بخشی از مقاله

چکیده

امروزه بهواسطه جهانیشدن سرنوشت تمامی افراد، سازمانها و حکومتها بیش از پیش به یکدیگر گرهخورده و تأثیرات این فرآیند بر تمامی حوزههای فعالیت بشری، غیرقابل انکار میباشد. بررسی تأثیرات
جهانیشدن بر شهرها موضوع مطالعات گوناگونی در طول حداقل چهار دهه اخیر بوده است. شهرها در طول این دهه ها به دلیل اهمیت اجتماعی و اقتصادی، روابط بچیدهای با جهانی شدن داشتهاند.

هدف این مقاله شناخت و بررسی فرآیند جهانی شدن و تأثیر آن بر شهرها و معیارهای جهان شهرها و شکلگیری شهروند جهانی و سنجش نگرش شهروندان بامطالعه موردی کارکنان شهرداری شیراز به فرآیند جهانیشدن و شهروند جهانی می باشد و بر اساس این تحقیق کارکنان شهرداری شیراز به عنوان شهروند نگرش مثبت به شهروند جهانی دارند. در این راستا باید با استفاده از الگو گرفتن از شهرهای جهانی و با آموزشهای لازم به تحقق شهروند جهانی پیش از پیش توجه شود.

.1 مقدمه

مفهوم جهانی شدن1 عمدهترین میراثی است که قرن بیست و یکم از آخرین دستاوردهای علوم اجتماعی در آخرین دهه قرن بیستم به ودیعه گرفته است - توسلی، - 1385 :185 جهانیشدن فرآیندی است که توسط فناوریهای پیشرفته به وقوع پیوسته و معاملات اقتصادی و تعاملات اجتماعی را با حجم و سرعت زیادی به انجام میرساند. این معاملات طیف وسیعی از کالاها و خدمات، جریانهای سرمایه و اطلاعات را در برمیگیرد از دهه 1970، جهانیشدن به نیروی قدرتمندی در بیشتر جنبههای زندگی تبدیلشده است - Valiyev and savith , 2010:216 - در دهههای اخیر جهانیشدن باعثها ایجاد تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی در اکثر نقاط دنیا شده است و شاید شهرها بیشترین تأثیرپذیری را در این زمینه داشتهاند. - بنی فاطمه - 1:1391 شهرها درنتیجه جهانیشدن اقتصاد، روابط انسانی، جریانات فرهنگی و آگاهیهای فردی دچار تحولاتی میشوند که شدت و ضعف آنها متناسب با میزان پیوستگی شهرها با جریان جهانیشدن متفاوت است.

مفهوم شهروندی نیز بهموازات ظهور جامعه مدنی جهانی دچار تحول شده است. این روند زمینه شکلگیری شهروند جهانی2 را فراهم کرده است که از رهگذر آن اشخاص بدون در نظر گرفتن هویتشان بهعنوان اتباع دولتهای خاص و فراتر از قلمرو سیاسی اجتماعات ملی، ایفای نقش میکنند .بر اساس این ایده ترکیبی از نظامهای پیشرفته، رشد بازارهای جهانی و حوزه عمل گسترده شرکتهای چندملیتی بهطور پیوسته در حال فرسایش مرزهایی هستند که درگذشته عضویت اجتماعی را تعریف نمودهاند، بهطوریکه مرزهای مادی و روانی که باعث اهمیت شهروندی در مدرنیته شده بودند را کمرنگ ساخته است. در این پژوهش ازیکطرف به تبیین مفهوم شهر جهانی3 و تأثیرات جهانیشدن بر روی شهرها و از طرف دیگر تحولات شهروندی در نیل به شهروند جهانی را در بستر اجتماعی جهانیشدن موردبررسی و تحلیل قرار میدهیم.

.2 بیان مسئله

جهانیشدن یکی از مباحث جدید در حوزه علوم اجتماعی است که در چند دهه اخیر بحثهای فراوانی را به همراه داشته است .در این میان اثر مارشال مک لوهان4 را میتوان در یاریرسانی به عمومی شدن این مفهوم مؤثر دانست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید