بخشی از مقاله

چکیده:

حسابرسی داخلی یکی از ارکان سازمانهای امروزی است و شناخت متقابل کارکردها و نیازهای کارکنان حسابرسی داخلی و مدیران سطوح مختلف، سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری می کند. بسیاری از مدیران هنوز به حسابرسی داخلی به صورت سنتی نگاه کرده و اعتقاد چندانی به نقش و اهمیت آن در سازمان ندارند، در حالی که تحولات زیادی در کارکردها و نقش سازمانی حسابرسی داخلی به وجود آمده است. حسابرسی داخلی نیز مانند سایر بخشهای سازمان باید در جهت اهداف سازمان بطور مؤثر عمل کرده و به ایجاد ارزش افزوده در سازمان کمک کند. هر یک از قسمتهای سازمان در جهت اثربخشی و کارائی نیاز به ویژگیهائی در محیط فعالیت خود دارد. حسابرسان داخلی و مدیران قسمتهای مختلف سازمان باید به دقت از وظائف و کارکردها و منافع متقابل همدیگرآگاهی داشته باشند.

حسابرسان داخلی باید منطبق با استانداردهای حرفه عمل کرده و همواره در حفظ استقلال نسبی و بیطرفی خود بکوشند. محدوده فعالیتها، روشها و وظایف حسابرسی داخلی در سازمان و چگونگی گزارشگری آن باید به روشنی مشخص بوده و افراد و گروههای ذیصلاح دائما عملکرد حسابرسی داخلی را مورد ارزیابی قرار دهند. مدیران سازمان نیز باید از نتایج فعالیتهای حسابرسی داخلی در جهت بهبود سازمان و اصلاح عملکردها استفاده کنند. از حسابرسان داخلی انتظار می رود ضمن داشتن تفکر راهبردی، دارای دانش فنی و نگاه جزئی نگر باشند تا بینش های کسب و کار ایجاد کنند و نسبت به کنترل ها و پوشش ریسک، خدمات اطمینان بخشی ارائه نمایند. در این مقاله سعی شده کارکردهای نوین حسابرسی داخلی و نقاط تماس آن با سایر قسمتهای سازمان توضیح داده شود.

واژه های کلیدی : حسابرسی داخلی ، حسابرس مستقل ، حسابرسی عملیاتی ، کمیته حسابرسی

مقدمه:

حسابرسی داخلی از سال 1941 - یعنی از زمان تأسیس انستیتوی حسابرسان داخلی - تاکنون راه درازی را پیموده است. در حال حاضر حسابرسی داخلی یک حرفه کاملاً مطابق با استانداردها، آئین رفتار حرفهای و برنامه تأیید شده است. در زمان فعلی حسابرسان داخلی از پرستیژ بیشتر، شرایط کاری و ارائه خدمات متنوعتر و بهتری نسبت به زمانهای قبل برخوردار هستند و نهایتاً اینکه انستیتوی حسابرسان داخلی - IIR - با گسترش وسیع و ارائه خدمات متنوع از زادگاه خویش یعنی امریکای شمالی بسیار فراتر رفته است. مجموعه این عوامل باعث پی ریزیپیشرفت عظیمی در بخش حسابرسی داخلی هم بطور منفرد و هم به صورت مجموعه گردیده است.

فعالیت حسابرسی داخلی به لحاظ تاریخی سه مرحله ی زمانی را گذرانده است: حسابرسی داخلی سنتی، حسابرسی داخلی مدرن وحسابرسی داخلی نومدرن. حسابرسی داخلی درمرحله ی اولیه صرفاً در خدمت مدیرمالی بود و وظیفه اش چیزی بیش از کنترل کیفیت عملیات حسابداری نبود. به عبارت دیگر، محصول کار حسابرسان داخلی، کنترل کیفیت کار حسابداری و مشتری آنان، یا مدیران مالی بود. در مرحله ی حسابرسی مدرن، هدف توسعه ی خدمات حرفه ای و گسترش بازار بود. در این مرحله، خدماتی مانند کنترل تمام عملیات داخلی و خدمات مشاوره ای به مدیریت ارائه میشد. بنابراین »خدمت به مدیریت « به شعار حسابرسی داخلی تبدیل شد.

حسابرسی داخلی نومدرن در واقع نسخه ی تعدیل شده ی حسابرسی مدرن است. سیمایی که از حسابرسی داخلی نومدرن ترسیم می شود، فعالیتی مشترک در مرکز فعالیتی ظریف و پیچیده در بین چند گروه عمده از متقاضیان این نوع خدمات است. این گرو هها شامل هیأت مدیره، مدیریت ارشد، مدیریت عملیاتی و حتی حسابرسان مستقل است. به همین علت رات لایف و ردینگ مسئولیت های تکامل یافته ی حسابرسان را در قرن 21 چنین بیان میکنند: حسابرسان قرن 21 باید برای حسابرسی هرگونه عملیات شامل سیستمهای کنترلی، عملکرد، اطلاعات و سیستم اطلاعاتی، رعایت قانونی، صورتهای مالی، تقلب، گزارش عملکرد محیطی و کیفیت، مهیا باشند. - عسگری، - 1389

تعریف حسابرسی داخلی

در کلیترین تعریف، بررسی و ارزیابی مستقل فعالیتهای یک سازمان در چارچوب ضوابطی معین توسط تعدادی از کارکنان واحد حسابرسی یا افراد حرفهای، حسابرسی داخلی نامیده میشود. حسابرسی داخلی کفایت سیستم کنترل داخلی را از لحاظ اثر بخش و کارآمد بودن و استفاده از منابع سازمان ارزیابی و گزارش میکند.انجمن حسابرسان داخلی آمریکا : - IIA - این انجمن از حسابرسی داخلی به عنوان "وظیفه ارزیابی مستقلی که با هدف کمک به کارکنان بنگاه در ایفای هرچه بهتر و مؤثرتر وظایفشان، در درون واحد اقتصادی به وجود میآید تا فعالیتهای آن را رسیدگی و ارزیابی کند"، یاد میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید