بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله ، انرژي بستگی چهارکوارك به صورت تحلیلی محاسبه می شود. فرض بر این است که چهارکوارك به عنوان یک حالت مقید سیستم هاي دو جسمی متشکل از دو مزون می باشد که هر مزون شامل یک کوارك سبک و یک پادکوارك سنگین است، بنابراین مزون سنگین خواهد بود. همچنین با توجه به تقریب بورن-اپنهایمر، معادله شرودینگر دو ذره اي با پتانسیل چهارکوارك را تا تقریب نهم حل خواهیم کرد. نتایج محاسبه شده را در قالب جدول و نمودار رسم و با نتایج به دست آمده در مقالات قبلی مقایسه می کنیم.

مقدمه

پیشنهاد وجود کوارك به صورت تجربی از دهه شصت آغاز گردید. بنیادي ترین ایده در QCD این است که برهمکنش میان کوارك ها به دلیل وجود بار رنگ، برهمکنش قوي است که ذره واسط در این برهمکنش گلوئون ها می باشند - البته خود گلوئون ها نیز به دلیل داشتن بار رنگ می توانند با یکدیگر برهمکنش کنند - . همچنین، ذرات مشاهده شده در طبیعت که از کوارك ها تشکیل شده اند؛ مانند مزون ها و باریون ها تکتایه رنگ هستند.

دو کوارك سه گانه می تواند به شکل یک "دي کوارك" پاد سه گانه از حالت هاي پادمتقارن qq ترکیب شوند. در QCD این دي کوارك ها رنگی هستند. بنابراین آن ها نمی توانند به عنوان ذرات آزاد وجود داشته باشند اما، از سوي دیگر، دي کوارك ها ي پاد سه گانه ضد رنگ می توانند با دي کوارك هاي رنگی ترکیب شوند و در نتیجه حالت هاي چند کوارکی تک رنگ با ساختاري پیچیده تر از مدل کوارك اصلی یعنی مزون ها و باریون ها، تشکیل می دهند.

[1] بنابراین از دهه شصت امکان وجود سیستم هاي پیچیده تر یعنی چند کوارکی هاي مرموز مانند چهارکوارك ها  - تتراکوارك - ، پنج کوارك ها - پنتاکوارك - ، شش کوارك ها - هگزاکوارك - و غیره توسط دانشمندان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. به لحاظ تجربی، مشاهده و یافتن هادرون هاي مرموز بسیار سخت تر از انتظارات دانشمندان بود، به دلیل اینکه آن ها سیستم هایی با پایداري کوتاه مدت بوده اند1]و.[2 در دهه هفتاد، حالت مقیدي از چهار کوارکی هاي مرموز شامل دو کوارك و دو پادکوارك، پیشنهاد شد. که این حالت مقید چهار کوارکی، تتراکوارك نامیده شد.[6-2] به لحاظ پدیده شناسی، سیستم هایی با دو مزون سبک-سنگین یعنی QQqq براي مطالعه حالت مقید چهار کوارکی ها مناسب تر می باشند.[10-7]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید