بخشی از مقاله

چکیده
امروزه، اهمیت هماهنگی با استانداردهای گزارشگری بینالمللی بر هیچ کشوری پوشیده نیست. از اینرو، نیاز به یکنواخت سازی استانداردهای گزارشگری مالی از مدت ها پیش مطرح بوده است. یکی از راهحل های که برای این مشکل اندی شیده شده، ا ستفاده از ا ستانداردهای گزار شگری مالی بین المللی ا ست. در حال حا ضر بیش از 100 ک شور از این استاندارد در حال ا ستفاده ه ستند، ولی مزایا و معایب این ا ستانداردها هنوز به در ستی شناخته شده نی ست. این مقاله با رویکردی توصیفی و مروری بر ادبیات موضوعی، به بررسی چالشها و فرصتهای پیشرو و راهکارهای اجرایی به منظور پیاده سازی موفق بکارگیری ا ستانداردهای گزار شگری بینالمللی در ایران پرداخته ا ست.

بکارگیری ا ستانداردهای گزارشگری بینالمللی - IFRS - از یک سو، تغییرات اساسی در فرایند گزارشگری مالی بوجود آورده است که از مهمترین آنها میتوان به استفاده از ارزش منصفانه به جای بهای تمام شده تاریخی اشاره کرد. از سوی دیگر، کاربرد IFRS؛ امکان پذیرش متقابل سهام شرکتها در بورسهای مختلف جهان، ا ستفاده از دانش ب شری در حوزه ح سابداری، امکان ارزیابی بهتر شرکتها توسط نهادهای مالی بینالمللی، صرفهجویی در زمان و هزینه برای تهیه صورتهای مالی، فراهم شدن امکان استفاده بهتر فناوریهایی همچون XBRL - زبان گزار شگری تجاری تو سعه پذیر - به منظور افزایش شفافیت اطلاعات،ارتقای شفافیت اطلاعاتی و حمایت بهتر از حقوق سرمایهگذاران را برای کشورهای استفادهکننده فراهم کرده است که پایههای اولیه آن از سال 1393 توسط شرکت های بزرگ در بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است.

واژگان کلیدی: استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی - IFRS - ، حسابداری بینالمللی، ارزش منصفانه، بورس اوراق بهادار تهران

-1 مقدمه

نهاد تدوین کننده استانداردها باید همواره استانداردهایی وضع نماید که بین خواسته های گروههای مختلف ذینفع نوعی تعادل و توازن بر قرار سازد. طی سالهای اخیر، هیئت ا ستانداردهای بین المللی گزار شگری مالی 1 - IFSB - و هیئت ا ستانداردهای ح سابداری مالی 2 - FASB - ، بر سر آغاز پروژه ای در مورد ایجاد همگرایی در ا ستانداردهای خود به توافق رسیده اند. بدون تردید، جهانیسازی استانداردهای حسابداری پیامدهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی متفاوتی در پی خواهد داشت - آنتینا فلورا و همکاران، . - 2010 امروزه شاهد تلاشهای روزافزون برای هماهنگ سازی حسابداری در سطح بین المللی هستیم. در دنیای امروز، بینالمللیشدن بازارهای سرمایه و افزایش روزافزون سرمایه گذاریهای مشترک چند ملیتی در کشورهای مختلف، ضرورت مربوط بودن، به موقع بودن و قابل مقای سه بودن اطلاعات و گزار شهای مالی چند ملیتی را دو چندان کرده ا ست.

دلیل اقتصادی اولیه در مورد مطلوب بودن هماهنگ سازی استانداردهای حسابداری این است که تفاوتهای مهم در شیوههای حسابداری به عنوان مانعی برای سرمایه گذاران در استفاده موثر از سرمایه است - بال، . - 2006 در اکثر جوامع، استانداردهای حسابداری در بیشتر موارد مشابه هم هستند. با این حال، تاکنون یکپارچه سازی آنها در تمام دنیا عملا امکان پذیر نشده است، زیرا تدوین استانداردهای حسابداری از شرایط محیطی و اقتصادی هر جامعه متاثرمی شود. اگر ا ستانداردهای ح سابداری بر ا ساس شرایط اقت صادی داخلی ک شور تدوین ن شود، ممکن ا ست منجر به بروز پیامدهای نامساعد شود. به طور مثال، استفاده از استانداردهای حسابداری در جوامعی که در آن بازار سرمایه، از کارآمدی لازم برخوردار بوده و مالکیت بخش خصوصی در صنایع رشد نموده و تفکیک مالکیت از مدیریت به طور نسبی صورت گرفته، در قیاس با جوامعی که بازار سرمایه آن ضعیف، و تمرکز مالکیت در دستان دولت است و تفکیک مالکیت ازمدیریت به طور محتوایی وجود ندارد، احتمالاً نمی تواند کاملاً سودمند باشد - لوزی هیلی و همکاران3، . - 2006

بنابراین برای حسابداران گ ستره تدوین ا ستانداردهای ح سابداری، چال شی بزرگ به ح ساب می آید. ب سیاری از جنبه های تولید و ارائهاطلاعات شرکتها تابع مقررات شده است و بسیاری از این مقررات هم به وسیله نهادهای تدوین کننده استانداردهای حسابداری تنظیم می شود. گذشته از این، در هر لحظه از زمان با تدوین و ارائه استانداردهای حسابداری گستره این مقررات افزایش می یابد - اسکات4، . - 2009 البته ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که بسیاری از مشکلاتی که کشورها درراستای حرکت به سوی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی با آن روبرو میشوند، موقتی و در درازمدت رفع خواهد شدادامه مقاله به این صورت خواهد بود که ابتدا یک تعریف جامع از حسابداری بینالملل ارائه گردیده و در ادامه روش تحقیق ارائه شده است. سپس به تشریح استانداردهای گزارشگری مالی و همچنین تشریح فرایند تدوین یک استاندارد گزارشگری مالی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید