونگی فکر و اندیشه در آن جامعه شکل می گیرد. بدیهی است که با تغییر هر نوع باور و اندیشهاي، مدلهاي رفتاري جدید بر اساس باورها و افکار جدید جایگزین مدلهاي قبلی می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید